تراکنش کارتخوان ها مبنای تشخیص مالیات نیست

تاریخ ارسال : 06 مارس 2022 ساعت : 12:14 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه هراس و نگرانی استفاده از دستگاه‌های پایانه پرداخت یا پوزها، درست نیست، گفت: تراکنش این دستگاه‌ها مبنای تشخیص مالیات، واقع نخواهد شد.

سید احسان خاندوزی در ادامه برنامه «نگاه یک» درباره قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی افزود: قانون مکلف کرده بود بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی، ساماندهی پوز‌ها را انجام دهد و اتفاقات خوبی قبلاً رخ داده بود، اما سرعتی که در ماه‌های اخیر شاهدش هستیم نسبت به پیش از آن قابل مقایسه نیست و این محصول همگرایی و همفکری و همراهی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

او افزود: با شفاف شدن مسئله پایانه‌های پرداخت و اجرای سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، اکنون شاید حدود یک سوم مودیان که در روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ می‌شناسیم محصول همین اتفاق باشد که فقط در سال ۱۴۰۰ رخ داده است.

آقای خاندوزی اضافه کرد: یعنی همه تاریخ گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی یک طرف و یک سوم کل مودی‌ها محصول تلاش‌های سال ۱۴۰۰ است و این به کاهش مسئله فرار مالیاتی، کمک زیادی می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: استفاده کردن از پوز‌ها و میزان تراکنش بیشتر یا کمتر، هیچ دلیلی مبنی بر مشمول شدن مالیات بالاتر توسط مودیان نخواهد بود، بلکه قانون مکلف کرده است که این را به عنوان یک نمایه استخراج کند و کسی که دستگاه پایانه پرداخت در اختیار دارد باید در نظام مالی و مالیاتی کشور، شناسایی شود.
او افزود: با چند صد هزار پوز‌های ناشناس مواجه هستیم که اطلاعات آن‌ها تکمیل نیست و معلوم نیست که مربوط به کدام فعال و مودی اقتصادی هستند؟

آقای خاندوزی ادامه داد: بسیاری از این‌ها مشمول معافیت مالیاتی هستند و در رسته‌ای فعالیت می‌کنند که آن رسته فعالیت فرهنگی یا در مناطق آزاد است و مشمول مالیات نیست.

او تاکید کرد: همه این جزئیات لحاظ خواهد شد و از همکاران می‌خواهیم این تبیین و روشنگری را انجام دهند تا این ذهنیت به جامعه متبادر نشود که از پوز‌ها کمتر استفاده کنیم، زیرا تعیین مالیات بر مبنای آن است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: فعالان اقتصادی که سود‌های بالاتری می‌برند باید بار مالیاتی بیشتری را بر دوش بکشند و بسیاری از فعالان اقتصادی باید بار کمتری را بر دوش بکشند.

آقای خاندوزی افزود: پس از سال‌ها برای بودجه سال ۱۴۰۱ پیشقدم شدیم و نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی را کاهش دادیم و پیام این کاهش ۵ درصدی مالیات این است که شرکت‌های تولیدی باید با فشار مالیاتی کمتری فعالیت کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اولویت اقتصاد ایران بعد از ثبات اقتصاد کلان و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها و نوسان ارز، این است که بتواند به رونق فعالیت‌های تولیدی کمک کند.

آقای خاندوزی افزود: باید در کوتاه مدت، چشم خود را بر افزایش درآمد‌های دولت ببندیم تا کمک کنیم اقتصاد ایران از این چاله رکودی عبور کند.

او ادامه داد: پس از عبور از این چاله رکود و زمانی که رونق اقتصادی حاصل شد، فرصت خواهید داشت که درآمد دولت را در دوران رونق اقتصادی افزایش دهید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اگر برخی‌ها شفافیت نداشته باشند که استفاده از پایانه‌های پرداخت پوز را اظهار کنند خدماتی که از شبکه بانکی و دستگاه پوز می‌گیرند بدون مهلت تمدیدی، از اول فروردین سال ۱۴۰۱ قطع خواهد شد.

آقای خاندوزی با اشاره به اینکه ساماندهی حساب‌های شخصی و تجاری از دیگر اولویت هاست، افزود: با تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، هر نوع ورود و خروج حساب‌ها شفاف خواهد شد.

 او ادامه داد: راهبرد ما تمرکز بر اقلیت فرار‌های بزرگ مالیاتی و جلوگیری از آن است و فرصت دادن و آسان گیری برای اکثریت فعالان اقتصادی است.

دیدگاه شما

خبرنامه