ایلان ماسک در خرید توییتر تجدید نظر می کند

تاریخ ارسال : 12 مه 2022 ساعت : 12:01 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

به نقل از  باشگاه خبرنگاران، ماسک از سال ۲۰۰۹ در توییتر حضور داشت و در اوایل سال ۲۰۱۷ شروع به توییت کردن کرد و علاقه خود را برای خرید این پلتفرم ابراز کرد. او همچنین یکی از منتقدان سرسخت توییتر بوده و خواستار تغییراتی از جمله لغو تعدیل محتوا و اولویت دادن به آزادی بیان است.

به گزارش techcrunch، ماسک که یک کاربر پرکار است، ۹۲ میلیون دنبال کننده در حساب کاربری خود دارد که با آن‌ها میم ها، اخبار مربوط به شرکت خودرو‌های الکتریکی خود، تسلا و اسپیس ایکس را یه اشتراک می‌گذارد. ایلان ماسک مانند اکثر کاربران توییتر، نظرات بد درباره زندگی روزمره خود را نیز متشر می‌کند، اما توییت‌های ماسک همه سرگرم کننده نیستند و ایلان ماسک به دلیل فعالیت آنلاین خود با واکنش شدید و در برخی موارد با برخورد‌های قانونی مواجه شده است.

ماسک ثروتمندترین مرد جهان است، اما در عین حال برای یک میلیاردر نسبتاً فقیر است، بنابراین بازی کردن در توییتر او را ملزم می‌کند تا سهام تسلا و اسپیس ایکس را نقد کند، دو شرکتی که ظاهراً او اداره می‌کند. از ۲۵ آوریل، توییتر پیشنهاد خرید ۴۴ میلیارد دلاری ماسک را پذیرفته است اما به دلیل کاهش سهام این شرکت شاید فرایند قیمت گذاری تغییر کند در صورتی که توییتر دوباره قیمت گذاری را نپذیرد و ماسک از قرارداد خارج شود شرکت توییتر یک سقوط شدید سهام را تجربه خواهد کرد. در اینجا به یک جدول زمانی از نحوه اتفاقات مربوط به خریداری توییتر از ابتدا تا انتها اشاره می‌کنیم.

اتفاقاتی که میان ایلان ماسک و شرکت توییتر افتاده است

۱. تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده گفتند که کسی باید واقعاً توییت‌های ایلان ماسک را زیر نظر داشته باشد

حتی قبل از اینکه ماسک پیشنهادی برای توییتر ارائه دهد، تنظیم‌کننده‌های SEC گفتند که این اختیار را دارند که از مدیرعامل تسلا در مورد توییت‌هایش احضار کنند.

۲. ایلان ماسک توییت می‌کند که در حال فکر کردن جدی برای ساختن پلتفرم رسانه اجتماعی خود است

اندکی پس از آنکه رگولاتور‌های ایالات متحده از یک قاضی خواستند که توییت‌های ماسک را زیر نظر بگیرد، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس اظهار داشت که به طور جدی برای ساخت «توییتر بعدی» فکر می‌کند.

۳. ایلان ماسک ۹.۲ درصد از سهم توییتر را در ۴ آوریل خریداری کرد

توییتر یادداشتی منتشر کرد که تایید کرد کارآفرین اسپیس ایکس و تسلا ۹.۲ درصد از سهام این شرکت را به دست آورده است که بر اساس قیمت سهام روز جمعه (۴ مارس) به حدود ۲.۹ میلیارد دلار می‌رسد.

۴. ایلان ماسک روز بعد، ۵ آوریل، یک صندلی هیئت مدیره در توییتر می‌گیرد

پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر اعلام کرد که ایلان ماسک در یک سری توییت به عنوان عضو هیئت مدیره توییتر منصوب شده است.

۵. در ۱۰ آوریل اعلام شد که ایلان ماسک دیگر به هیئت مدیره توییتر نخواهد پیوست

اواخر همان هفته، پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر اعلام کرد که ماسک به هیئت مدیره شرکت توییتر نخواهد پیوست. افشای آگراوال به دنبال مجموعه‌ای از توییت‌های غیرمعمول ایلان ماسک در همان آخر هفته بود که ماسک به دلیل فعالیت کم افراد معروف در توییتر مطرح می‌کند که این پلتفرم در حال مرگ است.

۶. یک سهامدار توییتر از ماسک شکایت کرد

یکی از سهامداران توییتر از ماسک در یک دعوی حقوقی دسته جمعی اوراق بهادار فدرال شکایت کرد. شاکی ادعا می‌کند که تأخیر در خرید سهام ۵ درصدی به ماسک اجازه داد تا سهام بیشتری از توییتر را با قیمت پایین‌تر بخرد و فروشندگان از سود افزایش یافته سهام بی نصیب بمانند.

۷. ایلان ماسک پیشنهاد خرید توییتر، کل شرکت را به قیمت ۴۳ میلیارد دلار در ۱۴ آوریل می‌دهد

این میلیاردر گفت که حاضر است برای هر سهم ۵۴.۲۰ دلار برای خرید ۱۰۰ درصد شرکت بپردازد. این یک پیشنهاد کاملاً نقدی است که ارزش شبکه اجتماعی را ۴۳.۴ میلیارد دلار می‌کند. او این پیشنهاد را به SEC ارسال کرد و ساعاتی قبل از مصاحبه با TED آن را توییت کرد.

۸. ایلان ماسک ساعاتی پس از ارسال پیشنهاد بزرگ خود به توییتر در TED مصاحبه‌ای انجام می‌دهد

مدیر عامل جنجالی تسلا و اسپیس ایکس از قبل خود را آماده می‌کرد تا در کنفرانس TED۲۰۲۲ برای گفتگویی صحبت کند که آنقدر تقاضا داشت که TED پخش زنده را در دسترس عموم قرار داد.

۹. روز بعد، ۱۵ آوریل، هیئت مدیره توییتر حالت دفاعی می‌گیرد که همه انتظار داشتند

هیئت مدیره توییتر در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این شرکت در حال اتخاذ یک طرح حقوق سهامداران با مدت زمان محدود است. در حالی که این شرکت مستقیماً از ایلان ماسک نام نمی‌برد، توییتر به وضوح در تلاش است تا از خرید این شبکه اجتماعی توسط میلیاردر جلوگیری کند.

۱۰. ایلان ماسک نحوه تامین بودجه پیشنهادی ۴۳ میلیارد دلاری خود برای توییتر را توضیح می‌دهد

ماسک قصد دارد حدود ۱۳ میلیارد دلار در مدل‌های مختلف وام بگیرد. ۱۲.۵ میلیارد دلار در برابر دارایی‌های خود وام بگیرد؛ و حدود ۲۱ میلیارد دلار از دارایی‌های خود پرداخت کند.

۱۱. گفته می‌شود توییتر در ۲۵ آوریل به توافق با ایلان ماسک نزدیک شده است

هیئت مدیره توییتر روز یکشنبه برای بحث در مورد پیشنهاد ماسک تشکیل جلسه داد و نیویورک تایمز گزارش داد که آن‌ها پس از آن در اوایل صبح دوشنبه با ماسک وارد مذاکره شدند تا جزئیات بیشتری مانند حمایت‌های مالی که توییتر از آن برخوردار خواهد بود را بررسی کنند.

۱۲. توییتر پیشنهاد خرید ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک را در ۲۵ آوریل پذیرفت

توییتر اعلام کرده است که پیشنهاد ماسک برای خرید این شرکت سهامی عام را با قیمت ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم پذیرفته است و ارزش پلت فرم رسانه‌های اجتماعی را ۴۴ میلیارد دلار اعلام کرده است. لحظاتی پس از انتشار خبر توقف تجارت توییتر، این شرکت با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که پیشنهاد ماسک برای خصوصی کردن شبکه اجتماعی را می‌پذیرد.

۱۳. معامله توییتری ایلان ماسک شامل یک میلیارد دلار هزینه فسخ برای هر دو طرف است

در صورتی که ایلان ماسک به خرید ۴۴ میلیارد دلاری این شبکه اجتماعی که روز دوشنبه بر اساس یک پرونده جدید SEC اعلام شد، به نتیجه نرسد، باید ۱ میلیارد دلار هزینه پایان کار به توییتر بپردازد. این پرونده که شرایط توافقنامه را شرح می‌دهد، نشان می‌دهد که توییتر در شرایط خاص باید همان هزینه را بپردازد.

۱۴. طبق گزارش ها، توییتر از کد منبع خود در برابر کارمندان ناراضی محافظت می‌کند

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند توییتر کد منبع خود را برای جلوگیری از تغییرات غیرمجاز قفل کرد. گزارش‌ها می‌گویند که این تغییر برای جلوگیری از فضولی کردن و خرابکاری کارکنان در پلتفرم پس از خرید ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک از شرکت ایجاد شده است. در حال حاضر، یک معاون رئیس جمهور باید هر گونه تغییر را تأیید کند.

۱۵. چه اتفاقی در پیش است؟

ران میلر، گزارشگر سازمانی، نتایج احتمالی این معامله را تشریح می‌کند، در حالی که اذعان می‌کند که واقعاً نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. او می‌نویسد: در بدترین حالت، ماسک می‌تواند توییتر را زمین بازی اجتماعی شخصی خود بسازد. در بهترین حالت، او برای بهبود برخی از مشکلات دیرینه‌ای که سال هاست این پلتفرم را آزار می‌دهد، تلاش خواهد کرد.

احتمال کناره گیری ماسک و سقوط شدید سهام توییتر

به نقل از theguardian، ایلان ماسک می‌تواند پیشنهاد کمتری برای توییتر ارائه دهد، به دلیل افت سهام فناوری و عملکرد ضعیف مالی توییتر. هیندنبورگ ریسرچ گفت که احتمال قابل توجهی وجود دارد که مدیر اجرایی تسلا به دنبال پرداخت کمتر از قیمت پیشنهادی توافق شده که ۵۴.۲۰ دلار (۴۳.۹۰ پوند) برای هر سهم است، باشد.

هیندنبورگ در یادداشتی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «ما از تلاش‌های ماسک برای خصوصی‌سازی توییتر حمایت می‌کنیم و می‌بینیم که این معامله با قیمتی پایین‌تر بسته می‌شود». بازار سهام فناوری به شدت سقوط کرده است هیندنبورگ گفت که اگر ماسک کنار برود، سهام توییتر ممکن است گرفتار احساسات منفی شود و ۵۰ درصد سقوط کند. هیندنبورگ اضافه کرد که نتایج سه ماهه اخیر توییتر ضعیف بوده و قیمت سهام را در نظر نگرفته است، در حالی که ماسک می‌تواند یک میلیارد دلار هزینه جدایی بپردازد و از معامله خارج شود.

هیندنبورگ گفت توییتر موضع کوتاهی درباره پیشنهاد ماسک گرفته است همچنین سهام توییتر در معاملات بعد از ظهر نیویورک با ۲.۶ درصد کاهش به ۴۸.۵۰ دلار رسید. هیندنبورگ گفت که این قرارداد به شکل ساختاری باعث می‌شود توییتر با بدهی بالایی مواجه شود و دستیابی ماسک به هدف خود برای کاهش اتکای شرکت به تبلیغات را دشوار کند. به طور کلی تبلیغات ۹۰ درصد از درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری توییتر را تشکیل می‌دهد.منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه شما

خبرنامه