توکن بریج (BRG) کلاهبرداری است؟

تاریخ ارسال : 12 آوریل 2022 ساعت : 12:03 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

سینا استوی، مدیرعامل صرافی کریپتولند که پیشتر حاشیه‌ساز شده بود، اکنون برای توکن BRG و همچنین توییتی که اعلام کرد NFT اولین توییت منتشر شده را به مبلغ ۵۰ میلیون دلار خواهد فروخت و ۵۰ درصد از آن را صرف خیریه خواهد کرد، مورد انتقاد بسیاری از کاربران مبنی بر کلاهبرداری بودن اعمال وی قرار گرفته است.

با اینکه روز به روز صنعت رمزارزها در سراسر جهان گسترش پیدا می‌کند و توکن‌های جدیدی توسط افراد مختلف ایجاد می‌شود، اما باید توجه داشت که تمام آنها نمی‌توانند رمزارز امن و قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری باشند. از ویژگی‌های یک توکن خوب می‌توان به امنیت، ثبات، مقیاس‌پذیری، میزان عرضه، متمرکز نبودن، میزان تقاضا، معرفی کامل پروژه و تیم پشت آن پروژه اشاره کرد.

در این بین، به صورت روزافزون شاهد ایجاد توکن‌ها توسط افرادی هستیم که هیچ کدام از ویژگی‌های ذکر شده را ندارند و در بسیاری از موارد به قصد کلاهبرداری، با ایجاد توکن جعلی، سرمایه مردم را به باد می‌دهند.

از نمونه اخیر توکن‌های کلاهبرداری، می‌توان به پروژه اسکویید گیم اشاره کرد. این توکن بعد از پخش سریال کره‌ای با همین نام ایجاد شد. برخی افراد با سواستفاده از محبوبیت سریال اسکویید گیم، توکن آن را راه‌اندازی کردند. بعد از چند روز که قیمت توکن اسکویید گیم به طور عجیبی افزایش یافت، ارزش آن تنها در عرض چند دقیقه از 2 هزار و 856 دلار تقریبا به صفر رسید.

با گسترش حوزه رمزارزها در ایران نیز، بارها شاهد راه‌اندازی توکن‌های جعلی در داخل کشور نیز بوده‌ایم. یکی از توکن‌هایی که اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده و افراد بسیاری بر این باورند که کلاهبرداری است، توکن بریج (BRG) است. این توکن توسط سینا استوی، مدیرعامل پرحاشیه صرافی رمزارز کریپتولند ایجاد شده است.

با اینکه از زمان راه‌اندازی این پروژه بسیاری از کارشناسان و نهادهای معتبر ارز دیجیتال به کلاهبرداری بودن آن اشاره کرده بودند، اما استوی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. در این بین، وی اخیرا نیز اعلام کرده قصد فروش NFT اولین توییت منتشر شده در توییتر را که قبلا به مبلغ حدود 2.5 میلیون دلار خریداری کرده بود، به مبلغ 50 میلیون دلار را دارد. همچنین استوی می‌گوید که قصد دارد 50 درصد از فروش این NFT را به خیریه اهدا کند. اما این موضوع باعث شده کاربران زیادی توییت‌هایی مبنی بر اینکه این عمل استوی نیز کلاهبرداری است، منتشر کنند.

1
2

جک دورسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق توییتر، که اولین توییت منتشر شده متعلق به وی بوده، در پاسخ به این ادعای استوی گفت: “چرا 99 درصد از آن را اهدا نمی‌کنی؟”

3

استوی نیز در پاسخ به دورسی نوشت: “من باقی این مبلغ را برای خودم نمی‌خواهم، من ترجیح می‌دهم که مبلغ باقی مانده را برای حمایت از پروژه بلاکچین بریج صرف کرده و به مردم خود کمک کنم، اما پیشنهاد شما برای من باارزش است. اگر شما بخواهید، 100 درصد آن را به خیریه اهدا می‌کنم.”

4

یکی از کاربران در مورد این اقدام استوی نوشت: “او این NFT را با پول مردم عادی خریده است! اکنون همه را با ادعای اهدای 50 درصد از سود خود به خیریه، به سخره گرفته است.”

در خصوص توکن BRG و فعالیت‌های سینا استوی، مصاحبه‌ای با امید علوی، رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران، انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

علوی در خصوص عملکرد استوی که به باور افراد بسیاری کلاهبرداری است گفت: حدود یک سال است که در جامعه فارسی زبان به میزان قابل توجهی درباره موضوع پروژه بریج (BRG) و استوی صحبت می‌شود. استوی دو چالش بزرگ برای کشور و حوزه رمزارز ایران ایجاد کرده است. یکی از آنها بحث صرافی کریپتولند بود که با توجه به مشکلاتی که داشت و پرونده‎ای که برای آن تشکیل شد و شاکیانی که دارد، در حال پیگیری است. دیگری، بحث توکن بدون پشتوانه بریج (BRG) است که سربازان گمنام وی را دستگیر کردند و اطلاعات سپاه در سایت گرداب گزارش کاملی از پروژه بریج (BRG) را منتشر و اعلام کرد که این توکن بدون پشتوانه موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور و از بین رفتن سرمایه‌های مردم است.

وی افزود: اکنون با توجه به سرمایه هنگفتی که استوی برای تبلیغات و جذب مخاطب، مخصوصا خارج از ایران می‌کند، آبروی کشور را در جامعه بین‌المللی و در حوزه رمزارزها می‌برد. نمونه مشابه نیز در این زمینه داریم که می‌توان به مورد نیجریه اشاره کرد که اکنون هر پروژه‌ای از این کشور معرفی شود، با یک بدنامی مواجه است و این موضوع مانع پیشرفت آن می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه چنین اتفاقاتی به کشور ما آسیب خواهد زد، اظهار کرد: اینکه پروژه‌ای بدون هیچ پشتوانه‌ و استفاده و کاربردی تبلیغ شود و جذب سرمایه انجام دهد، سرمایه‌های مردم را نابود خواهد کرد. اولا از نظر انسانی و اخلاقی این کار اشتباه است، دوم اینکه از نظر حرفه‌ای و بحث کسب و کار مشکلاتی را ایجاد می‌کند. با این دلیل که ایران دسترسی به بسیاری از سیستم‌های قانونی جهان ندارد، نمی‌توانیم اعتبار و آبروی کشورمان را هزینه کنیم.

هر هدفی هم که استوی و افرادی که وی را کمک کردند تا از بند زندان آزاد شود داشتند، چه موقت و چه دائم، سخت در اشتباه هستند و قدم در مسیر اشتباهی می‌گذارند. این راهی برای کسب درآمد نیست و بدنامی آن تنها برای جمهوری اسلامی ایران و مردم باقی می‌ماند و آسیب به کسب و کارها وارد می‌شود.

علوی در مورد تاثیر اقدامات استوی بر کشور اذعان داشت: چنین اعمالی باعث بدنام شدن کشور و مخصوصا جامعه رمزارز در دنیا می‌شود و قطعا به نفع ایران نخواهد بود. انجمن بلاکچین هم در مورد این موضوع بیانیه داده و کاملا هشدار می‌دهیم که هم ایرانی‌ها و هم مردم خارج از ایران نباید در این توکن سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه گفت: بارها در مورد دلایل فنی این موضوع صحبت شده و در سایت انجمن بلاکچین تحلیل‌هایی در مورد توکن بریج (BRG) وجود دارد. همچنین در سایت‌های مختلف خبری، تحلیل‌های علمی درباره این توکن قرار گرفته و در مورد پشتوانه نداشتن و کلاهبرداری بودن آن گفته شده است. کاملا مشخص است که توکن بریج (BRG) هیچ کاربرد و ارزش واقعی ندارد و تنها با فشارهای رسانه‌ای قصد دارد قیمت خود را افزایش دهد و جذب سرمایه کند.

رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران در مورد اقدام دیگر استوی گفت: استوی اکنون قصد دارد توییتی را که به قیمت 3 میلیون دلار خریداری کرده، به قیمت 50 میلیون دلار بفروشد. وی اعلام کرده که قصد دارد 50 درصد از آن را به خیره اهدا کند و 50 درصد را نیز در جیب خود بگذارد. استوی ادعا می‌کرد که 500 میلیون دلار سرمایه دارد و بنابراین نباید به چنین شوآف‌هایی نیاز داشته باشد. عجیب است که اکنون قصد دارد چنین کاری انجام دهد و 25 میلیون دلار از آن درآمد کسب کند.

علوی با ذکر اینکه هر کدام از کارهایی که استوی انجام می‌دهد به ضرر کشور است و همه آنها باعث آبروریزی خواهد بود، گفت: با توییت استوی و پاسخی که جک دورسی به آن می‌دهد، وی مخاطبان زیادی پیدا می‌کند. جامعه بلاکچین، یک جامعه غیرمتمرکز است و افراد به این جامعه اعتبار می‌دهند. امروزه نیز جامعه فارسی زبان در دنیا و مخصوصا ایران، اعتبار بالایی دارد و بر اکوسیستم بلاکچین در جهان تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اعتبار هم ناشی از فعالیت افراد سالم و نخبه‌های کشور است، متذکر شد: ما نیز به هیچ عنوان حاضر نیستیم که این اعتبار و آبرو را فردی مثل استوی با چنین حرکت‌های متخلفانه خدشه‌دار کند. از این رو، مشاهده می‌شود که ایرانی‌های بسیاری به توییت فروش NFT وی پاسخ داده و بر این باورند که عمل وی عوام‌فریبانه بوده و هدف خیری ندارد.

وی افزود: افرادی که به این توییت پاسخ داده‌اند افراد معتبری هستند و اعلام کرده‌اند که توییت وی و توکن بریج (BRG) نشان‌دهنده اهداف پلیدی است که در سر دارد و می‌خواهد ادامه روند کلاهبرداری و اعمال متخلفانه خود را انجام دهد.

رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران به عنوان سخن پایانی خود گفت: در حال حاضر اعتبار یک کشور خرج یک فرد متخلف می‌شود. نتیجه چنین مسائلی تنها سرافکندگی برای ایران است و من انتظار دارم که قوه قضاییه رسیدگی بیشتری در این خصوص داشته باشد و مانع چنین فعالیت‌هایی شود.

دیدگاه شما

خبرنامه