آینده روشنی در انتظار بازار نفت نیست

تاریخ ارسال : 10 مه 2016 ساعت : 3:04 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

هفته گذشته میلادی قیمت نفت تحت فشار حاصل از جو منفی بازار و اختلال در تولید به دلیل آتش سوزی های گسترده در کانادا نزولی بود و نفت برنت با 2 دلار افت به 45 دلار و 37 سنت هر بشکه رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز 1.26 دلار افت داشته بشکه ای 44 دلار و 66 سنت ثبت شد.آتش سوزی های کانادا تاثیری موقت بر بازار نفت دارد مگر این که زیرساخت های پالایشگاهی آن آسیب جدی ببیند. این اختلال ناخواسته در تولید تاثیر منفی افزایش عرضه ایران را از ابتدای سال جاری میلادی بر قیمت نفت خنثی کرد. ولی واضح است که قیمت نفت نمی تواند افزایش چشمگیر داشته باشد. تغییر وزیر نفت عربستان نیز تحلیلگران را نگران کرده است.
دو سال است که عرضه نفت از تقاضای آن بیشتر است. انتظار می رود تولید نفت ایران و عربستان نیز ماه های آتی تا 500 هزار بشکه در روز بر تولید نفت اوپک بیافزاید. احتمال افزایش تولید عراق و سایر کشور ها در این آمار گنجانده نشده است.
از طرفی شنیده شده ممکن است تولید 350 هزار بشکه در روز لیبی 50 درصد کاهش یابد و تولید برزیل نیز 135 هزار بشکه در روز از سال گذشته کمتر شده و ونزوئلا نیز به سختی در تلاش است تولید را ثابت نگه دارد. کشورهای عضو اوپک هم نتوانسته اند برای کنترل تولید در دراز مدت به توافقی برسند.
در هر حال نگرانی ها و ابهامات در مورد روند آتی بازار نفت زیاد است. تحلیلگران انتظار ندارند چرخه قیمت سال گذشته تکرار شود که نیمه دوم سال قیمت نفت به کف قیمت جدیدی رسید ولی علائم کافی وجود دارند که تحلیلگران منتظر 6 ماه تاریکی برای بازار نفت باشند.

دیدگاه شما

خبرنامه