کاهش تقاضا در بازار لوازم خانگی

تاریخ ارسال : 07 اکتبر 2015 ساعت : 4:02 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات گفت: بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری با کاهش تقاضا روبه‌رو شده و به تبع آن تولید داخلی و واردات رسمی در بازار لوازم خانگی کاهش یافته است.
وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات در واکنش به گلایه تولید کنندگان لوازم خانگی نسبت به واردات بی رویه که در گزارشی منتشر شده، اظهار داشت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری با کاهش تقاضا روبه‌رو شده و به تبع آن تولیدات داخلی و واردات رسمی در بازار لوازم خانگی کاهش یافته است.

منایی با اشاره به کاهش ۱۹ درصدی واردات لوازم خانگی طی ۵ ماهه اول سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ که برگرفته از آمار رسمی کارشناسی شده گمرک است، گفت: همان طوری که آمار نشان می‌دهد، میزان واردات لوازم خانگی در ۵ ماه نخست سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است،.

وی افزود: لازم به ذکر است علاوه بر رکود بازار، تولید قطعات منفصله ckd یخچال و لباسشویی برخی برندها نیز سهم قابل توجهی در کاهش واردات رسمی این اقلام داشته است.

منایی در مورد قاچاق لوازم خانگی نیز به دلایل مختلفی از جمله پایین تر بودن قیمت تمام شده کالای قاچاق نسبت به تولید داخل و واردات رسمی اشاره کرد و گفت: حاشیه سود قابل توجه کالای قاچاق برای عرضه کنندگان باعث افزایش قاچاق می‌شود.

این مقام مسئول اظهار در پاسخ به موارد مطرح توسط رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مورد واگذاری مدیریت صدور مجوز برای واردات به اتحادیه مذکور و موارد مرتبط با قاچاق لوازم خانگی لازم به ذکر است که برای واردات لوازم خانگی به هیچ عنوان مجوز خاصی از سوی هیچ ارگانی صادر نمی‌شود و صرفا واردکنندگان ملزم به رعایت قوانین جاری از جمله رعایت استانداردهای مربوط هستند.

وی تصریح کرد: از طرفی به نظر می‌رسد فعالان بخش اصناف کشور می توانند نقش فعالی را در عدم عرضه کالای قاچاق در راستای مقابله با پدیده قاچاق کالا ایفا نمایند، بدین صورت که چنانچه کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود، اجازه و فرصت عرضه و فروش در واحدهای صنفی و فروشگاهها را پیدا نکند، عملا با شکست تقاضا مواجه شده و بنابراین عدم وجود زمینه و فرصت برای عرضه، بخش وسیعی از اقلام قاچاق از بین می‌رود.

منایی خاطرنشان کرد: سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانهای سراسر کشور آمادگی دریافت و بررسی گزارش‌ها مربوط به فعالیتهای زیر زمینی واحدهای بدون مجوز و مراکز عرضه کالاهای قاچاق و پیگیری سایر موارد مغایر قانون را دارند.

دیدگاه شما

خبرنامه