چند میلیون جوان بیکار داریم؟

تاریخ ارسال : 25 آوریل 2016 ساعت : 11:28 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم شامگاه شنبه در یادواره شهدای مدافعان حرم اصفهان در گلستان شهدای این شهر، با بیان اینکه سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: در 29 بهمن سال 92 ایشان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و نجات کشور را در سایه اقتصاد مقاومتی دانستند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حذف ۳ دهک پردرآمد جامعه از یارانه‌بگیران به‌عنوان یکی از اقدامات مثبت مجلس در راستای اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: متاسفانه دولت مقاومت می‌کند و این گام مجلس را ناعادلانه می‌داند.

به‌گزارش تسنیم ، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم شامگاه شنبه در یادواره شهدای مدافعان حرم اصفهان در گلستان شهدای این شهر، با بیان اینکه سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: در 29 بهمن سال 92 ایشان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و نجات کشور را در سایه اقتصاد مقاومتی دانستند.

وی افزود: نجات یعنی نجات از وابستگی به بیگانگان و نفت و نجات از رکود اقتصادی که اکنون کشورمان در ابعاد اقتصادی به‌شدت از آن رنج می‌برد، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به دوران فشار تحریم‌ها نیست، چه تحریم باشد و چه نباشد کشور نیاز به اقتصاد مقاومتی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه کشورمان ضربه‌ناپذیر، درون‌گرا، درون‌زا و برون‌گرا باشد، تصریح کرد: باید ظرفیت‌های درونی کشورمان را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مجلس پیرامون اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مجلس در این راستا و در بودجه 95 گام‌های موثری برداشته و کاهش وابستگی به درآمد نفت یکی از این موارد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حذف 3 دهک پردرآمد جامعه از یارانه‌بگیران به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مجلس، تصریح کرد: در همین راستا باید خانواده‌های کم درآمد یارانه بگیرند و یا حتی یارانه‌ آن‌ها افزایش پیدا کند ولی پردرآمدها که زیر خط فقر نیستند.

‌مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: مجلس این تکلیف را بر دوش دولت گذاشته مبنی بر اینکه خانواده‌های ثروتمند همانند پزشکان، قضات، تجار و همه کسانی که درآمدشان کفاف هزینه زندگی‌شان را می‌دهد، از یارانه‌بگیران حذف شوند.

سهم 35 درصدی “اشتغال” از حذف یارانه پردرآمد‌ها

وی بیان کرد: در همین راستا مقرر شده که، 35 درصد از پول حذف این تعداد یارانه‌بگیر صرف کمک به اشتغال جوانان بیکار، 30 درصد کمک به یارانه حمل و نقل عمومی و 35 درصد آن نیز صرف کمک به یارانه سود تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های متوسط و کوچک شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر به این بنگاه‌های متوسط و کوچک تسهیلات داده شود اشتغال جوانان فراهم می‌شود، گفت: این موضوع نیز یکی از گام‌های مجلس در راستای اقتصاد مقاومتی است، در حال حاضر بیش از 85 درصد صنعت کشورمان را همین بنگاه‌های متوسط و کوچک تشکیل می‌دهند.

دولت حذف 3 دهک پردرآمد از یارانه بگیران را ناعادلانه می‌داند

وی با بیان اینکه تمام این موارد گام‌های بزرگی در راستای اقتصاد مقاومتی است، افزود: متأسفانه دولت مقاومت می‌کند و این گام مجلس را ناعادلانه می‌داند، باید از دولت پرسید آیا ثروتمندان نیاز به یارانه دارند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد، تصریح کرد: در نظر داریم این برنامه را در این دوره تصویب کنیم و شاخصه‌های مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار دهیم تا در 5 سال آینده گام‌های مهمی برداشته شود.

7 میلیون جوان بیکار در کشور داریم

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس قانون‌گذاری و وظیفه دولت اجرا است، خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی نیز در این میان مهم بوده و وظیفه مردم نیز استقبال و همراهی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 7 میلیون جوان بیکار در کشور داریم، بیان کرد: باید جوانان جویای کار آموزش کارآفرینی ببینند تا خودشان شغل ایجاد کرده و دست نیاز به سوی دولت دراز نکنند.

دولت و ملت از قاچاق کالا رنج می‌برد

وی با اشاره به اینکه دولت و ملت از قاچاق کالا رنج می‌برد، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از ظرفیت درونی و آموزش کارآفرینی یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه کار جمعی و مشترک یکی دیگر از بندهای اقتصاد مقاومتی است، افزود: در حال حاضر روستاها به‌دلیل نبودن شغل، آب وغیره خالی از سکنه شده‌اند و اگر ساکنان آن مورد حمایت و آموزش قرار گیرند و یک کار جمعی و مشترک انجام دهند، نیاز خود و مردم را برطرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهدائی که اکنون در دل خاک آرمیده‌اند در زمان جنگ ابتکارات زیادی از خودشان نشان دادند، تصریح کرد: این خلاقیت‌ها و تراوشات ذهنی را باید میدان داد و کشف کرد و اگر آن‌ها کشف کردیم در عرصه اقتصادی همانند عرصه نظامی بی‌نیاز می‌شویم.

چشم دوختن به کمک بیگانگان، اقتصاد مقاومتی نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه چشم دوختن به کمک بیگانگان، اقتصاد مقاومتی نیست، خاطرنشان کرد: البته باید میدان را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا حدی که به اقتصاد کشورمان ضرر نزند باز کنیم ولی نباید چشم انتظار آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به صرفه‌جوئی در مصرف انرژی به‌‌عنوان یکی دیگر از بندهای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: میزان مصرف فرآورد‌ه‌های سوختی کشور بسیار بد است به‌طوری که با 78 میلیون نفر جمعیت‌ به‌اندازه جمعیت یک میلیاردی چین و به‌اندازه جمعیت 400 میلیون نفری اروپا گاز مصرف می‌کنیم، این مصرف وحشتناک است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه کاهش مصرف انرژی براساس مصوبه 5 سال گذشته مجلس هم شامل خانوارها و هم شامل بخش تولید صنعتی می‌شود، گفت: در بخش تولید صنعتی متاسفانه از کارخانجاتی استفاده می‌کنیم که فرسوده هستند و مصرف بسیار بالائی دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ لازم برای اقتصاد مقاومتی یک امر عمومی است و باید برای خانواده‌ها و فرزندان‌مان به‌درستی تبیین شود، تصریح کرد: باید کاری کنیم که از بیگانگان بی‌نیاز شویم، در همین راستا باید کالای داخلی را به خارجی ترجیح دهیم و فرهنگ نادرست ترجیح کالای خارجی به ایرانی را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورمان فاقد فرهنگ کار است، خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم کار تنها پشت میز نشینی است، فرهنگ سرمایه‌گذاری نیز باید نهادینه شود تا هر درآمدی که کسب می‌کنیم یک مقداری از آن را سرمایه‌گذاری کنیم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی هم به دولت و هم به ملت مربوط می‌شود، بیان کرد: اخیراً دولت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل داده که امیدوار هستیم خروجی این ستاد تا پایان امسال قابل مشاهده باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه