جمعیت ماهی‌های تن در حال احیاست، اما کوسه‌ها با افت ‘نگران‌کننده‌ای’ روبرو هستند

تاریخ ارسال : 05 سپتامبر 2021 ساعت : 10:37 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

دانشمندان می گویند جمعیت ماهی‌های تن که به دلیل صید بی‌رویه تا مرز انقراض پیش رفته بودند شروع به افزایش کرده است.به گفته محققان شمار این ماهی ها یک دهه بعد از تلاش های حفاظتی درحال جهش است.با این حال اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (آی یو سی ان) که “فهرست قرمز” انقراض را تهیه می‌کند گفت که برخی از ذخایر ماهی تن همچنان افت شدیدی را تجربه می‌کنند.این گروه گفت فشار انسان بر آبزیان همچنان درحال افزایش است.برای مثال تقریبا چهار گونه از ده گونه مهم کوسه و سفره ماهی ها در معرض تهدید انقراض قرار دارند. در معرض تهدید یک درجه خفیف‌تر از در معرض خطر است.در همین حال در خشکی ها هم اژدهای کومودو به ورطه نابودی نزدیک تر می شود. این موجود که سنگین ترین مارمولک جهان است به دلیل تغییر اقلیم تهدید می شود و این نگرانی وجود دارد زیستگاه آن در اثر افزایش سطح دریاها نابود شود.

فهرست اصلاح شده گیاهان و حیوانات در معرض خطر در آغاز کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست “آی یو سی ان” که از سوم تا یازدهم سپتامبر در شهر مارسی فرانسه برگزار می شود منتشر شد.این کنگره معمولا هر چهار سال یک بار برگزار می شود و هزاران چهره ممتاز دولتی، جامعه مدنی، بومیان، کسب و کارها و دانشگاهیان برای بررسی راه های مقابله با چالش های محیط زیست در آن گرد هم می آیند.دکتر برونو اوبِرلو دبیر کل “آی یو سی ان” گفت خبر احیای جمعیت تن‌ها “نشانه قدرتمندی” است که علیرغم فشار بر اقیانوس ها، گونه‌ها توانایی بازگشت دارند، به شرطی که کشورها به روش های قابل دوام متعهد باشند.او گفت کسانی که در کنگره جهانی “آی یو سی ان” گرد آمده اند “باید از این فرصت برای بلندپروازی بیشتر در زمینه حفاظت از تنوع زیستی استفاده کنند.””فهرست قرمز گونه های در معرض تهدید” این سازمان برای سنجش وضعیت گونه ها از نظر نزدیکی به مرز انقراض یک استاندارد طلایی به حساب می آید. در نیم قرن گذشته حدود ۱۳۹ هزار گونه ارزیابی شده اند که نشان داد ۳۹ هزار گونه اکنون در معرض تهدید انقراض هستند و ۹۰۲ گونه هم کاملا نابود شده اند.

تازه ترین اطلاعات این سازمان حاوی نشانه های امیدوارکننده ای برای چهار گونه از هفت گونه تن در جهان است:ماهی تن بلوفین اقیانوس اطلس از دسته در معرض خطر به دسته “کمترین نگرانی” منتقل شدتن بلوفین جنوبی از دسته به شدت در معرض خطر به دسته در معرض خطر رفتماهی های تن آلباکور و یلوفین از “در آستانه تهدید” به “کمترین نگرانی” منتقل شدندذخایر ماهی تن مانند بلوفین در بخش های غربی اقیانوس اطلس و یلوفین در اقیانوس هند همچنان مایه نگرانی است.کرِیگ هیلتون-تیلور سرپرست تهیه “فهرست قرمز” آی یو سی ان به بی بی سی گفت: “پیام این گزارش برای عموم این است که در مورد ماهی هایی مثل آلباکور – که به وفور در قفسه فروشگاه ها یافت می شود – اکنون کمترین نگرانی وجود دارد یعنی به شکلی قابل دوام صید شده اند.”اما به گفته او هرچند برخی از گونه های دریایی درحال بهبود هستند بسیاری دیگر تحت فشار فوق العاده ای قرار دارند: “ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم – این زنگ بیدارباشی برای جهان است که باید خیلی بیشتر برای حفاظت از اقیانوس ها و تنوع زیستی آنها تلاش کنیم.”ماهی های تن در راس تلاش ها برای جا انداختن روش های قابل دوام تر ماهیگیری قرار داشته اند. انواع این ماهی ها مثل یلوفین و آلباکور در سراسر جهان مصرف می شود و دارای ارزش تجاری زیادی است.

بیشتر انواع تن در سال ۲۰۱۱ در معرض تهدید قرار داشتند. حالا یک دهه بعد از تلاش های فعالان و صنایع، از جمله اعمال محدودیت های سفت و سخت بر سهمیه صید ماهی و مبارزه با صید غیرقانونی، به نظر می رسد جمعیت این ماهی ها در بخش هایی از جهان در حال بهبود باشد.با این حال افت جمعیت کوسه ها و سفره ماهی ها (ray) ادامه دارد. ارزیابی این گروه ها در سال ۲۰۱۴ نشان می داد که حدود یک سوم آنها در معرض تهدید هستند، اما این رقم حالا به دلیل فشار ناشی از صید برای گوشت و باله، تغییر اقلیم و آلودگی به ۳۷ درصد رسیده.دکتر اندی کورنیش سرپرست برنامه حفاظت از کوسه ها در “دبلیو دبلیو اف” گفت: “زنگ خطر برای کوسه ها و سفره ماهی ها از این بلندتر نمی تواند باشد. ما درحال از دست دادن این گروه کهن از موجودات روی زمین هستیم، گونه هایی که همینجا و همین حالا یکی یکی از میان می روند – ما عاجزانه خواهان اقدام فوری هستیم.”کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست برای اولین بار بعد از پنج سال برگزار می شود چون کنفرانس سال قبل به دلیل همه گیری عقب افتاد.در طول نه روز وزرای دولتی، نمایندگان سازمان های غیردولتی و بومیان، با حمایت شبکه ای از ۱۶ هزار دانشمند، پیشنهادهایی را در زمینه حفاظت از محیط زیست تنظیم می کنند که می تواند دستور کار اجلاس آتی سازمان ملل در زمینه تنوع زیستی و تغییر اقلیم را شکل دهد.مسائلی که زیر ذره بین است قاچاق گونه های حیات وحش، آلودگی پلاستیکی و حفاظت از آمازون هستند. یک شورای تازه انتخاب خواهد شد که مسیر حرکت آینده آی یو سی ان را تعیین می کند.

دیدگاه شما

خبرنامه