دلالان زعفران کار خود را کردند

تاریخ ارسال : 23 آوریل 2016 ساعت : 12:31 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

سال گذشته با وجود افزایش تولید، صادرات زعفران با کاهش حدود 28 درصدی از نظر ارزشی و وزنی مواجه بود که به گفته کارشناسان و صادر‌کنندگان، این محصول به علت سودجویی دلالان با چنین مشکلی مواجه شده است.
سال گذشته بالغ بر 300 تن زعفران تولید شد که می‌توان گفت حدود 15 درصد نسبت به سال 1393 تولید این محصول ارزآور افزایش یافت، اما صادرات آن برخلاف تصورات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با حدود 28 درصد کاهش از نظر وزنی و ارزشی مواجه شد.
چرا که براساس آمار‌های رسمی منتشر شده در سال گذشته 113 تن و 579 کیلوگرم زعفران به ارزشی بالغ بر 165 میلیون و 300 هزار دلار به 42 کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی 28.5 درصد و از نظر ارزشی 27.4 درصد نسبت به سال 1393 کاهش داشته است.

پاکستان، چین، ژاپن، آفریقای جنوبی، آلمان، اردن، اسپانیا، استرالیا، استونی، افغانستان، امارات، انگلستان، آمریکا، ایتالیا، بحرین، برزیل، بلژیک، بوسنی هرزگوین، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری چک، سنگاپور، سوئد، عراق، عربستان، عمان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قطر، کانادا، کویت، لبنان، مالزی، موریس، نروژ، نیوزلند، هلند، هنک‌کنگ، هند و یونان 42 مشتری زعفران ایرانی در سال گذشته بودند که به گفته کارشناسان و صادر‌کنندگان این محصول بازی دلالان با قیمت زعفران باعث شد تا صادرات این محصول در سال گذشته کاهش یابد.

بازی دلالان با قیمت زعفران و نوسان 50 درصدی نرخ طی سال‌های گذشته

چرا که به گفته علی حسینی – عضو شورای ملی زعفران – با وجود تولید مناسب این محصول، برخی دلالان با قیمت زعفران بازی کردند و صادرات آن را در دی‌ماه متوقف کردند و دیگر کشوری حاضر به خرید زعفران نشدند.

وی افزود: برخی دلالان زعفران ایرانی را که قیمتش حدود کیلویی 4.5 میلیون تومان بود، به کیلویی شش میلیون تومان رساندند و به همین دلیل کشوری حاضر نشد این محصول را بخرد.

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: دست‌هایی در کار است که صادرات این محصول ارزآور و با ارزش را از ایران بگیرند که مسئولان باید هرچه زودتر دست به کار شده و بازار ایرانی را سامان دهند.

قیمت هرکیلو زعفران صادراتی نیز در سال گذشته حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل از آن با 1.5 درصد افزایش مواجه شده است در حالی که نسبت به سال‌های 1390 و 1391 بیش از 51 درصد کاهش را نشان می‌دهد و این نوسان قیمت طی سال‌های گذشته بیانگر این است که دلالان در هر زمان بسته به منافع خود با بازار زعفران بازی می‌کنند و کسی هم نیست که با آنها برخورد کند.

به گزارش ایسنا، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی باید برای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی استراتژیک و ارزآوری مانند زعفران هرچه سریع‌تر دست به کار شوند تا هنگام فصل برداشت این محصول هر دلالی به خود اجازه ندهد تا محصول تولیدی کشاورزان را بخرد و در خانه‌اش احتکار کند.

دیدگاه شما

خبرنامه