دلیل استقبال نشدن از کولرهای گازی در ایران چیست ؟

تاریخ ارسال : 28 آوریل 2015 ساعت : 10:32 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان لوازم خانگی ایران با بیان این‌که تمامی مواد اولیه تولید کولر آبی از داخل کشور تامین می‌شود، از اصلاح گرید انرژی این محصول طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: کولرهای گازی به دلیل قیمت و مصرف بالای انرژی چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

حبیب‌الله انصاری در گفت‌وگویی با اشاره به سابقه حدود 50 ساله تولید کولر آبی در کشور گفت: کولر آبی در ایران در ابتدا از یک مدل مشابه آمریکایی کپی‌برداری شد و پس از آن در کارخانه‌های متعدد گسترش یافت. وی با بیان این‌که در حال حاضر 70 کارخانه و کارگاه کوچک و بزرگ اقدام به تولید کولر آبی می‌کنند، اظهار کرد: سهم عمده تولید کولر در اختیار 10 کارخانه است که میزان تولید کشور در سال به حدود یک میلیون دستگاه می‌رسد.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان لوازم خانگی ایران با بیان این‌که مواد اولیه ساخت کولر آبی کاملا از داخل کشور تامین می‌شود، ادامه داد: تمام قطعات شامل ورق گالوانیزه، موتور، پمپ آب، رنگ و حتی الکتروموتور در داخل کشور تولید می‌شود. انصاری با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت بالفعل تولید دو میلیون و 300 هزار دستگاه کولر آبی در کشور وجود دارد، گفت: در گذشته در مورد گرید انرژی کولر آبی اقدامی نشده اما طی چند سال گذشته با کمک وزارت نیرو و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی و انجمن لوازم خانگی تغییراتی در استاندارد کولر آبی حاصل شد و گرید انرژی آن تغییر کرد.

به گفته وی در حال حاضر برخی از کولر‌ها دارای گرید C و A هستند.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان لوازم خانگی ایران با بیان این‌که بخش عمده‌ای از صادرات لوازم خانگی کشور مربوط به کولر آبی است، گفت: کشور‌های هدف در زمینه‌ صادرات کولر آبی عراق، اقلیم خودمختار کردستان، سودان، افغانستان و برخی کشور‌های آسیای میانه هستند که ارزش کل صادرات کولر به رقمی حدود سالانه 170 میلیون دلار می‌رسد.

انصاری با اشاره به تولید کولر هوشمند در داخل کشور گفت: کولر آبی برای نقاط مرطوب و گرم زیاد مورد استفاده نیست و استفاده آب نیز در این کولر بسیار بالاست اما در چند سال گذشته با تغییر در نوع پوشال و برخی موارد دیگر مصرف آب در کولر‌ها کاهش پیدا کرد.

وی همچنین درباره استفاده از کولر آبی در کشور گفت: در گذشته یک کارخانه اقدام به تولید کولر گازی کرد که به دلیل سودآور نبودن تعطیل شد.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان لوازم خانگی ایران با بیان این‌که کولر‌های گازی شامل دو نوع پنجره‌ای و استیلی هستند، گفت: مصرف کولر گازی بسیار بالاست؛ به‌طوری که تا دو کیلووات در ساعت برق مصرف می‌کند. از سوی دیگر این کولر برای مناطق مرطوب گرمسیری کاربرد دارد. بنابراین با توجه به قیمت بالای آن و این موارد خیلی مورد توجه عموم قرار نگرفته است.

وی کولر گازی را محصولی سرمایه‌بر دانست و گفت: سرمایه‌بر بودن این محصول و مصرف بسیار زیاد انرژی باعث شده سرمایه‌گذاران وارد این عرصه نشوند. به این ترتیب مسائلی از جمله تامین اعتبار، خرید مواد اولیه از خارج، اختصاصی بودن استفاده از این نوع کولر و مصرف بالای انرژی باعث شده کمتر از این کولر استفاده شود.

دیدگاه شما

خبرنامه