بدهی نفتی شل به ایران پرداخت شد

تاریخ ارسال : 04 آوریل 2016 ساعت : 3:32 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،بیش از دو میلیارد دلار به ایران بدهکار بود و سالها با ادعای تحریم از پرداخت بدهی خود به ایران خودداری کرد؛ اما با لغو تحریم ها، موانع پیش روی تسویه این بدهی برداشته و روند پرداخت بدهی آغاز شده است
در ابتدا اعلام شده بود که فردای پس از لغو تحریم ها، این بدهی پرداخت می شود اما به دلایل مختلف، پرداخت این بدهی با تاخیری چند ماهه انجام شد؛ گفته می شود وجود مشکلات بانکی علت اصلی این تاخیر بوده است.
در اسفندماه سال گذشته شرکت شل از آغاز پرداخت بدهی خود به ایران خبر داد و به تازگی یک مقام ارشد وزارت نفت ایران، از تسویه این بدهی خبر می دهد
وزارت نفت به نقل از مسئول کمیته مطالبات این وزارتخانه، گزارش داد: بدهی شرکت شل به ایران پرداخت شده است.
سیدعلی اصغرهندی درباره دریافت بقیه مطالبات نفتی نیز افزود: دریافت بقیه مطالبات وزارت نفت در دست مذاکره و پیگیری است و امیدواریم بتوانیم بزودی آنها را وصول کنیم.
در هفته های پایانی سال 1394، مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت درباره آخرین وضعیت دریافت بدهی از شرکت های بین المللی نفتی به ایرنا گفته بود: شرکت های بزرگ نفتی، شروع به پرداخت بدهی کرده اند و طبق توافق این پرداخت انجام می شود.
این مقام وزارت نفت با بیان اینکه این شرکت ها پس از رفع تحریم ها، پرداخت بدهی خود را آغاز کردند، افزوده بود: با توجه به رفع موانع بانکی احتمالا تا پایان سال 94، همه مطالبات از شرکت های نفتی دریافت می شود.
وی درباره پرداخت بدهی شرکت شل نیز گفته بود: براساس دستورالعمل هایی که می دهیم، این پرداخت انجام می شود و مشکلی در پرداخت بدهی این شرکت وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، شرکت نفتی شل انگلیس چندی پیش اعلام کرده بود: برای تسویه بدهی های خود، یک میلیارد و ٧٧٠ میلیون یورو (معادل یک میلیارد و ٩۴٠ میلیون دلار) به شرکت ملی نفت ایران پرداخته است.
این بدهی به دلیل محموله های نفتی دریافتی شل از ایران است که به دلیل تحریم ها علیه کشورمان، امکان پرداخت آنها وجود نداشت.
این مقام وزارت نفت به مبلغ دقیق پرداخت شده توسط شرکت شل اشاره نکرده است، اما برخی منابع، میزان دقیق بدهی شل به ایران را بیش از دو میلیارد یورو اعلام کرده اند.
منبع: اکونیوز

دیدگاه شما

خبرنامه