استقبال شیخ‌نشین‌ها از برنج ایرانی

تاریخ ارسال : 24 آوریل 2016 ساعت : 10:04 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه مصرف برنج داخلی بیشتر شده است گفت برنج ایرانی در خلیج فارس با استقبال مواجه شده است.
به نقل از تسنیم، قاسمعلی حسنی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: از دی ماه تا کنون به دلیل افزایش تقاضای داخلی قیمت برنج 15 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: برای نمونه قیمت یک کیلوگرم برنج با کیفیت از 9100 تومان به 10500 تومان رسیده است.

حسنی گفت: متأسفانه این افزایش قیمت کمتر به سود کشاورزان و برنجکاران تمام می شود برای اینکه آنان به دلیل نیازی که دارند و کمبود نقدینگی، معمولاً‌ محصولات خود را پیش فروش می کنند و همچنین افزایش عرضه و فروش برنج در فصل برداشت به قیمت ها فشار می آورد و در مجموع درآمد کشاورزان را کاهش می دهد.

عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: اگر می خواهیم اقتصاد برنج کشور به نفع تولید توسعه یابد باید ارز مبادله ای از برنج خارجی حذف شود و متأسفانه افزایش قیمت برنج داخلی بهانه به وارد کنندگان می دهد که قیمت ها را افزایش دهند و اخیراً هم زمزمه افزایش قیمت برنج وارداتی شنیده می شود.

وی همچنین خواستار ساماندهی مصرف برنج شد و گفت: 17 تا 20 درصد در مصرف برنج می توانیم صرفه جویی کنیم که سرانه مصرف 36 کیلوگرمی برنج را کاهش می دهد و می توان ضریب خود اتکایی را افزایش داد.

حسنی افزود: هر چه قیمت ها بالاتر رود به نفع وارد کنندگان برنج خارجی است که اگر این ارز مبادله ای در خدمت برنجکاران داخلی قرار گیرد می توانیم ضمن افزایش تولید داخل به ساماندهی قیمت هم کمک کنیم.

دیدگاه شما

خبرنامه