۵ مهارتی که یک کارآفرین باید داشته باشد

تاریخ ارسال : 01 مه 2016 ساعت : 10:39 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

کتاب های متعددی در بازار وجود دارند که به مهارت های مورد نیاز برای اداره ی یک کسب و کار و نحوه ی پرورش آنها پرداخته اند، اما بهترین منبع برای یادگیری، رفتار حرفه ای های حوزه های مختلف است که می توانند در عمل به شما نشان دهند چگونه در حیطه ی خود پیش افتاده اند.کارآفرینان برای آنکه از رقبای خود پیش بمانند و در صنعت خود موفق شوند، به مهارت های خاصی نیاز خواهند داشت. کتاب های متعددی در بازار وجود دارند که به مهارت های مورد نیاز برای اداره ی یک کسب و کار و نحوه ی پرورش آنها پرداخته اند، اما بهترین منبع برای یادگیری، رفتار حرفه ای های حوزه های مختلف است که می توانند در عمل به شما نشان دهند چگونه در حیطه ی خود پیش افتاده اند.

در ادامه ۵ مهارتی را از نظر خواهید گذراند که می توان از حرفه ای های ۵ حوزه ی دیگر فرا گرفت.

۱- ریسک پذیری؛ از جراحان
خیلی ها متوجه ریسک های بزرگی که حوزه ی بهداشت و درمان با آنها سر و کار دارد نیستند. پای سلامتی بیمار، و در برخی مواقع حتی مرگ و زندگی او در میان است. جراحان باید از پس انجام کارهای پر خطری بر بیایند و نباید اجازه دهند این خطرات بر عملکردشان تأثیری داشته باشند.
از آنجایی که کارآفرینی تماماً با خطر کردن سر و کار دارد، ریسک پذیری یکی از مهارت هایی محسوب می شود که کارآفرینان می توانند از جراحان یاد بگیرند. پزشکان طوری آموزش دیده اند که این ریسک ها را پذیرا شوند و با اعتماد به نفس درباره ی موضوعات حساس با بیماران خود صحبت کنند. متخصصین امر می گویند رمز این کار در این است که با بیمار ارتباط عاطفی نداشته باشید.
یک کارآفرین نیز باید سنگدل باشد. کارآفرینان برای پیروزی با چنگ و دندان پا به این میدان می گذارند.
و اما چند توصیه ی دیگر:
ریسک بکنید، اما ریسک های سنجیده. به خطر انداختن همه چیز بدون در نظر گرفتن حساب و کتاب های ضروری بی معناست.
در مورد کاری که می خواهید انجام دهید با کسی صحبت کنید و به نظرات او در این باره گوش دهید.
از ریسکی که می کنید نترسید.

۲- استقامت؛ از قهرمانان ورزشی

کسب و کار یعنی برد و باخت. هیچکس باخت را دوست ندارد اما هیچ راه حقیقی برای اجتناب از آن وجود ندارد. حتی نام های بزرگی مثل مارک زاکربرگ، وینس مک ماهون و لنس آرمسترانگ نیز طعم شکست را چشیده اند.

آرمسترانگ در مورد چالش هایی که پشت سر گذاشته می نویسد: «من در دوران بیماری ام طرد شدن را تجربه کردم. کسی به من توجهی نمی کرد. آنجا بود که با خودم فکر کردم باید کاری کرد». او آنقدر به تلاش هایش ادامه داد تا در نهایت ۷ بار متوالی به مقام اول مسابقات دوچرخه سواری تور دوفرانس رسید. اما پس از آنکه با اتهام دوپینگ مواجه شد این عناوین از او گرفته، و از اغلب مسابقات ورزشی منع شد. او تصمیم گرفت با این اتهام مقابله نکند. به این ترتیب سقوط حماسی این ستاره ی دوچرخه سواری که زمانی الگوی میلیونها نفر در سرتاسر جهان به شمار می رفت در تاریخ ورزش های حرفه ای جاودانه شد.

گاهی اوقات حتی استقامت نیز برای پیروز شدن کافی نیست.

و اما چند توصیه ی دیگر:

ببینید چرا دفعه ی قبل شکست خورده اید، سپس یک بار دیگر با تعهد بیشتر تلاش کنید.

برای آنکه بتوانید موفق شوید، لازم است پیش از امتحان کردن کاری برای دومین بار، مطمئن شوید تلاش بیشتری به کار می گیرید.

اجازه ندهید شکست و یا نقد عملکرد شما انگیزه تان را از بین ببرد.

۳- مذاکره؛ از وکلا

مذاکره مهارتی است که تمام کارآفرینان به آن نیاز دارند. ممکن است برای مذاکرات خاص، تیمی حرفه ای داشته باشید، اما باز هم برای موفقیت خود به این مهارت نیاز خواهید داشت. جاناتان روزنفلد، وکیلی با تجربه است. او می گوید «بسیاری از دوستان کارآفرینم از من می خواهند پیرامون مذاکره توصیه هایی به آنها بکنم. توصیه ی من به آنها این است که اعتماد به نفس داشته باشند و بدانند چه می گویند. رمز کار این است که در مورد موضوع مورد بحث و رقیب خود تحقیق کنید تا بتوانید او را شکست دهید».

و اما چند توصیه ی دیگر:

در چشمان طرف مقابل خود نگاه کنید و اقتدار خود را به او نشان دهید. مراقب باشید نشانه ای از اضطراب در رفتارتان نباشد.

برای بازی خود نقشه ای داشته باشید و هدفتان را مشخص کنید. از موضع خود فاصله نگیرید.

تسلیم نشوید و نشانه ای از شکست بروز ندهید؛ حتی اگر احساس کردید در آستانه ی شکست قرار دارید.

۴- حل مسئله؛ از گیمر ها
علم نشان داده است کسانی که به بازی های ویدیویی می پردازند، مهارت های حل مسئله ی بهتری دارند. علت این امر آن است که در اغلب بازی ها فرد باید برای مشکلات متفاوت، به راه حل های منحصر به فردی دست پیدا کند تا بتواند به مرحله ی بعدی راه یابد.

در نهایت تمام آنچه که در حل مسئله اهمیت دارد حفظ انگیزه و مبارزه تا پیروزی است. کارآفرینان نیز به شکلی مشابه باید کسب و کار خود را مثل یک بازی در نظر بگیرند، و دشواری هایی که پیش رو دارند را آزمونی برای وارد شدن به مرحله ی بعدی بدانند.

و اما چند توصیه ی دیگر:

طرح بریزید و برای رسیدن به هدف خود سخت تلاش کنید.

انگیزه ی خود را حفظ کنید و وقتی به هدفتان رسیدید موفقیت خود را گرامی بدارید.

تسلیم نشوید؛ اگر مشکلی به وجود آمد، به راه حل های احتمالی آن نگاهی بیاندازید و بهترین راه حل را امتحان کنید. اگر نتیجه نداد، به سراغ راه حل بعدی بروید.

۵- توضیح دادن؛ از آموزگاران

کارآفرینان چیزهای مختلفی را باید توضیح دهند، آن هم گاهاً برای کسانی که هیچ درکی از موضوع مورد بحث ندارند. اما معلم ها، چون با همه نوع دانش آموز و دانشجویی سر و کار دارند می توانند در این زمینه یاری رسان باشند. آموزگاران برای توضیح مسائل مختلف، راه های منحصر به فردی پیدا می کنند. گاهی اوقات از مثال های عینی استفاده می کنند و گاهی از پژوهش های مختلف نقل قول می کنند. موفقیت آنها نتیجه ی مهارت استثنایی شان در توضیح موضوعات تازه، و نیز صبر است. صبر نیز از جمله مهارت هایی است که کارآفرینان باید داشته باشند.

و اما چند توصیه ی دیگر:

مخاطب خود را خوب بشناسید. قابلیت های ذهنی شان را در نظر بگیرید و همیشه توضیحات خود را از پیش طرح ریزی کنید.

از سؤال پرسیدن و پاسخ دادن خجالت نکشید. همیشه از فهمیده شدن نقطه نظر خود به شکل صحیح، اطمینان کامل حاصل کنید.

برای توضیح موضوعات تازه از مثال و بیانی ساده بهره بگیرید، به ویژه اگر مخاطب شما حرفه ای نیست. استفاده از زبان تخصصی یا واژه های فنی می تواند اثر معکوس داشته باشد.

اغلب کارآفرینان موفق تمایل دارند از اشتباهات و موفقیت های دیگران یاد بگیرند. شما نیز باید درس گرفتن از دیگران را برای خود به یک عادت تبدیل کنید و کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

دیدگاه شما

خبرنامه