راهکارهایی برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با شرکت‌های بزرگ

تاریخ ارسال : 27 سپتامبر 2015 ساعت : 9:21 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

درآمدزایی و موفقیت در کسب‌وکار لزوما به تعداد کارکنان شرکت مرتبط نیست، بلکه به‌طور مستقیم به میزان اعتماد ایجاد شده نزد مشتریان، ارتباط دارد. بررسی انجام شده در فهرست پنج هزار شرکت موفق در کسب‌وکار نشان می‌دهد تعداد زیادی از این شرکت‌ها روش‌های مشترکی برای موفقیت دارند. در این نوشتار راهکارهایی برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شود:

1) برند شخصی خود را تقویت کنید
این یکی، اگر به‌طور مناسب انجام شود، آسان است. داشتن برند شخصی قوی در راه‌اندازی و ورود به بازار می‌تواند به سرعت به موفقیت کسب‌وکار شما کمک کند. ابزار ایجاد برند شخصی قبلا در همین ستون به شما معرفی شده است.

2) همیشه شور و اشتیاق داشته باشید
همه ما به خوبی می‌دانیم وقتی رهبر یک کسب‌وکار شور و اشتیاق داشته باشد، نتایج بسیار مناسبی در انتظار او و سازمانش خواهد بود.
همیشه سعی کنید با روحیه جست‌وجوگری، به دنبال فرصت‌های جدید و ایجاد مدل‌های جدید و نوآورانه در کسب‌وکار خود باشید. هرگز شور و اشتیاق خود را از دیگران پنهان نکنید، بلکه اجازه دهید نیروی محرکی قوی برای کارکنان شما باشد.

3) کسب‌وکار خود را همیشه چابک نگه دارید
تا حد امکان سعی کنید سازمان خود را چابک و چالاک نگه دارید. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار گمان می‌کنند اضافه کردن افراد جدید به سازمان می‌تواند به سرعت عمل آن کمک کند، درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد از مزایای مهم کارکنان کمتر در یک سازمان نوآوری و بهره‌وری بیشتر کارکنان با توجه به محدودیت‌های زمانی است.
4) به‌طور مستمر نوآوری داشته باشید
این روزها با توجه به سرعت تغییرات، نوآوری در کسب‌وکار یک ضرورت جدی است. یادتان باشد برای نوآوری در محصول یا خدمت باید از خود هوشمندی و سرعت عمل به نشان دهید، چراکه سایر رقبا هرگز به انتظار شما نمی‌نشینند.

5) خدمات خود را گسترش دهید
یکی از ویژگی‌های خوب کسب‌وکارهای کوچک آن است که می‌توانند در ارائه خدمات برای خود مزیت رقابتی جدی ایجاد کنند. سعی کنید از تمامی نیازها و انتظارات مشتریان خود به خوبی آگاه شوید و خدمات خود را بر اساس این موارد برنامه‌ریزی و ارائه کنید.
برای ارائه خدمات پس از فروش زیرکی و تدبیر نشان دهید. مطابق با قانون پارتو، 80 درصد رضایت مشتریان در 20 درصد خدمات مناسبی که ارائه می‌شود، تامین خواهد شد.
6) ثروت در بازارهای گوشه (niche) پنهان شده است
با عرض پوزش باید به شما یادآوری شود «همه جامعه» بازار هدف شما نیست! برای موفقیت باید تمرکز داشته باشید و جامعه هدف بازار خود را به خوبی شناسایی کنید. بررسی کنید که جامعه هدف شما چه مشکلاتی دارند که به کمک شما قابل حل شدن است؟ یا اینکه چگونه می‌توانید ارزش افزوده‌ای به کسب‌وکار یا حتی زندگی آنها اضافه کنید؟ شما چگونه می‌توانید به آنها محصول یا خدمتی ارائه دهید که شرکت‌های بزرگ برای انجام آن دچار مساله هستند. یادتان باشد ثروت در بازارهای فراموش شده (niche) پنهان شده است!

7) همیشه بزرگ فکر کنید!
به اینکه اندازه کسب‌وکار شما کوچک است توجه نداشته باشید. همیشه به اهداف بزرگ فکر کنید. یادتان باشد ایجاد چشم‌اندازهای بزرگ، شما و کارکنانتان را به انجام کارهای بزرگ وا می‌دارد.
8) قبل از سرعت گرفتن، دورخیز کنید!

وقتی سازمانی فاقد برنامه، اهداف و مقاصد روشن و واضحی باشد، حرکت کردن آن با هر سرعتی ممکن است به سقوط آن منجر شود. بنابراین لازم است زمانی را برای برنامه‌‌ریزی، هدف‌گذاری و تحقیقات بازار اختصاص دهید. اگر بدون شناسایی کامل مشتریان، رقبا و وضعیت بازار حتی بر یک موتور جت نیز سوار شوید، مقصد شما جایی غیر از شکست نخواهد بود. بنابراین قبل از سرعت گرفتن بهتر است با انجام این اقدامات دورخیز کنید!
9) برای راه‌اندازی کمپین بازاریابی خود تا آخرین لحظه صبر نکنید!
یکی از مسائل مهم در کسب‌وکارهای کوچک تعلل و وقت‌کشی در راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی است. این روزها با وجود فعال بودن شبکه‌های اجتماعی، اتلاف وقت در بازاریابی هرگز قابل قبول نیست. شما می‌توانید در بازه‌های زمانی مناسب – مثلا روزانه یا هفتگی – برای مشتریان خود به تدریج ذهنیت مناسبی نسبت به محصول یا خدمت خود ایجاد کنید. اطمینان داشته باشید مشتریان برای انتخاب شما تصمیم فوری نخواهند گرفت و نیاز است نام برند تجاری شما را بارها و بارها دیده و شنیده باشند.
10) برای کسب‌وکار خود یک ارتش تبلیغاتی به‌وجود آورید.
برای تبلیغات کسب‌وکار خود از مشتریان راضی استفاده کنید. این افراد می‌توانند بهترین ابزار تبلیغاتی برای شما باشند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل یا هر شکل دیگر، ارتباطات خود را به‌طور مستمر با آنها حفظ کنید.

11) برنامه ویژه‌ای برای مشتریان وفادار خود داشته باشید.
با روش‌های متنوع، مشتریان وفادار خود را مشعوف کنید. این شبیه به کاری است که شرکت‌های هواپیمایی برای مشتریان پرسفر خود انجام می‌دهند.
بدون تردید ده‌ها روش خلاقانه دیگر برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با شرکت‌های بزرگ وجود دارد که شاید راهکارهایی که در این نوشتار ارائه شد کم هزینه‌ترین آنها باشد. آیا شما نیز می‌توانید به این فهرست راهکار جدیدی اضافه کنید؟

منبع: Forbes

دیدگاه شما

خبرنامه