نیویورک تایمز: موساد، شهید فخر‌ی‌زاده را با ‘تیربار کنترل از راه دور’ ترور کرد

تاریخ ارسال : 19 سپتامبر 2021 ساعت : 11:36 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار یک گزارش مفصل نوشته است که ترور شهید محسن فخری‌زاده در ایران، توسط موساد و از طریق تکنولوژی پیچیده کنترل از راه دور و هوش مصنوعی انجام شده و در زمان کشتن این دانشمند هسته‌ای، هیچ یک از عوامل ترور در خاک ایران نبوده‌اند.

شهید محسن‌ فخری‌زاده که یکی از مهم‌ترین دانشمندان هسته‌ای ایران به شمار می‌رفت در آذرماه سال ۱۳۹۹ در نزدیکی محل سکونتش در آبسرد کشته شد.در زمان کشته شدن او، گزارش‌های ضد و نقیضی درباره چگونگی این ترورمنتشر شد و حتی برخی از یک نبرد مسلحانه خیابانی و کشته شدن چندین نفر خبر دادند.اما بعد از حدود ۴۸ ساعت، خبرگزاری فارس گزارش داد که این ترور از راه دور انجام شده است. این روایت در یکسال اخیر توسط چندتن از مقام‌های ایرانی نیز تکرار شد.

حالا روزنامه‌ نیویورک تایمز می‌گوید بر اساس مصاحبه‌هایی که با مقام‌های ایرانی، اسرائیلی و آمریکایی انجام داده، روایت مفصلی از چگونگی ترور آقای فخری‌زاده، زندگی او و نقش او دربرنامه‌های نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای فخری‌زاده به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای ایران» و مدیر اصلی پروژه‌های ساخت سلاح هسته‌ای و توسعه برنامه موشکی، از سالها پیش در صدر فهرست ترورهای موساد بوده، اما ماموران اسرائیلی برای سال‌های بسیار موفق نشده بودند که او را ترور کنند.

این گزارش می‌افزاید که دست کم یک بار در سال ۲۰۰۹ در حالی که یک گروه ترور در تهران منتظر او بودند، عملیات ترور در آخرین دقیقه لغو شده و نیروهای اسرائیلی با هجوم ماموران ایرانی روبه‌رو شدند.

اما در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و زمانی که احتمال شکست او در انتخابات جدی شده بود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به همراه یوسی کوهن، رئیس وقت موساد جلساتی با مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی همانند دونالد ترامپ، مایک پومپئو (وزیر خارجه وقت آمریکا) و جینا هسپل (رئیس پیشین سی‌آی‌ای) برای زمینه‌سازی این ترور برگزار می‌کنند.

موساد در نهایت تصمیم می‌گیرد که با یک سلاح که از راه دور کنترل می‌شود، این ترور را انجام دهد و برای این کار، ابزارهای مورد نیاز که در مجموع یک تن وزن داشته‌اند، به شکل جدا از هم وارد ایران می‌شوند.این ابزارها، شامل یک تیربار چندمنظوره دوربین‌دار (تیربار اف‌ان ام‌آژ ساخت بلژیک)، تعداد زیادی دوربین و ابزارهای ارتباطی و کامپیوتری، توسط ماموران موساد بر روی یک خودروی نیسان زامیاد نصب شده‌اند.

در عین حال برای مطمئن شدن از اینکه در روز ترور، محسن فخری‌زاده خود در حال رانندگی است، خودروی دیگری نیز مجهز به دوربین تنها برای شناسایی او، چند کیلومتر قبل از محل ترور پارک شده است.در روز ترور، محسن فخری‌زاده در حال رانندگی خودروی بوده و همسرش نیز در همین خودرو حضور داشته. آنها از سفر تفریحی به شمال در راه بازگشت به خانه‌شان در آبسرد بودند و چون همیشه، کاروانی از خودروهای محافظان نیز، خودروی آقای فخری‌زاده را همراهی می‌کردند.

در نهایت وقتی خودروی آقای فخری‌زاده به محل ترور رسیده است، تیربار دوربین‌دار، شخص او را هدف قرار داده و در نهایت بعد از شلیک ۱۶ گلوله، خودروی نیسان حامل تیربار، منفجر شده است.نیویورک‌تایمز می‌افزاید که در این حمله به همسر آقای فخری‌زاده هیچ آسیبی وارد نشده و تنها تعدادی از گلوله‌ها به آقای فخری‌زاده اصابت کرده و او کشته شده است.

در این گزارش آمده که اسرائیلی‌ها در ارتباط با انگیزه آقای فخری‌زاده برای ساخت سلاح هسته‌ای و نقش کلیدی او در برنامه نظامی-هسته‌ای ایران، به اطمینان کامل رسیده بودند و حتی سالها مکالمه‌ای از او را ضبط کرده‌اند که آقای فخری‌زاده از ساخت سلاح هسته‌ای صحبت می‌کند.

نیویورک‌تایمز به این نوار دست پیدا نکرده، اما منابع اسرائیلی این روزنامه گفته‌اند که این مکالمه در سال ۲۰۰۸ و زمانی که جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا به بیت‌المقدس سفر کرده بود، برایش پخش شده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین می‌گوید آقای فخری‌زاده یکی از دو دانشمند هسته‌ای ایران بوده که برای مطلع شدن درباره برنامه موشکی کره شمالی به این کشور سفر کرده بود.

در این گزارش، شهید محسن فخری‌زاده مهمترین عضو سپاه پاسداران در برنامه هسته‌ای ایران توصیف شده که همزمان با درجه سرتیپی در سپاه، دکترای فیزیک هسته‌ای داشته و به رغم هشدارهای امنیتی بیشمار، به پروتکل‌های امنیتی و حفاظتی بی‌توجه بوده است.

از آن جمله در این گزارش آمده که برخلاف گزارش‌های رسانه‌های ایران، خودروی آقای فخری‌زاده ضد گلوله نبوده. او همچنین برخلاف توصیه‌های حفاظتی اصرار داشته که خودش رانندگی کند.همه این تصمیمات، عملا کار موساد را برای پیشبرد موفقیت‌‌آمیز این ترور آسان‌تر کرده.

اسرائیل اگرچه به شکل رسمی دست داشتن در این ترور را تایید نکرد، اما اندکی به از کشته شدن آقای فخری‌زاده، بنیامین نتانیاهو در سخنانی دو پهلو از اقداماتی صحبت کرد که به گفته او به نفع مردم اسرائیل بوده‌اند و او نمی‌تواند آنها را به زبان بیاورد.از زمان لو رفتن برنامه هسته‌ای ایران توسط سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۰۳ میلادی تا امروز، شش تن از فیزیکدان‌های ایرانی که از آنها به عنوان «دانشمند هسته‌ای» نام برده می‌شود ترور شده‌اند.

ایران در همه این ترورها، اسرائیل را متهم کرد و اسرائیل نیز هرگز این اتهامات را رد نکرده است.

دیدگاه شما

خبرنامه