مذاکرات تهران و ریاض متوقف شد

تاریخ ارسال : 13 مارس 2022 ساعت : 12:49 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

به نقل از باشگاه خبرنگاران، کانال خبری المیادین امروز (یکشنبه) اعلام کرد که مقامات تهران تصمیم گرفتند تا دیدار‌های خود با مقامات ریاض را به حالت تعلیق درآورند. به گفته این کانال خبری دلیل این تصمیم، اعدام‌های غیرقانونی روز گذشته رژیم آل سعود عنوان شده است.

این خبر در حالی اعلام می‌سود که «فواد حسین» روز گذشته در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا که در ترکیه، اعلام کرده بود بغداد، پایتخت عراق روز چهارشنبه میزبان پنجمین دور مذاکرات بین ایران و عربستان خواهد بود.

پایگاه خبری رووداو  با اعلام این خبر، افزود: «عراق در میانجی گری بین عربستان و ایران در این چارچوب، گام بلندی برداشت. به گفته مقامات سعودی و ایرانی که در این گفتگو‌ها شرکت داشتند، دور‌های قبلی گفتگو‌ها موفقیت آمیز بوده است.»

روز گذشته عربستان سعودی ۸۱ نفر از جمله ۷ یمنی و یک سوری را در بزرگترین اعدام در یک روز با ادعای داشتن عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم اعدام کرد. وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای جرم این افراد را که حکم اعدامشان صبح امروز (شنبه) اجرا شده است، علاوه بر داشتن عقاید انحرافی، مشارکت در قاچاق سلاح و ارتباط با انصارالله یمن و گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده عنوان کرده است. این اقدام سعودی‌ها واکنش های زیادی را به همراه داشت.

پیش از این چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان با میانجی‌گری عراق در بغداد برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور با میانجیگری عراق شکل گرفت. ایران ادامه این مذاکرات را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

دیدگاه شما

خبرنامه