ترمز بورس را کشیدند

تاریخ ارسال : 08 مارس 2022 ساعت : 1:09 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

بورس تهران برخلاف روزهای پیشین هفته جاری بالاخره وارد فاز نزولی شد و با افتی حدود نیم درصدی ترمز جهش های اخیر شاخص کل را کشید. بسیاری از کارشناسان نسبت به عملکرد حقوقی ها در طول معاملات روز سه شنبه بورس اعتراض داشته و واکنش های این دسته از سهامداران کلان را مصداقی برای عناد با سهامداران خرد حقیقی دانستند.

شاخص کل امروز سه شنبه ۱۷اسفند ۱۴۰۰، با افت ۶هزار واحدی معاملات را به پایان برد، افت ۰.۴۷درصدی شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۳۳۶هزار واحدی قرار داد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز ۰.۳درصد افت کرده و به کانال ۳۴۰هزار واحدی بازگشت، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افتی محسوس و قابل توجه نسبت به روزهای اخیر به سه هزار و ۵۸۵میلیارد تومان رسید که موجبات نگرانی سهامداران خرد را فراهم آورده است.

پای چه کسی روی ترمز است؟

بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن روزهای شیرینی که سهامداران در روزهای اخیر شاهدش بودند به نظر می‌رسد بار دیگر وارد فاز نزولی شده است. البته افت ۶هزار واحدی شاخص کل نمی‌تواند به معنای آغاز دوران نامساعد برای بازار باشد اما همانطور که اشاره شد حجم پایین معاملات و کاهش چشمگیر آن نسبت به روزهای اخیر به عنوان نشانه خوبی از سوی سهامداران تلقی نمی‌شود.

اما با گشتی در شبکه های اجتماعی بورسی می توان به این نتیجه رسید که بسیاری از سهامداران و فعالان حقیقی بازار سرمایه ایران معتقدند حقوقی‌ها نسبت به شرایط بازار در روزهای گذشته و روند صعودی شاخص کل خشنود نبوده و حالا سعی دارند جلوی این روند را بگیرند.

البته شواهدی هم از سوی حقیقی ها برای این ادعا ارائه می شود که می توان روی هر یک از آنها به بحث و گفت‌وگو نشست اما به طور کلی شاهد مدعای محکم و متقنی در دست نیست که حقوقی ها از رشد پایدار بورس ناراضی شده و سعی در توقف آن داشته باشند. اما کماکان در محافل بورسی شاهد تکرار این جمله هستیم؛ «ترمز بورس را کشیدند»!

اگر شما هم فعال بازار سرمایه هستید می‌توانید نظرات خود را در این رابطه با اقتصادآنلاین در میان بگذارید.

دیدگاه شما

خبرنامه