سقوط دارایی ها و محدود شدن هزینه آمریکایی ها

تاریخ ارسال : 24 مه 2022 ساعت : 11:35 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

ثروتمندترین کشور جهان اکنون در روندی بی سابقه در حال فقیرشدن است. دارایی خالص جمعی آمریکایی ها حتی زمانی که خانواده ها و مشاغل با ویرانی کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کردند در دو سال گذشته با سرعت سرگیجه آوری افزایش یافته بود. فدرال رزرو تخمین می زند خانوارها از اوایل سال ۲۰۲۰ تا پایان سال گذشته ۳۸.۵ تریلیون دلار اضافی انباشته کردند که ارزش خالص جمعی آنها را به رکورد ۱۴۲ تریلیون دلار رساند.

درست همانطور که ایالات متحده در تلاش برای سازگاری و زندگی با ویروس است و هزینه‌ها به حالت عادی قبل از همه گیری بازمی‌گردد، با یک تهدید ترسناک جدید روبرو می‌شود: سقوط ثروت از آغاز سال ۲۰۲۲ که جی‌پی مورگان تخمین می‌زند حداقل ۵ تریلیون دلار است و می‌تواند تا پایان سال به ۹ تریلیون دلار برسد.

بار اصلی این کاهش ثروت بر دوش ثروتمندان آمریکایی است، به طوری که ثروت میلیاردرهای آمریکایی به دلیل زیان شدید سهام، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مالی، تقریباً ۸۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. اما افزایش نرخ بهره نیز شروع به ایجاد تحول در بازار مسکن کرده است، جایی که خانواده‌های طبقه متوسط و کارگر بخش عمده‌ای از ثروت خود را به آن وارد کرده‌اند. برای از بین بردن 

همه این موارد منجر به حذف ناگهانی تکیه اصلی اعتماد به نفس مردم می‌شود. برای از بین بردن بالاترین تورم در دهه‌های اخیر، فدرال رزرو به کمک آمریکایی‌ها نیاز دارد تا هزینه‌های خود را محدود کنند، حتی اگر برای رسیدن به این هدف نیاز به کاهش رشد اقتصادی باشد.

نمودار

جان نوریس اقتصاددان ارشد بانک سرمایه‌گذاری اوک‌ورث در این باره گفت: بازگشت به حالت عادی آن هم پس از این سال گذشته مردم در یک دنیای کاملا فانتزی زندگی کردند، دردناک است.

از ابتدای سال، شاخص S&P ۵۰۰  ۱۸ درصد وNasdaq ۱۰۰، ۲۷ درصد ارزش خود را از دست داده و شاخص بلومبرگ ارزهای دیجیتال ۴۸ درصد سقوط کرده است. اقتصاددانان جی پی مورگان به رهبری مایکل فروولی در یادداشتی روز جمعه نوشتند که همه اینها به «یک شوک ثروت بدل شده که قرار است در سال آینده رشد را به تعویق بیندازد.»

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش بارها گفته‌اند که فعالانه به دنبال چنین کاهشی هستند و بعید است که سیاست گذاران برای رسیدگی به کاهش ثروت بزرگ در سال ۲۰۲۲ حرکت مثبتی انجام دهند. 

با اینکه میلیاردرها بزرگ‌ترین برندگان سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بودند اما اکنون آنها تقریباً بیش از بقیه ضرر می‌کنند. بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، اندازه گیری روزانه ثروت ۵۰۰ ثروتمند جهان، از زمان اوج خود در ماه نوامبر، ۱.۶تریلیون دلار کاهش یافته است.

آمریکایی‌ها در این شاخص پیشرو هستند که از زمان اوج خود ۷۹۷ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند. شاید متواضع‌ترین فرد از میان همه، ثروتمندترین فرد جهان یعنی ایلان ماسک باشد. او ۱۳۹.۱ میلیارد دلار یا ۴۱ درصد از ثروت خود را در نوامبر از دست داد یعنی زمانی که دارایی خالص او برای مدت کوتاهی از ۳۴۰ میلیارد دلار عبور کرد. جف بزوس، بنیانگذار شرکت آمازون، دومین فرد ثروتمند، ۸۲.۷ میلیارد دلار یا ۳۹ درصد از اوج ثروت خود را از دست داد. در حالی که از دست دادن ثروت در میان ۰.۰۰۱ درصد این افراد، نابرابری را کاهش می‌دهد، این برای اکثر افرادی که نگران افزایش نابرابری‌ های ایالات متحده هستند، چندان راحت نیست. 

رینا آگاروال، مدیر مرکز بازارها و سیاست‌های مالی دانشگاه جورج تاون، می‌گوید: «اگرچه از لحاظ نسبی، این کاهش ثروت نابرابری را کمی کاهش می‌دهد اما به معنای مطلق، همه قشرها از آن آسیبب می‌بینند.»

مانند بسیاری دیگر، آگاروال نگران است که سقوط بازارها مشکلاتی را برای اقتصاد کلان ایجاد کند. به گفته او “برخی اصلاحات لازم بود، اما این یک اصلاح بسیار بزرگ است و قابل توقف نیست.”

رکود در مسکن – که احتمالاً به دلیل افزایش نرخ وام مسکن به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده – اقشار گسترده‌تری را تهدید می‌کند. در دهه گذشته، بازار قوی املاک و مستغلات ۱۸ تریلیون دلار ارزش بازار به ارزش‌گذاری خانه‌های دارای مالک اضافه کرد.

هزینه‌های ایالات متحده در سال‌های اخیر با استفاده مالکان از ارزش افزایش یافته املاک برای پول نقد کاهش یافته است. با این وجود به نظر می‌رسد این روند در سال جاری متوقف شود. بیش از ۴۰ درصد از  تامین مالی سه ماهه پایانی سال گذشته باعث شد که صاحبان خانه پول‌های نقد را در بازارها به کار بگیرند.

املاک و مستغلات به مراتب بیشتر از ثروت مالی توزیع شده است. بر اساس برآوردهای فدرال رزرو، ۱ درصد دهک‌های بالا بیش از نیمی از سهام و صندوق های سرمایه گذاری مشترک آمریکا را در اختیار دارند. در مقابل، در املاک و مستغلات، ۹۰ درصد دهک پایینی بیش از نیمی از کل املاک را در اختیار دارند، در حالی که ۱ درصد بالا کمتر از ۱۴ درصد این بازار را در اختیار دارند.

لارنس یون، اقتصاددان ارشد انجمن ملی مشاوران املاک در بیانیه‌ای روز پنجشنبه گفت: «قیمت‌های بالاتر مسکن و نرخ‌های به شدت بالاتر وام مسکن، فعالیت خریداران را کاهش داده  و در نتیجه به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد کاهش بیشتری در این زمینه باشیم.»

یلنا شولیاتیوا اقتصاددان در این باره معتقد است:‌در حالی که سقوط بازارهای سهام در سال جاری ارزش خالص مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد، اثر باقیمانده افزایش ارزش دارایی‌ها در سال گذشته – و انعطاف پذیری قیمت مسکن تاکنون در سال جاری – عوامل جبران کننده حمایت از مصرف هستند. در نتیجه، انتظار می‌رود که هزینه‌های شخصی در سال جاری حتی پس از حذف محرک‌های مالی با سرعت بیشتری نسبت به دوران پیش از همه‌گیری رشد کند.

ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا آمریکایی‌ها متوجه شوند که دستاوردهای همه‌گیری بر قیمت مسکن اثرگذار بوده است. حتی فروش سهام در بازارها نیز ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا به هزینه تبدیل شود و این در حالی است که همزمان احتمال ورود ایالات متحده به دوران رکود وجود دارد.

کریس گافنی، رئیس بازارهای جهانی در بانک TIAA می‌گوید: «فروش عمومی در بازار سهام ممکن است اثر کاهنده‌ای داشته باشد، اما برای سرمایه‌گذاران تاخیر دارد. در واقع سرمایه‌گذاران هر از گاهی به پورتفوی سرمایه‌های خود نگاه می‌کنند و با کاهش ۲۰ درصدی در سبد سهام خود مواجه می‌شوند و همین مساله می‌تواند آنها را مجاب به محدود کردن در هزینه‌ها کند.

دیدگاه شما

خبرنامه