بورس می‌تواند نقطه‌ی قوت دولت اقای رییسی شود!

تاریخ ارسال : 28 نوامبر 2021 ساعت : 4:26 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بورس چاه نفتی که تحریم نمی‌شود!اینکه برخی می‌گویند بورس به دولت مربوط نیست ناشی از کم اطلاعی است!

✅دولت‌ها اگرچه از طریق سیاستگذاری کلان و ریل گذاری در اقتصاد کلان با بازار سرمایه در تعامل هستند اما دو اقدام دیگر را هم در حوزه‌ی بازار سرمایه انجام می‌دهند که همواره به تعادل بازار کمک می‌کند. ۱. تامین مالی از بازار سرمایه از طریق انواع اوراق ۲. حمایت از بازار سرمایه در مواقع لازمکافیست به کمک‌های چین و امریکا در خلال بحران‌های بازارهای مالی این کشورها در ۱۴ سال گذشته نگاهی داشته باشیم. اینکه برخی در کشور ما می‌گویند دولت وظیفه‌ی حمایت از بورس را ندارد ناشی از کم اطلاعی این افراد از روابط بازار بورس و حاکمیت است.

👈در کشور ما که خصوصی سازی درستی انجام نشده دولت مالک و بازیگر اصلی بازار است. چطور ممکن است این بازیگر بزرگ در این بازار کاره ای نباشد؟

👈دولت روحانی یک اقدام درست و یک اقدام اشتباه در بازار داشت. بعد از تامین مالی دولت روحانی از بورس که به نظر من کار درست و به موقعی بود دولت باید با قدرتمند کردن صندوق تثبیت و توسعه و همچنین توسعه‌ی بازارگردان‌ها به تعادل بورس کمک می‌کرد. در واقع دولت به خوبی بورس را به یک بازار پویا تبدیل کرد،اما با اولین تکانه‌ی طبیعی بورس، از حمایت آن شانه خالی کرد و به غیر از زیان سرمایه‌گذاران، زیان بزرگتری را به خودش تحمیل کرد و خودش را از بازاری با این کارکردهای مهم محروم کرد.

✅دقت کنید ما در صادرات نفت چه مصیبت‌هایی داریم: نفت ما چه در استخراج چه در حمل و نقل و چه بازار فروش و مشتری و چه در انتقال منابع مالی ناشی از فروش نفت دچار مشکل و مسئله است!من از منافع ناشی از فروش اوراق دولتی و سهام شرکتهای دولتی و etf های دارایکم و پالایش چشم پوشی می‌کنم و فقط مالیاتی که از محل معاملات ۲۰-۳۰ هزار میلیاردتومانی بورس به صورت روزانه وارد خزانه شد صحبت می‌کنم که همان موقع(با ان قیمت‌های نفت) معادل ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود! درآمد نقد، بدون قابلیت تحریم و در دسترس!اقتصاد ما ظرفیت‌های زیادی در داخل دارد و حالا که چشم‌انداز رفع تحریم‌ها و مذاکرات مبهم است دولت می‌تواند بار دیگر از بورس کمک بگیرد. قیمت‌های ارزنده در دسترس است و سرمایه‌گذارانی که منتظر چراغ سبز دولت در بورس هستند می‌توانند بیش از صادرات نفت برای کشور درامدزایی کنند به شرط حمایت دولت از بورس و پذیرفتن بورس به عنوان یک بازار تنظیم‌گر در اقتصاد!دولت و حاکمیت، باید نگاه توسعه محور به بازار داشته باشند نه اینکه بورس را بازاری برای خواص در نظر بگیرند و تصور کنند هزینه و حمایت برای بورس حمایت از خواص است. در حال حاضر بورس متعلق به همه‌ی مردم است و بیش از ۶۰ میلیون نفر درگیر بورس هستند.

👈به نظر من اگر بورس نقطه‌ی ضعف دولت روحانی شد می‌تواند نقطه‌ی قوت دولت اقای رییسی باشد. یک بازار مستعد رشد که مانند اسفنج می‌تواند نقدینگی سرگردان را در جذب کند و مانند خون تازه وارد بخش‌های مولد اقتصاد کند.

#محسن_عباسی@emacoabbasi

دیدگاه شما

خبرنامه