کاهش “سقف تولید نفت” قیمت‌ها را تغییر داد

تاریخ ارسال : 10 سپتامبر 2015 ساعت : 10:41 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

طبق بررسی بانک مرکزی، کاهش تولید نفت امریکا، آمادگی اوپک برای مذاکره با سایر صادرکنندگان برای کاهش سقف تولید و رشد شاخص سهام امریکا از مهمترین دلایل افزایش بهای نفت بود.
نتایج بررسی بانک مرکزی از بازار جهانی نفت در هفته منتهی به 6 سپتامبر 2015-15 شهریور 94 نشان میدهد در این هفته متوسط بهای جهانی نفت خام در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل افزایش یافت. اما در مقایسه نرخ ابتدایی و انتهایی هفته روند بازار نزولی بود.

هفته جاری یکی از پرنوسان ترین هفته ها در چند سال اخیر بود. کاهش تولید نفت امریکا، آمادگی اوپک برای مذاکره با سایر صادرکنندگان برای کاهش سقف تولید و رشد شاخص سهام امریکا از مهمترین دلایل افزایش بهای نفت بود.

در مقابل، افت شاخص مدیران خرید کارخانه ای چین و ISM امریکا و کاهش نرخ بیکاری در امریکا از مهمترین دلایل افت بهای جهانی نفت خام بود.

برهمین اساس، متوسط بهای نفت خام پایه امریکا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 14.58 درصد افزایش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 49.20-45.41 دلار معامله گردید و متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 46.73 دلار قرار گرفت. متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال در هفته گذشته 12.29 درصد نسبت به هفته ماقبل افزایش یافت.

هر بشکه نفت خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه 54.15-49.56 دلار معامله گردید و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 50.90 دلار رسید. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 47.77-45.53 دلار معامله گردید. متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 46.92 دلار قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل 12.14 درصد افزایش داشت.

در ادامه نوسانات روزانه نفت در بازارهای جهانی طی هفته گذشته را می خوانید؛

روز دوشنبه، بهای نفت خام برنت و آمریکا به ترتیب 8.2 و8.8 درصد افزایش یافتند. این سومین روز متوالی افزایش بهای جهانی نفت خام بود که در مجموع سه روز بهای جهانی نفت 25 درصد افزایش یافت. بعد از حمله عراق به کویت این بالاترین نرخ رشد 3 روزه بوده است. در روز دوشنبه خبری مبنی بر کاهش تولید نفت آمریکا در ماه اوت توسط موسسه مطالعات انرژی آمریکا منتشر شد. همچنین اوپک اعلام نمود برای تداوم افزایش در بهای نفت، حاضر به مذاکره با سایر تولید کنندگان خارج از این کارتل در مورد سقف تولید است.

روز سه شنبه، همراه با افت شاخص‌های مدیران خرید کارخانه‌ای و خدماتی چین که نشانه‌ای بر افت رشد اقتصادی این کشور بود و همچنین افت شاخص کارخانه‌ای ISM امریکا، بهای نفت خام برنت و امریکا به ترتیب 8.48 و 7.7درصد کاهش یافتند. کاهش رشد صنعتی و کارخانه‌ای به معنی افت تقاضای جهانی نفت است.

روز چهارشنبه، همزمان با رشد شاخص سهام امریکا، امیدواری در مورد افزایش تقاضای نفت ایجاد شد که توانست بهای نفت خام برنت و امریکا را حدود 1.8 درصد افزایش دهد. البته با توجه به افزایش 4.7 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا، افزایش بهای نفت در این روز محدودتر بود.

روز پنجشنبه، ادامه رشد در بازار سهام آمریکا سبب شد تا بهای نفت خام برای دومین روز متوالی البته بسیار اندک افزایش یابد. افزایش بهای سوخت در آمریکا از دیگر دلایل رشد بهای نفت در این روز بود.

روز جمعه، گزارش اشتغال آمریکا به نحوی ارزیابی نشد که بتواند علائم واضحی به فعالان بازار در مورد زمان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ارائه دهد. اما با توجه به رشد مناسب قیمت نفت در طی روزهای ماقبل، تقاضا برای نفت در این روز کاهش یافته که به افت بهای نفت انجامید. کاهش بهای نفت در حالی بود که تعداد سکوهای نفتی جدید در امریکا در هفته قبل 13 عدد کاهش داشت که نشانه‌ای برکاهش حفاری نفت در این کشور است.

دیدگاه شما

خبرنامه