دادگاه عراق: نفت کردستان باید در اختیار دولت مرکزی باشد

تاریخ ارسال : 17 فوریه 2022 ساعت : 9:20 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

دادگاه عالی فدرال عراق روز سه شنبه به منطقه خودمختار کردستان دستور داد تا نفت تولید شده خود را در اختیار دولت فدرال قرار دهد. فروش نفت کردستان بدون رضایت بغداد از مشکلات بغرنج سالهای اخیر در عراق بوده است.

تصمیم بالاترین نهاد قضایی عراق ممکن است که از سوی مقامات منطقه خودمختار کردستان مورد پذیرش واقع نشود. کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ عملا به صورت خودگردان اداره می‌شود و دارای نهادهای سیاسی و دیپلماتیک خاص خود است. این وضعیت از سال ۲۰۰۳ و پس از سقوط دولت صدام حسین و در قانون اساسی سال ۲۰۰۶ رسمی شد.

بر اساس حکمی که امروز توسط دادگاه فدرال صادر شد، همچنین از کردستان خواسته شده است تا به مقامات بغداد اجازه دهد «تمام قراردادهای نفتی کردستان برای صادرات و فروش نفت و گاز را بررسی کنند.»

عراق ذخایر عظیم هیدروکربنی دارد و روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند که بیش از ۹۰ درصد درآمد کشور را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش وزارت نفت عراق، این کشور در ماه ژانویه بیش از ۹۹ میلیون بشکه نفت صادر کرد که بیش از ۸ میلیارد دلار درآمد نصیب این کشور کرد.

کردستان عراق بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز تولید می کند و از این میزان روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را در اختیار آژانس فدرال دولت مرکزی، قرار می دهد ، در ازای آن بغداد تمام حقوق کارمندان کردستان و به ویژه نیروهای نظامی این منطقه یعنی پیشمرگه را می پردازد.

دولت فدرال عراق می‌خواهد بر تمام نفتی که از خاک عراق صورت می‌گیرد نظارت کامل داشته باشد، کردستان اما قراردادهایی برای فروش نفت خود عمدتا در بازارهای سیاه دارد که موجب خشم بغداد شده است.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴، مقامات بغداد همکاری‌های ترکیه و منطقه کردستان را مورد انتقاد قرار دادند. کردستان نفت خام خود را به آنجا صادر می‌کرد تا پالایش شود و سپس روانه بازارهای بین المللی شود.

روابط اربیل پایتخت کردستان و بغداد سالهاست که تیره است. در سال ۲۰۱۷ این منطقه خودمختار یک همه پرسی استقلال برگزار کرد که باعث بحران جدی با دولت فدرال شد و ترس از درگیری مسلحانه بین دو اردوگاه را افزایش داد.

دیدگاه شما

خبرنامه