چگونه از بورس کالا برنج بخریم؟

تاریخ ارسال : 18 سپتامبر 2021 ساعت : 4:33 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

همه دارندگان کد سهامداری می‌توانند برنج مورد نیازشان را از بورس‌کالا بخرند؛ این در حالی است که متقاضیان دریافت برنج از انبار باید دستکم ۱۰۰ کیلوگرم برنج را خریده باشند.

معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در حالی چندی پیش در بورس کالا آغاز شده و افراد می‌توانند از این طریق برنج خریداری کنند که از روز یکشنبه 21 شهریور ماه معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا آغاز شده است.

این گواهی‌ها مبتنی بر قبض انبار برنج است. انبار پذیرش شده برای این معاملات در شهرستان آمل قرار دارد و برنجی که در این نماد مورد معامله قرار می گیرد، برنج طارم و مشخصات کیفی این محصول در اطلاعیه گشایش نماد همراه با تمام آیتم‌ها و آنالیز آن مشخص شده است.

بر این اساس همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند از این نماد اقدام به خرید برنج کنند. معاملات به صورت کیلوگرم است و هر فردی می‌تواند حداقل یک کیلوگرم برنج را خریداری کند. اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد باید حداقل 100 کیلوگرم برنج را خریداری کرده باشد تا بتواند درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند.

شایان ذکر است امسال با آغاز معاملات گواهی سپرده برنج در بورس‌کالا، امکان مبادله برنج برای خریداران خرد هم در این بازار فراهم شده است. این بازار به شالیکاران اجازه می‌دهد برخلاف گذشته، بدون حضور واسطه‌ها، برنج خود را، به قیمت رقابتی، با استفاده از ابزاری به نام گواهی سپرده، در بورس‌کالا بفروشند.

این در حالی است که هر سال در آخر تابستان و بعد از فصل برداشت، بسیاری از شالیکاران با چالش قیمت‌گذاری محصولشان مواجه‌اند. از یک طرف واسطه‌ها قیمت‌هایی را به کشاورزان تحمیل می‌کنند که با قیمت بازار فاصله زیادی دارد ، از طرف دیگر به‌دلیل مضیقه‌های مالی، بسیاری از کشاورزان مجبورند محصول خود را، حتی قبل از فصل برداشت، به نرخ‌های بسیار پایین به واسطه‌ها بفروشند.

این گزارش می‌افزاید: در این راستا همه کشاورزان می‌توانند با استفاده از اوراق گواهی سپرده برنج محصولاتشان را در بورس‌کالا عرضه کنند؛ یعنی کشاورزان می‌توانند بعد از فصل برداشت، محصول خود را به انبارهای مورد تأیید بورس‌کالا تحویل بدهند و بعد از بررسی‌ کیفی و تامین استاندارهای مشخص شده در بورس، قبض انبار دریافت کنند. در روز کاری بعد، قبض انباری که تحویل کشاورز شده است، مطابق مقررات معاملاتی بورس‌کالا به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود و کشاورز می‌تواند در بازار، برنج خود را بفروشد و یک روز بعد وجه آن را به‌صورت نقد دریافت کند.

طبق اعلام بورس‌کالا همه افرادی که کد سهامداری دارند می‌توانند با استفاده از این کد، برنج مورد نیازشان را از بورس‌کالا بخرند. معاملات به‌صورت کیلوگرم است و هر فرد می‌تواند حداقل یک کیلوگرم برنج بخرد. اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد باید حداقل 100 کیلوگرم برنج را خریداری کرده باشد تا بتواند درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند.

برنجی که در بورس‌کالا معامله می‌شود برنج بعد از شالی کوبی، در کیسه‌های 70 تا 80 کیلوگرمی، با 14 درصد شکستگی و قبل از سورت است. انبار بورس‌کالا قبول کرده است که اگر مشتری خواست، برنج را مطابق با استاندارد ملی شماره 127 سورت و در بسته‌بندی 10 کیلوگرمی به او تحویل دهد. اگر مشتری چنین درخواستی داشته باشد، 16 درصد به قیمت تابلو اضافه می‌شود. یا به جای 100 کیلوگرم، 86 کیلوگرم برنج را می‌تواند از انبار تحویل بگیرد.

باتوجه به این که حداقل تحویل 100 کیلوگرم یعنی معادل مصرف یک خانواده 4 نفره براساس میانگین مصرف کشور در طول یک سال است، بستر معاملاتی بورس‌کالا می‌تواند محلی باشد که خانوارها و مصرف کنندگان، برنج مصرفی خودشان را به‌طور مستقیم و بدون واسطه از طریق بورس‌کالا و مستقیم از کشاورز خریداری کنند.

همچنین خرید و فروش در این سازوکار و براساس مکانیسم تعیین شده محدودیتی ندارد زیرا امکان خریدهای خرد نیز پیش‌بینی و فراهم شده است. در این سازوکار امکان نظارت بر بازار فراهم است به‌گونه‌ای که خریداران از فروشندگان واقعی محصول را خریداری کنند. ناصرپور افزود: از طرف دیگر شکاف قیمت از تولید تا مصرف به میزان زیادی در این روش قابل کاهش است به‌نحوی‌که محصول با قیمت مناسب‌تری به‌دست مصرف‌کننده برسد.

دیدگاه شما

خبرنامه