چراغ سبز برجامی آمریکا به ایران

تاریخ ارسال : 04 اکتبر 2021 ساعت : 3:52 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش رادیو آمریکا، در حالی که آمریکا همچنان نتوانسته به تعهدات خود در برجام عمل کند و با خروج یکجانبه خود از این توافق زمینه تضعیف آن را ایجاد کرده است، حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگویی با یکی از خبرنگاران درباره بازگشت به میز مذاکره احیای برجام گفته است: ایالات متحده همچنان برای بازگشت مذاکرات و پایان سریع آن، قبل از بسته‌شدن پنجره فرصت بازگشت به برجام، آماده است.

به ادعای این مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده، واشنگتن به دنبال بازگشت متقابل به پیروی از برجام است، اما در صورت درخواست بیشتر یا ارائه چیز کمتری از سوی ایران، این مذاکرات با موفقیت همراه نخواهند بود.

به گفته این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، همه اعضای گروه ١ + ۵ درباره ضرورت ازسرگیری مذاکرات در اسرع وقت و ادامه آخرین دور آن در ماه ژوئن (خرداد ماه) توافق دارند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین در ادامه ادعاهای خود گفته است: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای تحقق بازگشت متقابل به پیروی از برجام و رسیدگی به طیف کامل نگرانی‌های ما نسبت به ایران، صادق و ثابت قدم بوده است و بازگشت دو طرف به برجام، همسو با منافع ملی آمریکا است. این بهترین گزینه برای برنامه هسته‌ای ایران و فراهم کردن بستری برای رسیدگی به اقدامات ایران است.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته، اما غرب در برابر رژیم صهیونیستی سکوت کرده است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

دیدگاه شما

خبرنامه