تفاوت بین طلاق اعتراضی و طلاق توافقی چیست؟

تاریخ ارسال : 16 ژانویه 2022 ساعت : 9:54 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

طلاق بدون مشاجره مربوط به زمانی است که هر دو زوج با تمام شرایط طلاق موافقت می‌کنند. طلاق اعتراضی مربوط به زمانی است که زوجین نمی‌توانند توافق کنند و باید تمام مراحل طلاق را طی کنند تا قاضی تصمیم نهایی را بگیرد. طلاق بدون مشاجره با تقدیم دادخواست طلاق مشترک و طلاق اعتراضی با تسلیم اوراق طلاق و سپس ارائه آن به همسرتان انجام می‌شود.

طلاق‌های بلامنازع آسان‌تر است، زیرا هر دو زوج در تمام مواردی مانند حضانت فرزند، نفقه فرزند، تقسیم دارایی‌های زناشویی و نفقه توافق دارند. در مقابل پروسه طلاق‌های اعتراضی سخت است زیرا تا زمانی که قاضی تصمیم نهایی را بگیرد یا شما و همسرتان به توافق برسید، باید روند طلاق را طی کنید. طلاق‌های بدون مناقشه هزینه زمان کمتری نیاز دارند، زیرا الزامی به تشکیل به هیچ جلسه دادگاهی نیست.

همسر شما می‌تواند با عدم موافقت با شرایط طلاق، فرایند آن را طولانی کند. شما یا همسرتان می‌توانید با شرایط پیشنهادی وکیل طلاق موافقت کنید یا اینکه پرونده تا پایان محاکمه پیش خواهد رفت تا قاضی تصمیم نهایی را بگیرد.

اگر زوجین در مورد “همه” مسائل مربوط به حضانت فرزند، تقسیم دارایی و نفقه توافق داشته باشند، می‌توان طلاق غیر قابل اعتراض را مطرح کرد.

در اینجا فرآیند اصلی یک طلاق غیرقابل اعتراض (طلاق توافقی) مطرح است. یکی از زوجین برای تهیه اسناد وکیل طلاق استخدام می‌کند. هر دو زوج مدارک را بررسی می‌کنند و با تمام شرایط موافقت می‌کنند. شرایط عمده‌ای که همسران باید بر سر آن توافق کنند که باید با حضانت فرزند، نفقه فرزند، تقسیم دارایی‌ها، تقسیم بدهی‌ها و نفقه سروکار داشته باشند. اگر هر دو زوج موافق باشند، از قاضی خواسته می‌شود تا اسناد را بررسی کند. در صورت تایید قاضی، حکم طلاق قطعی صادر می‌شود.

اگر همسرتان با طلاق موافق نیست، به سادگی درخواست بدهید و قاضی تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

در اینجا یکی از زوجین وکیل طلاق می‌گیرد تا مدارک طلاق را به دادگاه تقدیم کند و پرونده باز شود. سپس مدارک به همسر دیگر تحویل داده می‌شود. این امر به معنای اطلاع‌رسانی به همسر است که شما درخواست طلاق کرده‌اید و از ادعاهای شما مطلع می‌شود. همسر خوانده شده ۲۱ روز فرصت دارد به مدارک پاسخ دهد.

به احتمال زیاد اولین جلسه شما در دادگاه در حدود ۹۰ روز پس از بررسی اسناد برگزار می‌شود. در این جلسه قاضی تصمیمات موقتی در مورد حضانت، حمایت مالی و سایر احکام موقت مانند اینکه چه کسی در خانه زندگی می‌کند، می‌گیرد.

در دادگاه اسناد به اشتراک گذاشته می‌شود و شاهدان در برابر قاضی شهادت می‌دهند. دادگاه خانواده یک محاکمه قاضی است، نه یک محاکمه هیئت منصفه. پس از اینکه هر دو وکیل مدارک خود را ارائه کردند، قاضی در مورد تمام دعاوی تصمیم نهایی می‌گیرد و حکم طلاق قطعی را ارائه می‌کند.
 

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی در ایران عوض شده است و متقاضیان باید ابتدا به سامانه نوبت‌دهی طلاق مراجعه کنند، اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نمایند، از مراکز غربالگری نوبت دریافت کنند و در نهایت در زمان مشخص شده به آن مراجعه کنند. پس از طی جلسات مشاوره، گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز را دریافت کنند و آن را در زمان ثبت تقاضای طلاق توافقی، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهند. در این مرحله دادخواست ثبت و به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود.
 

مراحل طلاق توافقی


زوجین برای طلاق توافقی باید گواهی عدم امکان سازش را از دادگاه دریافت کنند.

·        مرحله اول برای طلاق توافقی، موافقت و تصمیم قطعی زوجین برای متارکه است.

·        مرحله دوم، اخذ رای (دادنامه) است.

·        مرحله سوم: ثبت تقاضای طلاق

·        مرحله آخر، ثبت رسمی در محضر

دیدگاه شما

خبرنامه