لغو مسابقه برزیل-آرژانتین در مقدماتی جام جهانی؛ نگاهی به یکی از عجیب‌ترین اتفاقات فوتبال

تاریخ ارسال : 06 سپتامبر 2021 ساعت : 4:03 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

در یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال دیشب (۵ سپتامبر) بازی برزیل و آرژانتین تنها پنج دقیقه بعد از شروع به دلیل حضور مسئولان بهداشتی کشور میزبان متوقف و سپس لغو شد.

حادثه ورزشگاه کورینتیانس چند ساعت پس از آن رخ داد که وزارت بهداشت برزیل گفت چهار بازیکن آرژانتینی باشگاه‌های انگلیس باید قرنطینه شوند.گرچه از این چهار بازیکن نام برده نشده اما ملی‌پوشان آرژانتینی که در لیگ برتر فوتبال انگلیس بازی می‌کنند، امیلیانو بوئندیا و امیلیانو مارتینز از استون ویلا و جووانی لو سلسو و کریستین رومرو از تاتنهام هستند.مارتینز، لو سلسو و رومرو همگی در ترکیب ثابت آرژانتین در بازی سائوپائولو بودند. هنوز تاریخی برای برگزاری مجدد بازی اعلام نشده است و بازیکنان آرژانتین باید خودشان را برای بازی بعدی مقدماتی جام جهانی در تاریخ ۱۰ سپتامبر مقابل بولیوی آماده کنند.فیفا در حال جمع‌آوری مدارک و شواهد برای تصمیم‌گیری در مورد این مسابقه است.

ماجرا چه بود؟

حدود یک ساعت پس از متوقف شدن بازی و در حالی که برزیلی‌ها در میانه زمین مشغول مسابقه تمرینی بین خودشان بودند، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، کومبول، اعلام کرد: “با تصمیم داور مسابقه، دیدار برنامه‌ریزی شده فیفا بین برزیل و آرژانتین در مقدماتی جام جهانی، معلق می‌شود. داور و ناظر بازی گزارشی را به کمیته انضباطی فیفا فرستادند که بدون شک اقدامات لازم برای پیگیری آن انجام خواهد شد.”طبق قوانین برزیل افرادی که تا ۱۴ روز قبل از سفر به این کشور در بریتانیا بوده‌اند، پس از سفر به برزیل باید ۱۴ روز را در قرنطینه بگذرانند. مسئولان وزارت بهداشت برزیل مدعی شده‌اند که آرژانتینی‌ها هنگام ورود به این کشور اطلاعات نادرستی به آن‌ها داده‌اندسرمربی آرژانتین: خبر نداشتیملیونل اسکالونی، سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین گفت متاسف است که قبل از بازی راه حلی برای این مشکل پیدا نشد: “خیلی ناراحت شدم. نمی‌خواهم کسی را متهم کنم و بگویم که کار اشتباهی انجام شده است یا نه، ولی آن‌ها زمان مناسبی را برای دخالت در این قضیه انتخاب نکردند.””باید این امکان به وجود می‌آمد که همه بتوانند از بازی بهترین بازیکنان جهان لذت ببرند. دوست دارم مردم آرژانتین بدانند که من به عنوان مربی باید از بازیکنانم حمایت می‌کردم. هیچ زمانی قبل از بازی به ما گفته نشد که نمی‌توانیم بازی کنیم. هم ما می‌خواستیم بازی کنیم و هم فوتبالیست‌های برزیل.”

فدراسیون فوتبال آرژانتین نیز گفته است که تیم ملی فوتبال این کشور از ۳ سپتامبر در برزیل بوده‌ و تمامی پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کرده است.رئیس فدراسیون فوتبال برزیل هم از مسئولان وزارت بهداشت این کشور انتقاد کرد و گفت: “برای تمام کسانی که می‌خواستند این مسابقه را از تلویزیون‌ تماشا کنند، متاسفم. با تمام احترام به وزارت بهداشت، آن‌ها می‌توانستند این مشکل را زودتر حل کنند نه این که منتظر شروع بازی شوند.”خشم در آمریکای جنوبیلغو مسابقه برزیل و آرژانتین علاوه بر این که موجب عصبانی شدن طرفداران این دو تیم شد، باعث نگرانی و خشم سایر تیم‌هایی شد که ممکن است بازیکنان کلیدی خود را برای سه بازی حساس این ماه انتخابی جام جهانی در اختیار نداشته باشند.برزیل در مسابقه مقابل آرژانتین ۹ بازیکن خود را در اختیار نداشت و سایر تیم‌های این قاره نیز به دلیل این که برخی باشگاه‌های اروپایی اجازه سفر ستاره‌های خود به این قاره را نمی‌دهند، قادر نخواهند بود با تمام قوا به مصاف حریفان بروند.استون ویلا می‌گوید، بوئندیا و مارتینز قرار است پس از سفر به برزیل بازگردند و در مسابقه آرژانتین مقابل بولیوی غایب خواهند بود. هرچند که فدراسیون فوتبال آرژانتین گفته است این دو بازیکن در هر سه بازی تیم ملی حضور خواهند داشت.تکلیف مسابقه برزیل و آرژانتین چه می‌شود؟تیم ویکری، کارشناس فوتبال آمریکای جنوبی در مورد سرنوشت این مسابقه جنجالی گفت: “مشکل اصلی اینجا پیدا کردن زمانی برای مسابقه است. آن‌ها اوایل تابستان مسابقات کوپا آمریکا را داشتند و سپس بازهم کوپا آمریکا در ژوئن و ژوئیه و طبیعی بود که مشکلاتی به وجود بیاید.””به بیان دیگر ما تلاش می‌کنیم سه لیتر آب را در یک بطری وارد کنیم که گنجایش دو لیتر آب را دارد و نتیجه هم اتفاقاتی نظیر آن چه است که در سائوپائولو رخ داد.””اتفاقی که رخ داده یکی از پرونده‌های عجیب و غریب فیفا است، به این دلیل که مسئله مقابله باشگاه‌های اروپایی با تیم‌های ملی آمریکای جنوبی نیست. مسئله چگونگی مقابله با همه‌گیری کرونا و قوانین آمریکای جنوبی و به خصوص برزیل است.””وزارت بهداشت برزیل می‌گوید که قوانین نقض شده‌اند و آرژانتینی‌ها هنگام رسیدن به این کشور اطلاعات دروغ به آن‌ها داده‌اند. حکم دادن در مورد این مسئله خیلی خیلی برای فیفا سخت است و با توجه به تقویم شلوغ این منطقه، پیدا کردن زمانی دیگر برای این مسابقه آسان نخواهد بود.””امکانش هست که برزیل به عنوان برنده بازی معرفی شود؟ اگر قرار باشد بازی دوباره برگزار شود، زمان آن کی خواهد بود؟ این یک دردسر واقعی برای برگزارکنندگان مسابقه است.”

دیدگاه شما

خبرنامه