افشاگری تولیدکننده واکسن اسپایکوژن درباره تبعیض‌های عمدی به سود واکسن برکت

تاریخ ارسال : 26 سپتامبر 2021 ساعت : 11:18 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

افشاگری تولیدکننده واکسن اسپایکوژن درباره تبعیض‌های عمدی به سود واکسن برکت هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت سیناژن، تولید‌کننده واکسن اسپایکوژن، واکسن مشترک میان ایران و استرالیا، مدعی‌شده وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسوول، به‌عمد جلوی سرعت‌گرفتن فازهای آزمایشی این واکسن را گرفتند که واکسن خاصی به واکسن داخلی اول بدل شود. خبرگزاری فانا از مدیرعامل سینا‌ژن پرسیده: «اسپایکوژن که نسبت به واکسن برکت که در چندروز اول شروع فاز سوم آزمایش‌های‌اش، سریع مجوز اضطراری گرفت، بسیار جلوتر است. پس چرا مجوز صادر نشده؟و او پاسخ داده: «ناراحتی ما هم همین است.

استانداردهای دوگانه و احساس تبعیض. چرا باید برای یک مجموعه دیگر شرایط تسهیل شود ولی برای یک شرکت خصوصی این اتفاق صورت نگیرد که هیچ، روندها کندتر از همیشه باشد.

اسفند ۹۹ تصور می‌کردیم با توجه به نیاز کشور به واکسیناسیون سریع‌تر و چون کارخانه تولید ما آماده بود و تائیدGMP اتحادیه اروپا را داشتیم، با همکاری وزارت بهداشت هفته دوم یا سوم فروردین مجوز شروع مطالعه بالینی فاز دو و به صورت پیوسته فاز سه را بگیریم و تا وسط خرداد نتیجه فاز دوم و سوم را برای ژورنال‌های معتبر دنیا و سازمان جهانی بهداشت بفرستیم…تصور ما بود که احتمالا بین ما که سال‌ها است بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای بیولوژیک منطقه و تولید پروتئین نوترکیب تخصص ماست با نهادهای دیگر تفاوتی گذاشته نشود.

تصور ما غلط بود چون ما تازه خرداد تزریق اولین داوطلب در فاز دوم را آغاز کردیم بعد از آن هرچه درخواست دادیم که ما هم مثل واکسن دیگر مطالعه فاز دوم و سوم و را پیوسته انجام دهیم، مخالفت شد و هربار سوال کردیم که چه تفاوتی هست، جواب چیزی جز سکوت نبود یا آب پاکی را روی دست ما ریختند و گفتند شما قرار نیست اولین باشید.

ما مانند تولیدکنندگان دیگر در بدنه دولت و حاکمیت کسی را نداشتیم که پیگیر کارهای‌مان باشد و صرفاً روندها را از ابتدا و بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه کشور طی کرده‌ایم.

دیدگاه شما

خبرنامه