گداختن بازار فولاد در شعله جنگ اوکراین

تاریخ ارسال : 13 مارس 2022 ساعت : 1:06 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

به نقل از دنیای اقتصاد، ثبت تقاضای سه‌برابری نسبت به حجم عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران باعث‌شد تا نوردکاران برای کسب سهم از این بازار دست به رقابت قیمتی بزنند؛ به نحوی که نرخ معامله هر کیلوگرم شمش فولاد در این بازار به کانال ۱۴‌هزار تومانی صعود کرد. البته بورس‌کالا برخی از معاملات را که متقاضیان تقاضای زیادی را برای آن به ثبت رسانده بودند، ابطال و عرضه مجدد را به‌ روز بعد منتقل کرد تا از سرایت اوج‌‌‌گیری قیمت شمش به بازار محصولات نهایی جلوگیری کند. البته سیگنال‌‌‌های رشد نرخ جهانی شمش و مقاطع طویل فولادی نقش به‌‌‌مراتب بیشتری در جهت‌‌‌دهی به رفتار معامله‌‌‌گران مقاطع طویل فولادی داشت؛ به‌ این ‌ترتیب نرخ این محصولات در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نیز اوج‌‌‌ گرفت.

NySUcCb6LG68

ترجیح فروش صادراتی به عرضه در بازار فیزیکی ؟

بورس‌کالای ایران، قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی این بازار را در سومین هفته اسفند برابر 13‌هزار و 350تومان تا 13هزار و 640تومان اعلام کرد. کف نرخ عرضه نسبت به کف نرخ عرضه هفته قبل افزایش داشت؛ اما سقف قیمت پایه عرضه تغییر محسوسی نداشت. عدم‌تغییر قیمت پایه عرضه شمش فولاد در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین زمینه بهبود بازارهای صادراتی آنها را فراهم کرده است، باعث‌شد از حجم عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به شکل محسوسی کاسته شود. مطابق اطلاعیه‌‌‌های عرضه، فولادسازان اقدام به عرضه 96‌هزار تن شمش فولاد در رینگ روز گذشته بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کردند.  میزان عرضه شمش فولاد در هفته سوم اسفند به کمترین میزان پس از هفته ابتدایی شهریور امسال رسید. کاهش عرضه در شرایطی که بازارهای جهانی در تلاطم حمله روسیه و اوکراین و سیگنال‌‌‌های این جنگ قرار دارند، باعث شد خریداران شمش تقاضایی در حدود 260هزار تن را در این بازار به ثبت برسانند که تقریبا سه‌برابر حجم عرضه بود.

رکوردشکنی نرخ معامله شمش فولاد

عدم‌رشد نرخ عرضه شمش فولاد در شرایطی که سیگنال‌‌‌های جهانی احتمال رشد قیمت فولاد را در هفته‌‌‌های آینده به همراه دارد و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و اتمام زمان خرید شمش فولاد در سال 1400 باعث شد بخش قابل‌توجهی از نوردکاران برای کسب سهم از آخرین عرضه‌‌‌های شمش فولاد حاضر به رقابت قیمتی شوند. البته بورس‌کالا در نهایت بخشی از عرضه‌‌‌های با رقابت فراتر از انتظار را ابطال و این عرضه‌‌‌ها را به ‌روز بعد موکول کرد. با وجود ابطال عرضه با رقابت قیمتی غیر‌منطقی و تکرار عرضه در روز بعد، میانگین نرخ معامله شمش فولاد در هفته گذشته به 14‌هزار و 240تومان رسید. این دومین مرتبه در طول تاریخ است که شمش فولاد در کانال 14‌هزار تومانی از رینگ صنعتی بورس‌کالا مورد معامله قرار می‌گیرد.

بازار  جهانی حامی رشد داخلی

به گزارش موسسه فست‌‌‌مارکت، شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌‌‌فارس در روز دوم مارس با نرخی در بازه 600 تا 603دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت که این رقم حدود 2‌درصد بالاتر از نرخ معامله آن در هفته قبل بود. حمله روسیه به اوکراین، زمینه صعود قیمتی در بازار اغلب کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کرده و در این میان اغلب فلزات صنعتی نیز با اوج‌‌‌گیری قیمتی و رکوردشکنی قیمتی روبه‌رو شده‌‌‌اند. در این شرایط، بر ارزش فولاد در بازارهای جهانی افزوده شده؛ اما صعود قیمتی شمش و محصولات فولادی به‌مراتب کمتر از سایر فلزات صنعتی بوده است. با این حال، صعود نرخ انرژی، استمرار جنگ و اختلال در عرضه مواد اولیه فولادسازی باعث شده است تا انتظار رشد بیشتر قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی مطرح باشد.  روز دوشنبه هفتم ماه مارس، بهای هر تن زغال‌سنگ متالورژی صادراتی استرالیا تا 560دلار به‌‌‌ازای هر تن افزایش داشت که این رقم بیشترین نرخ معامله تاریخی این محصول بود. در عین حال بهای زغال‌سنگ حرارتی (نیوکاسل) نیز به کانال قیمتی 400دلاری صعود کرده است. در این شرایط قیمت هر تن سنگ‌‌‌آهن صادراتی 62‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین نیز روز هفتم مارس به 162دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین نرخ معامله آن ظرف 6ماه گذشته است. به این ترتیب صعود قیمتی مواد اولیه می‌‌‌تواند از رشد نرخ فولاد در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو حمایت کند.  احتمال رشد بهای فولاد در بازارهای جهانی سیگنالی مهم در جهت ترغیب صنایع تکمیلی برای حضور در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران و خرید شمش فولاد بود. موسسه فست‌‌‌مارکت نرخ فروش صادراتی بیلت ایران را 603دلار به ازای هر تن اعلام کرده؛ اما به گفته فولادسازان داخلی، مشتریان خارجی حاضر به خرید شمش ایران تا سقف 650دلار به ازای هر تن نیز شده‌‌‌اند. در عین حال بهای میلگرد صادرانی ترکیه ظرف روزهای اخیر تا 900دلار به ازای هر تن صعود قیمتی داشته که این موضوع امکان رشد صادرات میلگرد را برای نوردکاران داخلی مهیا می‌کند.

سیگنال شمش به بازار مقاطع

اوج‌‌‌گیری بهای شمش فولاد، سیگنالی برای خرید مقاطع طویل فولادی از رینگ صنعتی بورس‌کالا به همراه داشت. در هفته سوم اسفندماه قیمت عرضه تیرآهن، نبشی و ناودانی برابر 14‌هزار و 28تومان تا 14‌هزار و 450تومان تعیین شده است. به این ترتیب نرخ عرضه تیرآهن از میانگین نرخ معامله شمش فولاد ارزان‌‌‌تر شده است. میانگین قیمت عرضه هر کیلوگرم میلگرد در بورس کالای ایران برابر 14‌هزار و 440تومان تا 14‌هزار و 770تومان تعیین شد. به این ترتیب فاصله میانگین نرخ معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران و کف قیمت پایه عرضه میلگرد حدود 200تومان است. این فاصه کم قیمتی باعث می‌شود تا میلگرد عرضه‌شده در بورس‌کالای ایران کاملا ارزنده تلقی شده و تجار از خرید آن استقبال کنند. استقبال خریداران از میلگرد عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا باعث شد تا میانگین بهای معامله به 15‌هزار و 200تومان برسد.

رکود و تورم گریبان بازار آزاد مقاطع فولادی را گرفت

ظرف یک‌هفته اخیر، مجددا میلگرد در بازار آزاد به کانال 16‌هزار تومانی صعود کرد؛ به نحوی که هر کیلوگرم میلگرد سایز16 در بازار آزاد تهران تا نرخ 16‌هزار و 800تومان اوج‌‌‌ گرفت، اما شنیده‌‌‌ها از استمرار رکود در بازار آزاد میلگرد حکایت دارد. در حال حاضر، انبار تجار انباشته از میلگرد بوده و خبری از خرید مصرفی و سرمایه‌‌‌ای در این بازار نیست. اما جنگ روسیه و اوکراین و احتمال گران شدن قیمت در هفته‌‌‌های پیش‌رو با ترکش‌‌‌های احتمالی این جنگ باعث شده است تا تجار با وجود انباشت محصول در انبارهای خود به خرید مقاطع طویل فولادی روی‌آورند. به این ترتیب شاهد واگرایی در رفتار نوردکاران و تجار با متقاضیان مصرفی هستیم. در حالی که پیش‌بینی افزایش قیمت و گرانی میان نوردکاران و تجار باعث شده است تا بر حجم خرید خود اضافه کرده و حتی حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از بازار شوند، متقاضیان مصرفی به امید کاهش قیمت متاثر از سیگنال‌‌‌های کاهش نرخ دلار ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به تعویق بیندازند.منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

خبرنامه