برای ثبت «علامت تجاری» چه کار کنیم؟

تاریخ ارسال : 15 ژوئن 2022 ساعت : 4:27 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

براساس ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

از طرفی ماده ۳۱ این قانون مقرر کرده است: «حق استفاده انحصاری از یک علامت، به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون، به ثبت رسانده باشد.»

بنابراین علاوه بر طراحی و انتخاب یک علامت تجاری خوب، برای اینکه قانون از علامت تجاری شما حمایت کند باید الزاما آن را ثبت کنید.

برای ثبت علامت تجاری، علاوه بر مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری در تهران و واحد‌های مربوطه در شهرستان‌ها، امکان ثبت اظهارنامه از طریق سامانه مالکیت معنوی به آدرس ipm.ssaa.ir نیز وجود دارد.

مراحل ثبت علامت تجاری عبارتند از:

۱. تقدیم اظهارنامه ثبت علامت به صورت اینترنتی یا حضوری به اداره ثبت علائم تجاری و پرداخت هزینه آن توسط متقاضی ثبت علامت

۲. انتشار آگهی ثبت علامت پس از تایید اداره ثبت علائم تجاری

۳. عدم اعتراض شخص دیگر نسبت به علامت آگهی‌شده

۴. ثبت علامت توسط اداره مالکیت صنعتی یا همان اداره ثبت علائم تجاری و صدور گواهینامه به نام متقاضی ثبت علامت

اما شرایط ثبت علامت تجاری چیست؟

۱. علامت انتخابی باید بتواند کالا و خدمات موسسه مورد نظر را از کالا و خدمات سایر موسسات متمایز کند و پیش از این، توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر ثبت نشده باشد.

۲. خلاف موازین شرعی و اخلاقی نباشد.

۳. به موجب ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، نباید عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، نام سران مملکتی و سایر موارد مندرج در این ماده باشد مگر اینکه از مقام صلاحیت‌دار مجوز دریافت شود.

۴. نباید عین یا ترجمه یا تقلید علامتی باشد که پیش از این، ثبت شده یا درخواست ثبت آن ارائه شده یا عین یا مشابه آن برای خدمات مشابه یا غیر مشابه، معروف شده باشد.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که علامت ثبت‌شده، به مدت ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت علامت، اعتبار دارد.

دیدگاه شما

خبرنامه