چگونه استخر استخراج انتخاب کنیم؟

تاریخ ارسال : 09 مارس 2022 ساعت : 4:47 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
چگونه استخر استخراج انتخاب کنیم؟

اگر از استخراج رمز ارزها اطلاعات کافی دارید و قصد دارید که از ماینینگ کسب درآمد کنید، ممکن است نیاز باشد که به یک استخر استخراج بپیوند، زیرا به احتمال زیاد برای این کار پاداش دریافت خواهید کرد. با این حال انتخاب یک استخر استخراج می‌تواند چالش برانگیز باشد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به موضوعات پیرامون این مباحث بپردازیم و شما را با چگونگی انتخاب یک استخر استخراج مطلوب از بین تعداد زیادی از استخرها‌ی موجود آشنا کنیم. در این راستا چندین سؤال برای پاسخ دادن وجود دارد که در ادامه بحث به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

قبل از انتخاب یک استخر استخراج مطلوب، لازم است دریابید که در استخرهای استخراج دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید، سپس چگونه تصمیم بگیرید که به کدام یک ملحق شوید. ممکن است برای رقابت در استخرهای استخراج متفاوت، نیاز به خرید تجهیزات تخصصی و گران قیمت داشته باشید. در ابتدا یک تعریف کلی از استخرهای استخراج را ارائه ‌می دهیم.

چگونه استخرهای استخراج مناسب را انتخاب کنیم؟

استخر استخراج (Mining Pool) چیست؟

به طور کلی استخراج تلاشی برای باز کردن هر بلاک و رسیدن به پاداشی است که در درون آن است. هرچه تلاش‌هایی که شما در ثانیه انجام می‌دهید بیشتر باشد، احتمال رسیدن به پاداش بیشتر است و این مانند یک لاتاری است که هرچه بلیط بیشتری داشته باشید احتمال برنده شدن شما نیز بیشتر می‌شود.

استخر استخراج فضایی است که ماینرها و یا به اصطلاح استخراج کنندگان در آنجا جمع می‌شوند و همگی در تلاش هستند تا عملیات محاسبات یک بلاک را انجام دهند. در واقع استخرها یک فضای مجازی هستند و ماینرها به صورت شبکه به آن‌ها متصل شده‌اند. از آنجا که ماینرها خودشان به تنهایی قدرت هش ریت کافی ندارند تا به طور مداوم بلاک‌ها را پیدا کنند، به یک استخر ملحق می‌شوند که این استخر قدرت هش همه را جمع می‌کند و آن را برای استخراج بلاک مورد نظر به کار می گیرد. پیدا کردن بلاک‌ها با داشتن قدرت هش بیشتر آسان‌تر خواهد شد. سپس پاداش در میان ماینرها بر اساس مقدار کاری که در آن مشارکت کرده‌اند، توزیع شده و کارمزد کوچکی نیز به متصدی استخر داده خواهد شد. هر ماینر به اندازه منبعی که در استخر ثبت کرده و به اشتراک گذاشته پاداش دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال هر چه منابع و سیستم شما قدرتمندتر باشد توان بیشتری برای محاسبات یک بلاک می‌توانید داشته باشید. در نتیجه همین امر باعث می‌شود که عملیات محاسبات زودتر انجام شود، سپس متناسب با آن مشخص می‌شود که شما چه مقدار پاداش بابت این موضوع دریافت خواهید کرد.

در اصل در استخر‌های استخراج شما قدرت و توان محاسباتی‌ تجهیزات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، در این صورت شانس شما برای استخراج بلاک‌های جدید و دریافت پاداش‌ نهایی  بیشتر می‌شود. البته لازم به ذکر است که برای استخرهای استخراج بسیار مهم است که در وظایف کاری منصفانه عمل کنند و در عملیات خود شفاف باشند. طرح‌های پرداخت و کارمزد ضروری هستند زیرا می‌توانند به سود شما کمک کنند. قدرت هش ریت استخر استخراج از اندازه آن مهمتر است، با این وجود اندازه استخر است که به شما کمک می‌کند تا قابلیت اعتماد آن را بسنجید.

انتخاب تجهیزات مورد نیاز استخر استخراج

ارزهای دیجیتال در دستگاه‌های مختلف قابل استخراج هستند. اکثر برنامه‌های ماینینگ به واحد پردازش گرافیکی (GPU) یا واحد پردازش مرکزی (CPU) نیاز دارند. با این حال استخراج با GPU و CPU به دلیل افزایش زمان و مصرف انرژی که برای استخراج یک کوین صرف می‌شود، مانند گذشته سودآور نیست. از این رو بهتر است از یک ریگ ماینینگ استفاده کنید که به طور خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال، به نام مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC) طراحی شده است. همچنین می‌توانید رایانه‌های چند GPU را به‌طور خاص برای استخراج پیاده سازی کنید، اما باز هم قدرت محاسباتی بسیار پایین‌تری نسبت به ASICها دارند.

چگونه استخرهای استخراج مناسب را انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از ASIC برای خرید در بازار خرده فروشان آنلاین موجود است. لازم به ذکر است  که هنگام انتخاب یک ASIC، درک میزان هش یا نرخی که ASIC می‌تواند کار ماینینگ را با آن انجام دهد، بسیار مهم است. هرچه هش ریت بالاتر باشد، سریع‌تر ماین را انجام می‌دهید، اما پیشاپیش هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. نکته دیگر مصرف انرژی است که افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال Goldshell KD5 ASIC دارای هش Th/s 18 (تراهش در ثانیه) است، اما دارای برچسب قیمتی نزدیک به 65.000 دلار است و به طور میانگین حدود 200 دلار برق در ماه مصرف می‌کند. یک مدل قدیمی‌تر Goldshell KD2 ASIC، دارای هش Th/s 6 است و فقط حدود 71 دلار در ماه مصرف می‌کند، قیمت آن حدود 27.000 دلار است. مدل قدیمی‌تر ارزان‌تر است، اما به سختی می‌توانید با ماینرهایی که ریگ‌های قوی‌تری دارند همراه شوید.

استخراج بیت کوین

به علاوه انتخاب تجهیزات مناسب یک استخر استخراج، باید مطمئن شوید که حداقل سرعت اتصال شبکه به سرور استخر را دارید یا خیر. همچنین خنک کردن اتاق یا فضایی که تجهیزات ماینینگ شما در آن وجود دارد، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. صورت حساب خنک کننده هزینه‌های شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، زیرا این تجهیزات باعث تولید گرمای زیادی می‌شوند.

اطمینان از شفافیت استخر استخراج مورد نظر

اپراتور یک استخر باید برای اطمینان از شفافیت و قابل اعتماد بودن در بین اعضای استخر منصفانه عمل کند. به عنوان مثال باید بررسی کنید که آیا نرخ هش کل اعلام شده در سطح استخر درست به نظر می رسد یا خیر. همچنین باید تعیین کنید که استخر مورد نظر از چه سیستم های پرداختی استفاده می کند، سپس مطمئن شوید که استخراج ارزش وقت شما را نیز دارد. اگر استخرهای استخراج مورد نظر شما داشبورد به موقعی ندارند که شفافیت این موارد را به ارمغان بیاورد، بهتر است دنبال انتخاب استخر دیگری باشید.

بررسی طرح‌های پرداخت استخر استخراج

در این بخش ابتدا اجازه دهید به معرفی کلی از سیستم‌های پرداخت بپردازیم. به طور کلی بیش از ۱۵ سیستم پرداخت موجود هستند، اما اکثریت استخرها از دو سیستم پرداخت به ازای سهم (PPS (Pay Per Share و پرداخت به ازای آخرین سهم (PPLNS (Pay Per Last N Shares استفاده می‌کنند.

چگونه استخرهای استخراج مناسب را انتخاب کنیم؟

سیستم PPS رویکردی است که در ابتدا توسط BitPenny که پرداخت ثابت فوری را برای هر سهم به اشتراک گذاشته شده ارائه می‌دهد، اتخاذ شد. اگر همان مثال لاتاری را در نظر بگیرید، تصور کنید که یک ماینر یک سهم لاتاری را به متصدی استخر تحویل می‌دهد. حتی اگر استخر لاتاری را برنده نشود، ماینر ۱۰ درصد از پاداش بلاک را دریافت خواهد کرد (در صورتی که کلا ۱۰ بلاک موجود باشد). بنابراین اگر استخر منتخب شما از PPS استفاده می‌کند، مبلغ ثابتی به ازای هر سهم ارسال شده از کار دریافت می‌کنید. به طور کلی، زمانی که سهم شما ارسال می شود، به شما پرداخت می شود. آنچه که این سیستم در نهایت انجام می‌دهد از میان برداشتن شانس و تنوع پرداخت به ماینر می‌باشد. این شیوه پرداختی ریسک بیشتری برای متصدیان استخر دارد. معمولا تنها استخرهای بزرگ با ذخیره زیاد می‌توانند چنین ریسکی را تقبل کنند. استخرهای دیگر این ریسک را با دریافت کارمزدهای بالاتر جبران می‌کنند.

چگونه استخرهای استخراج مناسب را انتخاب کنیم؟

PPLNSاما سیستم با استفاده از یک روش وزنی به ماینرها پول می‌پردازد. معمولا مقدار سهام تحویل داده شده در مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک بلاک پیدا شود، بسته به شانس متنوع است. اما در روش PPLNS مقدار ثابتی از سهام (N) در نظر گرفته می‌شود که توسط محدوده‌های این دوره زمانی مقید نمی‌شود و در آن N سهم نماینده بر اساس شانس نیست، بلکه اغلب به میزان دو برابر سختی تنظیم می‌شود. در این روش فقط هنگامی که یک بلاک استخراج می‌شود، به اعضای شبکه پاداش پرداخت می‌شود و کل پاداشی که به استخر داده می‌شود به نسبت تعداد سهامی که ارسال کرده‌اید بر تعداد کل سهام ارسال شده توسط استخر تقسیم می‌شود و برای شما لحاظ می‌شود. در این ساختار پرداختی همزمان که استخراج می‌کنید، سهم‌های خود را نیز کسب می‌کنید و این یعنی هر چه هش بیشتری داشته باشید، سهام بیشتری به دست می آورید. در سایر روش‌های پرداخت، مثلاً پرداخت کامل به ازای هر سهم (FPPS)، کارمزد تراکنش را به محاسبه اضافه می‌شود.

همان طور که در ابتدای این بخش ذکر شد، رایج ترین سیستم های پرداخت PPLNS و PPS هستند. هر دوی این سیستم‌ها مزایای خاص خود را دارند. معمولا ماینرها PPS را ترجیح می‌دهند و آنها در این صورت مجبور به تقبل ریسک اضافی و اتکا بر شانس نخواهند بود. اما در روش PPLNS احتمال دارد اگر شما یا استخرتان خیلی خوش شانس باشید، ۱۰۰ درصد پاداش را دریافت کنید که برعکس این قضیه نیز امکان پذیر است. بنابراین اگر دستگاه‌های ماینینگ سخت‌افزاری پایین‌تری دارید، باید از استخرهای با آستانه‌های بالاتر برای پرداخت اجتناب کنید. زیرا در غیر این صورت خروجی محاسباتی کمتری خواهید داشت که منجر به درآمد کمتر خواهد شد.

چگونه استخرهای استخراج مناسب را انتخاب کنیم؟

به دنبال استخر‌های استخراج با پایداری بیشتر باشید

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید قبل از پیوستن به یک استخر در نظر گرفت، ارزیابی پایداری آن است. ثبات یا پایدرای به این اشاره دارد که آیا استخر دچار خرابی‌هایی می‌شود که بر توانایی استخراج و سود شما تأثیر بگذارد. به طور کلی شما باید اطلاعاتی مانند موارد زیر را در مورد تاریخچه استخر پیدا کنید:

  • آیا استخر یک اتصال امن مانند VPN ارائه می‌دهد یا فقط از یک اتصال باز استفاده می‌کند؟
  • آیا در برابر حملات DDoS (که با افزایش فعالیت ادغام رایج است) آسیب پذیر است؟
  • آیا استخر استخراج در برابر هرگونه حمله مقاومت کرده و دفع کرده است؟
  • آیا استخر خرابی طولانی مدتی را تجربه کرده است؟

بسیاری از استخرها دارای صفحات پشتیبانی هستند که در آن می‌توانید بحث‌ها، نکات و اطلاعیه‌هایی را بیابید که می‌توانند شما را به مسائل پایداری در گذشته راهنمایی کنند. همچنین می‌توانید منابع اینترنتی دیگر را برای گزارش‌های خرابی استخر جستجو کنید، اما ممکن است همیشه قابل اعتماد نباشند. ارزهای دیجیتال هنوز به اندازه کافی جدید هستند که پیدا کردن منابع معتبر و قابل اعتماد دشوار است.

هزینه‌های استخر را بررسی کنید

تقریباً همه استخرها نیاز به هزینه دارند، اما برخی از آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با هزینه‌های نسبتاً کمتری کار کنند. برای مثال قدیمی‌ترین استخر استخراج که هنوز در حال کار است، SlushPool است که برای پرداخت‌های کمتر از 0.01 بیت‌کوین، 2% از پاداش شما را کارمزد می‌گیرند.  P2Pool یکی دیگر از قدیمی‌ترین استخرهای استخراج است که تقریباً  هیچ هزینه‌ای ندارد، اما قدرت هش آن ممکن است پایین‌تر باشد، زیرا کاملاً یک استخر استخراج همتا به همتا است و در آن شبکه‌ی ماینینگ بدون ماینر مرکزی کار کند.

چگونه استخرهای استخراج مناسب را انتخاب کنیم؟

اندازه و قدرت استخر استخراج را در نظر بگیرید

در یک استخر استخراج تعداد کوین‌های استخراج شده در یک دوره، متناسب با قدرت محاسباتی استخر است. به طور کلی هر چه یک استخر شرکت کنندگان بیشتری داشته باشد، زمان کمتری برای استخراج نیاز دارد. بنابراین استخرهای بزرگ‌تر به دلیل قدرت محاسباتی بزرگ‌تر، احتمال ایجاد بلاک‌های بیشتری دارند، در حالی که استخرهای کوچک‌تر معمولاً زمان بیشتری می‌برند. اندازه استخر استخراج نیز می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده قابل اعتماد بودن آن باشد. چرا که بسیاری از ماینرهای فعال در یک استخر پیشنهاد می‌کنند که استخر و مدیریت آن قابل اعتماد هستند.

البته لازم به ذکر است که همیشه استخرهای کوچک ضعیف‌تر از استخرهای بزرگ‌تر نیستند، به طور مثال استخر کوچکی از آخرین ماینرهای ASIC می‌تواند از مجموعه بزرگ با تجهیزات قدیمی یا کندتر بهتر عمل کند. در واقع هش‌ریت ترکیبی استخر استخراج، چیزی است که تعیین می‌کند کدام استخر بهتر عمل می‌کند.

کلام آخر

هنگامی که ویژگی استخرهای استخراج مختلف را سنجیدید، باید به راحتی یکی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. توجه به این نکته مهم است که اگر رایانه شخصی شما دارای یک پردازنده گرافیکی سازگار باشد، می‌توانید به یک استخر استخراج بپیوندید، اما سود آن بسیار کمتر خواهد بود. اگر فقط به دنبال چند دلار در ماه برای خرج کردن هستید، استخراج GPU روش قابل قبولی برای استفاده از تجهیزاتی است که از قبل برای پاداش های کوچک در اختیار دارید البته اگر استخر خود را با دقت انتخاب کرده باشید. حال با توجه به کلیاتی که در این مقاله ارائه شد، به بررسی چند سوال عمومی که ممکن است برای شما پیش آید، می‌پردازیم:

  1. آیا هر کسی می‌تواند به یک استخر استخراج بپیوندد؟ هر کسی که تجهیزات و تمایل به استخراج ارز دیجیتال را داشته باشد، می‌تواند به یک استخر استخراج بپیوندد.
  2. چگونه می‌توانم به یک استخر استخراج بپیوندم؟ استخر خود را بر اساس معیارهای خود انتخاب کنید و آدرس لایه را در نرم افزار خود اضافه کنید. سپس کیف پول خود را متصل کنید، مشتری خود را پیکربندی کنید و استخراج را شروع کنید.
  3. آیا می‌توانم بیت‌کوین را بدون پیوستن به یک استخر، استخراج کنم؟ بله این امکان وجود دارد. با این حال پیوستن به یک استخر راه بسیار سودآورتری برای استخراج بیت‌کوین است، به خصوص که سختی آن با استخراج هر بلاک، افزایش می‌یابد. بنابراین برای رقابتی بودن، بهتر است به یک استخر بپیوندید، مگر اینکه خود منابع لازم برای ایجاد یا خرید چندین ماینر ASIC پیشرفته را داشته باشید

دیدگاه شما

خبرنامه