چرا انبار فولادسازان ایرانی بالاخره خالی شد؟

تاریخ ارسال : 03 مه 2016 ساعت : 3:04 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در حالی بوی بهبود به مشام بازار فولاد رسیده که شنیده‌ها حاکی از به فروش رسیدن حجم زیادی از دپوی فولادسازان بزرگ کشور است. با این حال باز هم به نظر می‌رسد سرنوشت بازار فولاد ایران تحت تاثیر سیاستگذاری جدید چین است.

فریبا رسولی: در حالی مدیر بازاریابی و فروش کارخانه فولاد خراسان به تازگی از کاهش موجودی انبار محصولات مجتمع خبر داده و اعلام کرده دپوی این کارخانه از 150 هزار تن به حدود 60 هزار تن طی دو ماه اخیر (اسفند و فروردین‌ماه) رسیده که بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب کارخانه‌های فولاد بزرگ داخلی که دپو داشتند به دلیل اینکه بازار جهانی فولاد تکان خورده ، انبارشان تقریبا در حال خالی شدن است.

این در حالی است که ارزیابی کارشناسان از وضعیت فعلی کارخانه‌های داخلی این است که بازار فولاد تحت تاثیر دو عامل رشد قیمت و تعادل در عرضه و تقاضا هستند و چنین روندی را پشت سر گذاشتند. به نظر می‌رسد این موضوع در وهله اول به سیاستگذاری چین برمی‌گردد و افزایش 30 درصدی قیمت انرژی در دنیا که از 30 به 45 دلار جهش قیمت پیدا کرده است. چرا که قیمت فولاد با قیمت انرژی رابطه معناداری دارد و همین باعث شده بازار فولاد تا حدودی تکان بخورد.

از طرفی هم سال گذشته چین نتوانست 720 میلیون تنی که تولید فولاد داشت را به مصرف برساند و به سمت تشدید قیمت شکنی و ارزان‌فروشی رفت و سیاست خود را بر افزایش صادرات بنا کرد. از این رو واحدهای فولادی چین طی این مدت بیشترین زیان را متحمل شدند و با توجه به اینکه سیاست چین ظرف چهار سال آینده کاهش تولید است، پیرو این اتفاقات بازار فولاد گرم شد.

کارشناسان معتقدند در مقطع کنونی، بنا بر همین اتفاقات 100 دلار در تن قیمت فولاد در دنیا گران‌تر شده و در ایران با فشاری که تولیدکنندگان داخلی برای افزایش تعرفه وارد کردند، افزایش تعرفه سبب شد قیمت برخی محصولات فولادی در بازار جهش پیدا کند. به طوری که در حال حاضر قیمت میلگرد از 1080 تومان به 1800 تومان رسیده و با توجه به رونق ساخت و ساز در سال جاری پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای فولاد جریان بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد با بهبود بازار مواد معدنی و خروج بازار فولاد از حالت رکود، موجودی انبارهای کارخانه‌ها کاهش یافت و بازار بیش از گذشته تشنه تقاضا شد. اما در عین حال که اخیرا تقاضا افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار رشد کرده، افت 15 درصدی قیمت محصولات فولادی نیز صورت گرفته است. تولیدکنندگان فولاد بر این باورند که اثرات برجام چندان بسیار در بخش تولید موثر واقع نشده و در عین حال که مساله افزایش تعرفه حل شده، کاهش بهره بانکی و حضور پررنگ شرکت‌های خارجی همچنان تحقق پیدا نکرده است. با وجود این، فولادسازان پیش‌بینی می‌کنند رشد اقتصادی امسال بیشتر از یک تا 1.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نمی‌کند، گرچه وضعیت بهتر می‌شود اما همواره وضعیت چشمگیری با وجود رفع تحریم‌ها نخواهد بود. این در حالی است که از سویی معتقدند اثرات برجام طی بلندمدت در صنعت فولاد ظاهر می‌‌شود و با حمایت دولت می‌توان جذب سرمایه خارجی بیشتری در صنعت فولاد داشت و کاهش بهره بانکی و تحرک در ساخت و ساز سبب رونق بیشتر بازار فولاد می‌شود.

از سویی بررسی‌ها نشان می‌دهد در سایه رونق بازار فولاد اغلب کارخانه‌ها در اسفند و فروردین‌ماه بیشترین حجم دپوی خود را فروختند و محصولات فولادی‌شان را روانه پروژه‌های ساخت و ساز و بازار داخلی کردند اما فولادسازان معتقدند فروش محصولات‌شان با قیمت روز بوده و با جهش قیمت در بازار موجودی انبارهایشان کاهش پیدا کرده است.این در حالی است که در هیات دولت چند ماه پیش صحبت از طرحی به میان آمد که در راستای جلوگیری از دپو، کارت زرد برای تولیدکنندگان تعریف شده بود. گرچه جزئیات این طرح اعلام نشد اما به نظر می‌رسد کارخانه‌ها به ناچار با اندک نسیم گرمی در بازار به سمت فروش محصولات فولادی ترغیب شده‌اند.

تولیدکنندگان معتقدند سال 94 سال مطلوبی برای بازار فولاد نبوده، به طوری که در سال 93 سود کارخانه فولاد خوزستان 1500 میلیارد تومان بوده اما این رقم در سال گذشته 100 میلیارد تومان شده و برخی موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند سال 95 سود این کارخانه به 35 میلیارد تومان کاهش پیدا خواهد کرد که این به معنای زیان جدی این کارخانه و فولادسازان دیگر بوده است. از این رو کارشناسان تاکید می‌کنند که باید صادرات فولاد و بازارهای صادراتی در ایران شناسایی شوند تا جذب سرمایه خارجی در صنعت فولاد جدی گرفته شود.

دیدگاه شما

خبرنامه