۵ کشور نفتی در خطر سقوط

تاریخ ارسال : 31 آگوست 2015 ساعت : 12:05 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

آیا رالی افزایش قیمت نفت ادامه می‌یابد؟‌ حلیمه کرافت، از «آر.بی.سی کپیتال مارکتس» با حضور در شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل روند حرکتی قیمت نفت در بازار پرداخت و از ونزوئلا، نیجریه، عراق، الجزایر و لیبی به‌عنوان کشورهای «در خطر سقوط» این بازار یاد کرد.
به گزارش اقتصادنیوز، حلیمه کرافت در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» دلیل بهبود قیمت نفت در پایان هفته گذشته را این‌طور توصیف کرد: بخشی از آن به خاطر بازخرید (خرید سهام برای فروش سلف) است و بخش دیگر ناشی از داده‌های بهتر اقتصادی آمریکاست و قسمتی از آن نیز ممکن است به این مربوط باشد که در برخی نگرانی‌های مربوط به چین مبالغه شده باشد.

کرافت اظهار کرد: اما درباره اینکه آیا قیمت نفت بالا خواهد ماند یا خیر، به عقیده من شش‌هفت هفته پیچیده را در پیش‌رو داریم؛ زیرا فصل تعمیرات پالایشگاه‌ها نزدیک است و شواهدی مبنی بر ایجاد تعادل در نیمه دوم سال وجود ندارد.
وی افزود: به نظر من تغییری که در قیمت نفت مشاهده می‌کنیم، مربوط به مسائل بنیادی است. نکته‌ای که نمی‌توان نادیده گرفت این است که میزان تقاضا در سال جاری بسیار بالا بوده؛ حتی تقاضای چین و آمریکا نیز خیلی خوب بوده است.
مجری «سی‌ان‌بی‌سی» خاطرنشان کرد: وقتی نوسانات این‌چنینی قیمت را می‌بینیم، به نظر می‌رسد موضوع در واقع بر سر مسائل بنیادی نباشد و بیشتر مربوط به صندوق‌های حفظ ارزش و نحوه خرید و فروش آنها باشد.
کرافت در این رابطه تصریح کرد: در مورد جای‌گیری و فروش، این نکته کاملاً درست است، اما میزان تولید نیز تأثیر بسیاری دارد؛ زیرا اگر به اوایل سال برگردیم، وقتی قیمت نفت رو به افزایش بود، تنها دلیل این بود که توقع می‌رفت تولید نفت آمریکا کاهش یابد، ولی این‌طور نشد.
وی با تأکید بر اینکه تنها نکته مثبت در بازار نفت امسال، میزان تقاضای بالا بوده است، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط سه‌ماهه چهارم 2015 قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمیدییت قیمت نفت حدود 54 دلار باشد، اما تا زمانی‌که از فصل تعمیرات نگذریم، توقع بهبود قیمت‌ها را نداریم.
به گفته کرافت قیمت نفت قبل از بالا رفتن و تثبیت برای مدت طولانی‌تر، قطعاً کاهش خواهد یافت.
عربستان سعودی که اصلی‌ترین مهره در بازار نفت خاورمیانه است، حتی پس از کاهش قیمت‌ها و بعد از توافق هسته ایران و غرب که خبر از بازگشت نفت ایران به بازار می‌داد، برای کاهش تولید اقدام نکرد و تا حداکثر توان به تولید ادامه داد. کرافت درباره اینکه عربستان تا کی می‌تواند به اینکار ادامه دهد، تصریح کرد: آنها 600 میلیارد دلار ذخیره ارزی‌شان دارند، هرچند این مقدار در اواخر ماه دسامبر گذشته 734 میلیارد بود.
کرافت به 5 کشور اشاره کرد که ممکن است در شرایط کنونی نفت، دچار سقوط شوند: ونزوئلا، نیجریه، عراق، الجزایر و لیبی. من بعید می‌دانم عربستان سعودی نیز در این زمره قرار بگیرد، مگر اینکه عربستانی‌ها بگویند، دیگر بسمان است!

دیدگاه شما

خبرنامه