تعامل آزمایشی بانک‌های اروپایی با ایران

تاریخ ارسال : 04 آوریل 2016 ساعت : 3:31 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی نوشت: در شرایطی که ایران در دوران پسا تحریم قرار دارد، بانک‌های اروپایی به طور آزمایشی تعامل دوباره با دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه را آغاز کرده‌اند.
هر چند هنوز بانک‌های بزرگی در اروپا وجود دارند که به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا به بهانه تحریم‌هایی که پیش از این علیه ایران اعمال شده و اکنون با اجرای توافق هسته‌ای لغو شده‌اند، درباره‌ی تعامل دوباره با ایران احتیاط می‌کنند و کنار ایستاده‌اند.
فاینشنال تایمز در ادامه گزارش خود با تاکید بر این که ایران، دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه است نوشت: ایران و گروه 1+5 در تابستان گذشته توانستند به یک توافق دست یابند که بر اساس آن تهران در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش از لغو تحریم‌های بین‌المللی برخوردار شده است. اما ادامه برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران مرتبط با دیگر مسائلی چون حقوق بشر سبب شده است تا بسیاری از بانک‌های بین‌المللی هنوز از همکاری با موسسات و افراد ایرانی هراس داشته باشند.
این در حالی است که بانک‌های اروپایی با فشار سیاسی روز افزونی برای پشتیبانی از مشتریان خود که خواهان تجارت با ایران هستند، مواجهند. علاوه بر تمایل اروپایی‌ها برای ورود دوباره به بازار پر سود ایران، سیاستمداران اروپایی خواهان حمایت از دولت حسن روحانی، رییس‌جمهور میانه‌روی ایران هستند.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در ماه فوریه در نامه‌ای خطاب به بانک دولتی بارکلینز از این موسسه خواست تا درباره‌ی همکاری‌ نکردنش با یک شرکت انگلیسی که با ایران داد و ستد مالی دارد توضیح دهد و گفت که این اقدامات خلاف خواست لندن، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای تعامل با ایران است.
به نوشته فاینشنال تایمز، بانک‌های ایرانی پس از لغو تحریم‌ها به سیستم پرداخت بین‌المللی سوییفت مجددا وصل شده‌اند اما به دلیل این که ایران در سال‌های گذشته در نتیجه تحریم‌ها از استفاده از سوییفت محروم بوده است، نیاز دارد نرم‌افزار سوییفت خود را ارتقاء دهد و به گفته‌ی بانک‌های اروپایی این مساله باعث شده تا در حال حاضر داد و ستدهای کمی در ایران از طریق سوییفت انجام شود.
در سال‌های گذشته چند بانک اروپایی به اتهام تعامل با ایران و چند کشور دیگر تحت تحریم‌های آمریکا با جریمه‌های سنگین نقدی از سوی واشنگتن مواجه شدند اما بانک‌هایی در اروپا وجود دارند که ارتباط دوباره با ایران را به صورت آزمایشی آغاز کرده‌اند.
منبع: ایسنا

دیدگاه شما

خبرنامه