حذف یارانه نقدی افراد با ۲ میلیون تومان حقوق

تاریخ ارسال : 21 ژانویه 2015 ساعت : 6:08 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در کمیسیون انرژی مجلس طرحی تصویب و به اعضای کمیسیون تلفیق ارایه شد که طی آن یارانه افرادی که بیش از 2 میلیون تومان در ماه درآمد دارند، حذف خواهد شد. سیدهاشم بنی‌هاشمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به تسنیم گفت:

در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ٩۴، اعضای این کمیسیون پیشنهادی را تنظیم کردند مبنی بر اینکه یارانه نقدی افرادی با درآمد بالای دومیلیون‌تومان در ماه قطع شود و در سال آینده فقط به افرادی یارانه نقدی داده شود که درآمد ماهانه آنها زیر این رقم است. این طرح درحالی در مجلس در دستور بررسی قرار گرفته است که درباره ابزارهای شناسایی این گروه درآمدی صحبتی نشده و مشخص نیست با چه مکانیسمی قرار است این افراد شناسایی شوند. این روش در فهرست پیشنهادات مختلف برای حذف پردرآمدها فعلا آخرین گزینه است. از حذف سه‌دهک پردرآمد که در بدو آغازبه‌کار دولت مطرح شد تا تهدیدهایی مثل چک‌کردن حساب افراد و جریمه افرادی که به اشتباه درآمدهای خود را در فهرست اظهار کرده‌اند؛ همه در ابتدا بسیار متقن اعلام و پیگیری شد ولی نهایتا به نتیجه نرسید. هرچند برخی از کارشناسان می‌گویند با استفاده از ١٨دستگاه اطلاعاتی می‌توان به اطلاعات افراد دست یافت و دست آخر گروه‌های با درآمد بالا را یافت، اما تعداد دیگری از تحلیلگران این مهم را امکان‌پذیر نمی‌دانند. بااین‌حال قرار است در صورت تصویب این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق، در صحن مجلس حذف یارانه پردرآمدها به رای گذاشته شده و در صورت تصویب در قالب قانون بودجه به دولت ابلاغ شود.

این تصمیم مجلس البته شاید از محل نگرانی نمایندگان برای کسری بودجه سال آینده نشات گرفته باشد. با توجه به افت قیمت نفت، بار هزینه‌ای ۴۵هزارمیلیاردتومانی یارانه‌های نقدی در این شرایط باری اضافی است که مجلس با این روش درصدد سبک‌کردن آن است. جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در این‌باره اظهار کرد: در واقع قانون هدفمندی در کشور توزیع پول میان مردم بوده و مجلس هم پیش از این توصیه به منع این اقدام کرده، اما دلیل اینکه تاکنون در دولت اجرایی نشده است، مشخص نیست. وی با بیان آنکه دولت بررسی حساب‌های مردم را قبول نمی‌کند، به ایرنا گفت: در شرایطی که امکان افزایش درآمدهای مالیاتی وجود ندارد، حذف اقشار پردرآمد باید سریع‌تر اجرایی شود. نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: از آنجا که دولت اکنون با کمبود اعتبار برای اجرایی‌کردن طرح‌های عمرانی روبه‌روست، نمی‌تواند مالیات را افزایش دهد و این در حالی است که از طرفی هم روی موضوع واگذاری‌ها نمی‌توان حساب کرد. بنابراین در این شرایط بهترین کار حذف افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران است. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با تاکید بر ضرورت شناسایی افراد آسیب‌پذیر واقعی، تصریح کرد: افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی و کارگران نیازمند از مهم‌ترین افراد نیازمند به دریافت یارانه هستند.

دیدگاه شما

خبرنامه