کاربرد میلگرد بدون آج چیست؟

تاریخ ارسال : 10 مه 2022 ساعت : 10:31 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

میلگرد مقطع فولادی مهمی در ساخت‌وساز است که انواع متفاوتی هم دارد. در واقع، براساس شکل ظاهری، مقاومت کششی یا جنس و مشخصاتی مانند قطر، به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. اگر بخواهیم از نقطه‌نظر ظاهری به این محصول نگاه کنیم، امکان دسته‌بندی‌اش به دو گروه ساده و آجدار (عاجدار) هم وجود دارد. اما کاربرد میلگرد بدون آج یا ساده چیست؟ در این مقاله، برایتان از میلگرد ساده، ساخت و تولید و البته کاربردهایش در کنار قیمت‌گذاری آن خواهیم گفت.

میلگردها از نقطه‌نظر شکل ظاهری به دو دسته ساده (یا بدون آج) و آج‌دار تقسیم می‌شوند. میلگردها یا آرماتورهای ساده، سطح صافی دارند. براساس استانداردهای قدیمی، میلگردهای بدون آج A1 و براساس استانداردهای تازه ۲۴۰ نام‌گذاری می‌شوند. میلگردهای ساده در گستره سایزی ۶ تا ۲۰۰میلی‌متر تولید می‌شود.

میلگردهای ساده مقاومت کششی در حدود ۳۶۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع دارند. مقاومت تسلیم‌شان هم ۲۴۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است. اگر بخواهیم از نظر سختی این مقاطع فولادی را بررسی کنیم، باید بگوییم که در رده نرم قرار می‌گیرند.

در ترکیب شیمیایی میلگرد ساده حدود ۲۴درصد کربن و ۶۰ درصد سیلسیم وجود دارد و همین ترکیب باعث می‌شود، میلگردهای بدون عاج در دسته‌بندی آرماتورهای نرم قرار بگیرند.

میلگرد بدون آج A1 از میلگردهای A2 تا A4 نرم‌تر است و مقاومت کششی کمتری دارد. بیشتر میلگردهای ساده برگ شناسنامه دارند. قطری که در برگ شناسنامه قید می‌شود هم قطر اسمی‌شان است. 

کاربرد میلگرد بدون آج چیست؟

کاربرد میلگرد بدون آج در صنعت بسیار زیاد است و برای اینکه سازه‌ها در مقابل زمین‌لرزه و تحریکات بیرونی مقاوم شوند از آن‌ها استفاده می‌شود.

کارکرد اصلی میلگردهای بدون عاج در ساخت‌وساز، شامل قرارگرفتن به‌عنوان دورپیچ در اعضای سازه‌ای بتن آرمه است. از آن‌ها در ساختمان‌های بتن‌آرمه‌ای هم استفاده می‌شود. دقت کنید که استفاده از میلگرد ساده به‌جای میلگرد حرارتی بسیار اشتباه است. به‌عبارت بهتر، از نظر آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز، چنین استفاده‌ای ممنوع است و نمی‌توان به خرید میلگرد ساده به عنوان آرماتور حرارتی فکر کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که آرماتور حرارتی نقش سازه‌ای ندارد و بنابراین، امکان استفاده از میلگرد ساده به‌جای آن موردی ندارد. چنین تفکری کاملا اشتباه است. وجود عاج برای درگیرکردن بتن و آرماتور حرارتی لازم است. میلگرد آج‌دار مانع از ایجاد ترک‌های انقباضی می‌شود.

از سوی دیگر خواصی مانند شکل‌پذیری خوب و قابلیت جوشکاری مناسب این نوع میلگرد موجب شده تا با نام میلگرد داکتیل (ductile) در بازار شناخته شود و در صنعت، بسیار پرکاربرد باشد. صنعتی‌تر بودن کاربردهای میلگرد بدون آج درمقایسه با میلگردهای آجدار که اغلب کاربردهای ساختمان‌سازی دارند، دلیل نامگذاری این مقاطع فولادی به نام میلگرد صنعتی است.

میلگرد2

مراحل تولید و ساخت میلگرد ساده چگونه است؟

برای تولید میلگردهای ساده، نیاز به استفاده از جک هیدرولیک وجود دارد. این وسیله شمش را در ردیف‌هایی از کوره‌ها با حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهد. شمش‌های درون کوره در دمای بسیار بالا و به‌کمک جریانات گردابی برای نورد آماده می‌شوند. زمانی که آمادگی لازم برای نورد در این شمش‌ها به‌وجود می‌آید، روی رول‌هایی مخصوص قرار می‌گیرند و به سمت مرحله بعدی خط تولید می‌روند.

مرحله بعدی رافینگ نام دارد و در آن، طی گام‌هایی شمش‌ها کم‌قطر می‌شوند و به طولشان اضافه می‌شود. پس از این مرحله، دیگر شمش‌ها وارد بخش آجدارکردن نمی‌شوند و به سمت قیچی متراژ برای برش میلگردهای تولیدی در طول‌های مشخص می‌روند. میلگردها براساس استاندارد ISIRI  برش داده و به‌صورت بندیل بسته‌بندی می‌شوند.

قیمت میلگرد بدون آج چطور تعیین می‌شود؟

عوامل متعددی روی قیمت‌گذاری میلگرد ساده نقش دارند. این محصول در ساختمان‌سازی پرکاربرد است و از همین روی، نوسانات بازار مسکن و وضعیت ساخت‌وساز روی قیمتش اثرات مستقیمی دارند.

مسائل سیاسی و اقتصادی مختلف مانند تغییرات ارز هم می‌تواند قیمت‌ها در این بازار را افزایش یا کاهش بدهند. اما به‌طور کلی و در اصل، قیمت این محصول براساس قیمت مواد تشکیل‌دهنده به‌علاوه هزینه تولید تعیین می‌شود.

از دیگر عواملی که روی قیمت میلگرد عاجدار و ساده اثر می‌گذارد، باید به هزینه حمل‌ونقل اشاره کنیم. عوامل متعددی می‌توانند باعث تغییر قیمت میلگردها شوند. البته این مقاطع فولادی تنها گزینه‌هایی نیستند که قیمت‌ها در بازارشان مدام در نوسان است.

مقاطع فولادی دیگر نیز همین وضعیت را دارند. در هر حال، به‌واسطه کاربرد میلگرد ساده در صنایع مختلف، توجه زیادی به نوسانات بازارشان می‌شود. عوامل خردوکلان اقتصادی در این میان نقشی جدی روی قیمت‌گذاری‌ها دارند. برای مثال، با اختصاص بودجه اندک دولت به بخش مسکن و ساخت‌وساز، بازار دچار تشویش‌هایی در حوزه قیمت‌گذاری می‌شود. از همین روی است که اهمیت دسترسی به منابع و مراجعی معتبر برای استعلام‌گیری قیمت‌ها همیشه اهمیت زیادی دارد.

تامین‌کنندگان معتبر مقاطع فولادی، قیمت‌ها را به‌طور لحظه‌ای و کاملا به‌روز در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. با تکیه بر چنین بسترهایی، بررسی محصولات مختلف بازار مقدور می‌شود و امکان این به‌وجود می‌آید که هر مشتری با مقایسه محصولات و قیمت‌ها به بهترین انتخاب برسد.

کارخانه های تولیدکننده میلگرد ساده در ایران

کارخانه‌های داخلی متعددی در حوزه تولید میلگرد ساده و آج دار فعالیت می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به کارخانجات زاگرس، میانه، ابهر و البته ذوب‌آهن اشاره کرد. قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان نسبت به متوسط بازار بیشتر است و کیفیت بالای محصولات تولیدی‌اش با قیمت آن‌ها در تناسب و توجیه‌پذیر است.

میلگرد3

دیدگاه شما

خبرنامه