جزییات ضرب و شتم یک وکیل دادگستری در مجتمع قضایی خانواده

تاریخ ارسال : 09 مه 2022 ساعت : 9:18 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

مهران صادقی سراجی، وکیلی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین این ماجرا را اینگونه روایت کرد: «یک دعوی در شعبه 262 مجتمع قضایی خانواده در ولنجک از مدتی پیش علیه فردی طرح شده بود. اختلاف بر سر تعداد سکه‌‎های مهریه پرداخت‌شده و پرداخت‌نشده بود که من وکالت یکی از طرفین را پذیرفتم. در ماه‌های گذشته همواره سعی کردم به آقای قاضی توضیح بدهم که چه اشتباهی دارد صورت می‌گیرد زیرا برای مهریه‌ای که یک بار پرداخت شده، یک بار دیگر دارد حکم پرداخت صادر شده بود.

آقای قاضی هرگز من را نپذیرفت. یک بار هم که تقریبا با رودربایستی به داخل اتاق ایشان رفتم، در جواب توضیحات من گفتند که نخیر، من استعلام کردم و منتظر ماندم تا جوابش بیاید. به ایشان گفتم دفتر شما به دلیل بی‌اطلاعی دارند شما را به چاله می‌اندازند. اوقات ایشان خیلی تلخ شد.

بعد از آن جلسه دو بار دیگر تماس گرفتم که ما را نپذیرفتند تا در نهایت گفتند به تاریخ دیروز یعنی هفدهم اردیبهشت 1401، ساعت 12:30 با موکلم نزد ایشان بروم. روز گذشته که با موکلم رفتم، موکل من را راه ندادند و در داخل اتاق، فقط من و وکیل طرف مقابل حضور داشتیم.

پس از ارائه توضیحاتی از سوی من و وکیل طرف مقابل، من گفتم اجازه بدهید تا من متن لایحه دفاعیه را بخوانم اما آقای قاضی در جواب من گفتند: نخیر، من می‌دانم که حق با ایشان، یعنی طرف مقابل است. این در حالی است که زمانی که ایشان از شعبه تجدید نظر استعلام کردند، شعبه تجدید نظر با صراحت بیان کردند که حق با من است. همچنین تمام اعضای شعب به اتفاق سعی داشتند که این رای را به سمت دیگری بکشانند و حتی مامور اجرای آنها به من پیشنهاد داد که برو و با طرف مقابل سازش کن در حالی‌که من توضیح دادم که چنین وکیلی نیستم و اگر موکلم حقی دارد که رای به نفع ماست و اگر هم خیر، رایی که صادر می‌شود را می‌پذیرم.

زمانی که آقای قاضی اجازه ندادند تا من دفاع کنم به ایشان گفتم که شما باید براساس اصل تناظر، سخن هر دو طرف را بشنوید. اما ایشان انگشت سبابه را به نشانه تهدید به سمت من گرفت و من به ایشان گفتم ما هر دو از عالم حقوق هستیم و چنین کاری در محیط دادگاه پسندیده نیست. در مقابل آقای قاضی گفتند من اصلا دیگر به حرف شما گوش نمی‌دهم و حق با طرف مقابل شماست. این در حالیست که از نظر قانونی هیچ قاضی‌ای حق ندارد در جلسه رسیدگی نظر نهایی خود را اعلام کند. این کار تخلف انتظامی است و من این نکته را به ایشان تذکر دادم.

سپس آقای قاضی گفتند حالا که اینطور است می‌دهم جور دیگری حالی‌ات کنند و بعد جلسه دادگاه را ترک کردند. همان موقع مامور حراست و منشی جلسه مرا هل دادند و من روی صندلی‌ها افتادم و بعد در حالی که تلاش می‌کردم تا مانع این تعدی شوم، یک سرباز گردن مرا به زیر بغلش گرفت و پیچاند و مرا چنان پرت کردند که سر من به دیوار خورد و بیهوش شدم.

پس از این اتفاق اعضای آن شعبه دادرسی تلاش کردند که بگویند من به سرباز حمله کردم. در حالی که آن مامور انتظامی حدودا 22 سال سن داشت و من مردی جا افتاده هستم بنابراین من نه در مقام تعرض بودم و نه توان درگیری با یک سرباز جوان را داشتم. آن چیزی که صورتجلسه کردند فقط برای تبرئه خودشان است. همچنین هم منشی من و هم موکلم بیرون جلسه دادگاه حضور داشتند و شاهد بودند که آنها مرا مورد  ضرب و شتم قرار دادند.

امروز هیات‌مدیره کانون محترم وکلا در رابطه با این اتفاق تشکیل جلسه دادند و با من تماس گرفتند و تاکید کردند که پیگیر چنین تعدی‌ای خواهند شد. کمیسیون حمایت کانون نیز بطور جدی به دنبال این امر است و همچنان با من در تماسند و از آنجا که چنین تعرضاتی حیثیت جمعی وکلا را به خطر می‌اندازد ما امید داریم که بتوانیم این موضوع را جا بیندازیم که چنین رفتارهایی از رسوم قضایی نیست.»

قانون چه می‌گوید؟

‌طبق تبصره ٣ ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی، وکیل در موضع دفاع، از احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا برخوردار است.

دیدگاه شما

خبرنامه