عراق با توتال قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری بست

تاریخ ارسال : 06 سپتامبر 2021 ساعت : 8:41 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق روز یکشنبه از امضای قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار با شرکت فرانسوی توتال برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز و انرژی خورشیدی کشورش خبر داد.

وزیر نفت عراق این قرارداد را «بزرگترین سرمایه‌گذاری یک شرکت غربی در عراق» خواند. احسان عبدالجبار اسماعیل در ادامه اجرای طرح‌های این قرارداد را «چالش پیش‌رو» دانست.

پاتریک پویانه، مدیرعامل «توتال انرجیز» (TotalEnergies) در مراسم امضای این قرارداد در بغداد حضور داشت. غول صنعت نفت و گاز نام خود را از «توتال» به «توتال انرجیز» تغییر داده است تا بر تنوع منابع انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کند.

منبعی در وزات نفت عراق گفت که قرارداد با توتال شامل چهار طرح می‌شود. یکی از این طرح‌ها در راستای استفاده از انرژی خورشیدی است تا وابستگی عراق به انرژی‌های فسیلی کاهش پیدا کند.

عراق ذخایر نفت و گاز فراوانی دارد و دومین کشور صادرکننده نفت در اوپک است. با این حال شهروندان این کشور نفت‌خیز با بحران انرژی و قطع متناوب جریان برق روبرو هستند. خاموشی‌ها در عراق طی سال‌های اخیر منجر به ناآرامی‌های اجتماعی نیز شد.

عراق یک سوم گاز و الکتریسیته مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند و شش میلیارد دلار نیز از این بابت به همسایه شرقی خود بدهکار است.

توتال یکی از پنج شرکت اصلی فعال در بخش نفت و گاز در سطح جهان است. این شرکت در نظر دارد ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های خود در سال ۲۰۲۱ را به توسعه صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد.

دیدگاه شما

خبرنامه