معامله تاریخی قطر با شرکت بوئینگ در پی تنش با ایرباس

تاریخ ارسال : 02 فوریه 2022 ساعت : 10:26 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

همزمان با تنش خطوط هواپیمایی قطر با ایرباس، این شرکت وارد معامله بزرگی با رقیب آمریکایی ایرباس شده است. قطر حالا به بوئینگ ۱۰۲ فروند هواپیما سفارش داده است.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ که با بحران دست و پنجه نرم می‌کند، با بخت و اقبالی بزرگ روبرو شده است.

خطوط هواپیمایی قطر قراردادی را برای خرید مدل‌های مختلف هواپیمای مسافربری و باربری با این شرکت، در واشنگتن امضا کرده است.

قرار است بوئینگ ۳۴ فروند هواپیمای باربری “۷۷۷ ایکس” را به قطر تحویل دهد؛ البته با این احتمال که شاید در آینده ۱۶ فروند دیگر هم از این مدل به ترابری قطر فروخته شود.

دو فروند از هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ نیز در قرارداد خرید وجود دارند. افزون بر این، توافق اولیه برای خرید ۲۵ فروند بوئینگ “۷۳۷ ماکس” که برای سفرهایی با برد متوسط طراحی شده‌، به دست آمده است. خرید ۲۵ فروند دیگر هم از این مدل در قرارداد ذکر شده است. پرواز این مدل هواپیما پس از دو حادثه در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در جهان متوقف شد.

ارزش این معامله به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که البته خریدار تخفیف قابل توجهی از کنسرن هواپیماسازی آمریکایی دریافت خواهد کرد.
 

“معامله تاریخی”

خبر این معامله بزرگ اقتصادی روز دوشنبه، ۳۱ ژانویه همزمان با سفر شیخ تمیم بن حامد الثانی امیر قطر به واشنگتن اعلام شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای امضای قرارداد حاضر نشد اما جینا رایموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده شکوفایی روابط تجاری بین قطر و آمریکا را ستود و این قرارداد را معامله تاریخی مهمی خواند.

به لحاظ مالی، این بزرگترین قراردادی است که شرکت بوئینگ صرفا از یک مشتری دریافت می‌کند.
 

تنش با ایرباس

خطوط هواپیمایی قطر در حالی با بوئینگ قرارداد بسته است که اخیرا با شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس به خاطر نقص در جدار بیرونی هواپیماها دچار تنش شده است.

خطوط هواپیمایی قطر دسامبر سال گذشته شکایتی را علیه ایرباس به خاطر نقص لاک بدنه هواپیماهای مسافربری مدل “A ۳۵۰” به دادگاهی در لندن تحویل داد. در مقابل شرکت ایرباس نیز قرارداد تحویل هواپیماهای جدید “A ۳۲۱” با این مشتری‌اش لغو کرد.

دیدگاه شما

خبرنامه