نفت برنت بالای ۷۰ دلار ایستاد

تاریخ ارسال : 16 ژانویه 2018 ساعت : 11:34 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

نفت برنت در معاملات روز جاری رشد قیمت روز دوشنبه را حفظ کرد و در حدود 70 دلار در هر بشکه ایستاد که بالاترین رکورد سه سال اخیر محسوب می‌شود. قیمت‌های نفت تحت تاثیر محدودیت‌های تولید از جانب اعضای اوپک و روسیه و همچنین تقاضای قوی که حاصل رشد اقتصادی جهانی مطلوب است، روند صعودی پیدا کرده‌اند.

بهای معاملات آتی برنت که قیمت پایه بین‌المللی است، روز سه‌شنبه ۲۵ سنت یا ۰.۳۶ درصد نسبت به قیمت نهایی روز گذشته کاهش یافت و به ۷۰.۰۱ دلار در هر بشکه رسید، اما معامله‌گران می‌گویند برنت در این سطح قیمت به خوبی پشتیبانی شده است.

 

برنت روز دوشنبه به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود که رکود سه ساله قیمت‌های نفت آغاز شد.

 

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه، به ۶۴.۵۰ دلار در هر بشکه رسید. قیمت پایه نفت آمریکا اوایل معاملات تا سطح ۶۴.۸۹ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.

 

بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرد ما پیش‌بینی خود از تعادل عرضه و تقاضای خود را به‌روز کرده‌ایم تا روند محدود شدن سریع‌تر از حد انتظار عرضه در بازار جهانی نفت را که به دلیل بهبود شرایط دوره‌ای، هوای سرد زمستانی و پایبندی بالاتر از حد انتظار اوپک است، منعکس کند. اکنون کمبود ۴۳۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۱۰۰ هزار بشکه در روز برآورد قبلی را انتظار داریم و همچنین متوسط قیمت نفت برنت را ۶۴ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۵۶ دلار برآورد قبلی پیش بینی می‌کنیم. این بانک پیش‌بینی خود از قیمت وست تگزاس اینترمدیت را به دلایل مشابه از ۵۲ دلار به ۶۰ دلار بالا برد.

 

بانک مورگان استنلی اعلام کرده بازارهای نفت در سال ۲۰۱۷ با ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه مواجه بودند و انتظار دارد این میزان در سال ۲۰۱۸ همچنان به ۲۰۰ هزار بشکه برسد. مورگان استنلی پیش‌بینی کرده قیمت برنت تا سه ماهه سوم امسال به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه بالغ می‌شود.

 

کشورهای عضو اوپک و روسیه با هدف حذف عرضه مازاد و حمایت از قیمت‌ها، در ژانویه سال میلادی گذشته محدود کردن عرضه را آغاز کردند و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ به این کاهش تولید ادامه دهند، اما محدودیت‌های تولید آنها با رشد مطلوب تقاضا همزمان شده و قیمت‌های نفت را حدود ۱۵ درصد از اوایل دسامبر به این طرف افزایش داده است.

 

بهای معاملات آتی نفت همچنین از ضعیف شدن ارزش دلار که روز دوشنبه به پایین‌ترین رکورد سه سال گذشته در برابر سبدی از ارزهای بزرگ سقوط کرد، پشتیبانی شده‌اند.

 

اما عامل بزرگی که مانع رشد بیشتر قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۷ شد، افزایش تولید آمریکا بود که به دلیل سرمای شدید در آمریکای شمالی و تعطیلی برخی از تاسیسات به طور موقتی با کاهش روبه‌رو شده است و برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت ماه جاری به ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند، از ۹.۸ میلیون بشکه در روز در دسامبر به ۹.۵ میلیون بشکه در روز در حال حاضر کاهش یافته است. با این وجود اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید آمریکا به زودی به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند./ ایسنا

دیدگاه شما

خبرنامه