دلیل و درمان دندان دردی که شبها به سراغمان می آید

تاریخ ارسال : 09 ژوئن 2022 ساعت : 11:32 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

تحمل کردن دندان درد در طول روز به اندازه کافی بد است، اما درد دندان در شب می‌تواند ده برابر ناامید کننده تر باشد زیرا می‌تواند شما را برای کل شب در مدت زمان بهبودی بیدار نگه دارد. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید تسکین دندان درد را پیدا کنید، و هنگامی که این درد شب هنگام به سراغ شما می‌آید، آنچه شما می‌خواهید و نیاز دارید به احتمال زیاد یک راه حل سریع است.

علت دندان درد در شب: راه‌های درمان دندان درد هنگام خواب

به گزارش اقتصادآنلاین، غیرمعمول نیست که درد دندان هنگام شب یا هنگام خواب شدت پیدا کند. دانستن دلایلی که باعث این اتفاق شده است می‌تواند به جلوگیری از آن در آینده کمک کند و همچنین استرس ناشی از عدم دانستن دلیل افزایش درد را کاهش دهد. وقتی منبع مشکل را شناختیم می‌توانیم برای اصلاح آن کاری انجام دهیم. در اینجا چند دلیل متداول برای افزایش درد دندان در شب آورده شده است:

* فشار ناشی از هجوم خون به سر شما به راحتی می‌تواند یکی از دلایل باشد. هنگام خوابیدن بیشتر جریان خون در سر ما جریان دارد

* ایستادن به دلیل موقعیت بدن ممکن است باعث افزایش فشار بر روی دندان ترک خورده یا آسیب دیده یا حتی بر روی لثه متورم شود و درد و ناراحتی را افزایش دهد.

* سینوس‌ها نیز دلیلی برای افزایش درد دندان در شب هستند. مخاط می‌تواند هنگام خوابیدن در سینوس‌ها گیر کند و در نتیجه درد شدیدی ایجاد کند. این مسئله به اندازه مشکل فشار شایع نیست، اما اگر قبلاً دچار مشکل طولانی مدت در سینوس خود شده اید، ممکن است ریشه مشکل خود را پیدا کرده باشید.

* میان وعده در شب می‌تواند برای دندان‌های حساس مضر باشد. هر نوع غذای شیرین و اسیدی شبانه دو برابر بر علیه دندان شما عمل می‌کند. شکر مینای دندان‌های ما را فرسوده می‌کند و آن‌ها را بی دفاع می‌کند. بنابراین ممکن است نوشابه یا شکلات در اواخر شب بهترین ایده نباشد.

* به همین ترتیب، مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن چنین غذاهایی توصیه نمی‌شود. هنگامی که مینای دندان شما به اندازه کافی نازک می‌شود، می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

* موقعیت خواب شما. همچنین به نظر می‌رسد که هنگام ورود به رختخواب، دندان درد شما بدتر می‌شود. این موضوع به این دلیل است که وقتی فرد دراز می‌کشد، خون بیشتری به سمت سر می‌ریزد که فشار قابل توجهی به مناطق حساس دهان وارد می‌کند. در نتیجه، دندان درد شما به دلیل وضعیت خوابیدن بارزتر و دردناکتر می‌شود.

البته اگر در این حد فعال نباشید یا موارد زیادی باعث حواس پرتی شما نشود، این امر می‌تواند در طول روز نیز اتفاق بیفتد. اما احتمال این موضوع در شب بسیار بیشتر است.

چرا

* یک دلیل دیگر اینکه به نظر می‌رسد درد هنگام تلاش برای خوابیدن بیشتر شده است می‌تواند کمبود مواردی باشد که باعث حواس پرتی شما می‌شد. در طول روز ما در حال حرکت کردن، انجام کار، گفتگو با مردم، تماشای فیلم، رانندگی با وسایل نقلیه و فعالیت‌هایی هستیم که می‌تواند ذهن ما را از درد دور کند، در حالی که شب تلاش می‌کنیم مغز خود را خاموش کنیم و بخوابیم. . بدون هیچ چیز دیگری برای جلب توجه ما، درد می‌تواند باعث سرقت حواس جمع شده به سمت خود شود، به طوری که احساس می‌کنید دردی که در تمام طول روز داشته ایم شدت گرفته است. این امر به هیچ وجه از شدت درد نمی‌کاهد. هنوز واقعی و بسیار ناخوشایند است!

شدیدتر است؟ / علت دندان درد در شب

پوسیدگی دندان 

پوسیدگی دندان‌های قدیمی رایج ترین دلیل درد دندان است. باید پوسیدگی کافی در دندان وجود داشته باشد تا بتواند به عاج، لایه داخلی دندان برسد. آسیب به عاج باعث می‌شود دندان بسیار حساس شده و حفره ایجاد کند.

اگر درد بیشتر یک درد مبهم است، به این معنی است که پوسیدگی به مرکز دندان نرسیده است. اما وقتی درد شدید است، باید هرچه سریع تر از آن مراقبت کنید، زیرا در صورت عدم مراقبت سریع، این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود.

بیماری لثه 

بیماری لثه دلیل دیگری است که ممکن است احساس درد کنید. اگر احساس درد مبهمی دارید، و لثه‌های شما قرمز و خونریزی کرده است، ممکن است به بیماری لثه مبتلا شده باشید و باید در اولین فرصتی را که دارید این موضوع را درمان کنید.

شکستگی دندان

شکستگی دندان می‌تواند دلیل ناراحتی باشد. به روش‌های مختلفی می‌توانید دچار شکستگی دندان شده باشید، از گاز گرفتن چیزی سخت گرفته تا تأثیر عوامل خارجی. اگر دندان شکسته باعث درد شما می‌شود، به این دلیل است که شکستگی به مرکز دندان رسیده است و به انتهای عصب برخورد می‌کند که قطعاً درد آزار دهنده ای ایجاد می‌کند. این وضعیت ممکن است به محض آسیب دیدن دندان اتفاق بیفتد، اما همچنین می‌تواند خیلی دیرتر با بدتر شدن آسیب رخ دهد. قطعاً دلیلی برای مراجعه به دندانپزشک و رفع آن قبل از وخیم تر شدن وضعیت وجود دارد.

حساسیت دندان 

خوردن یا نوشیدن یک چیز خیلی سرد یا گرم نیز می‌تواند باعث درد شود. این وضعیت معمولاً به دلیل حساسیت دندان‌های شما است. این امر به احتمال زیاد به این دلیل است که مینای دندان شما ساییده شده و لایه دندان که در آن اعصاب قرار دارند در معرض آن قرار دارد. همچنین می‌تواند اندکی پس از سفید شدن دندان‌ها اتفاق بیفتد. سعی کنید از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس برای محافظت از اعصاب و در امان نگه داشتن آن‌ها از دمای بسیار بالا و پایین استفاده کنید.

پرکردگی دندان آسیب دیده

وقتی پر کننده های دندان آسیب می‌بینند که باعث می‌شود مکان‌های حساس روی دندان شما لخت و در معرض آسیب‌هایی، مانند باکتری‌ها، درجه حرارت شدید و کمی مواد غذایی قرار گیرد. این موضوع می‌تواند باعث انواع مختلف درد، از کسل کننده و خفیف تا شدید شود. یک دندان پر شده آسیب دیده باید بلافاصله برطرف شود.

ساییدن دندان‌ها به هم 

ساییدن دندان‌ها به هم، که به دندان قروچه نیز معروف است، اغلب باعث درد دندان می‌شود.

ساییدن دندان‌ها به هم نشانه استرس است، اما این عادت را بعضی از افراد هنگام خواب دارند. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ساییدن دندان هنگام خواب استفاده از محافظ دهان است. تهیه محافظ دهانی که توسط دندانپزشک برای شما ساخته شده توصیه می‌شود.

مسواک زدن خیلی سخت

مسواک زدن بیش از حد محکم دندان‌ها و استفاده از نخ دندان به صورت نامناسب ممکن است منجر به التهاب، تحریک و خونریزی لثه شود. اگر این کار به طور مکرر انجام شود، لثه ها عقب رفته و باعث ناپایداری دندان می‌شود که باعث تشدید درد می‌شود.

درمان دندان درد شبانه 

روش‌های زیادی برای تسکین دندان درد شبانه وجود دارد اما در درجه اول توصیه می‌کنیم به دنبال کمک پزشکی باشید. اگرچه نکات و توصیه ها می‌توانند بسیار مفید باشند، اما در دراز مدت، بهترین گزینه شما کمک پزشکی از یک دندانپزشک واجد شرایط است. به ویژه، وقتی دندان درد شما بیش از دو روز ادامه پیدا می‌کند، مهم است که هرچه زودتر وقت ملاقات با دندانپزشک را ثبت کنید. اگر دندان درد به موقع به درستی درمان نشود، می‌تواند بدتر شود و باعث بروز عفونت شود.

در همین حال، وقتی منتظر تعیین وقت دندانپزشک هستید یا اینکه دندان درد تازه شروع شده است، چندین نکته وجود دارد که می‌تواند برای تسکین درد و خواب بهتر شبانه مفید باشد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

دهان خود را با محلول پراکسید هیدروژن شستشو دهید

دهان خود را با محلول 3٪ پراکسید هیدروژن به مدت چند دقیقه بشویید، تا به شما کمک کند برخی از ناراحتی‌ها را برطرف کرده و همچنین باکتری‌ها را از بین ببرید. این راه حل قرار است تسکین موقتی داشته باشد و نباید بلعیده شود. بعد از شستشو آن را تف کنید و با آب ساده بشویید.

نخ دندان 

استفاده از نخ دندان برای از بین بردن ذرات مسدود شده مواد غذایی در دندان‌های شما که می‌توانند باعث افزایش دندان درد در شب شوند موثر است.

مصرف دارو

مصرف مسکن‌های ضد درد مانند ایبوپروفن و پاراستامول، ممکن است با موفقیت درد دندان شما را تا زمان مراجعه به دندانپزشک و انجام روش‌های درمانی به صورت کامل، تسکین دهد.

بالا بردن سر در رختخواب 

وقتی می‌خواهید با یک درد ضربان دار در دندان خود بخوابید، فرد با یافتن موقعیت خواب مناسب با استفاده از یک بالش با کیفیت خوب نیمی از جنگ را برنده می‌شود. این اثر افزایش فشار خون به سر را تسکین می‌دهد و دردهای ناشی از دندان درد را تسکین می‌دهد. هنگام انتخاب بالش مناسب، یک بالش فوم با ارتفاع مناسب راحت ترین و حمایت کننده ترین بالش موجود در بازار است که به بالا بردن سر شما برای خواب مطلوب کمک می‌کند.

دوری از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها 

پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم یا خیلی سرد و آن‌هایی که شیرین یا اسیدی هستند، در طول روز و به خصوص در ساعات منتهی به زمان خوابیدن، ممکن است به کاهش درد دندان شما کمک کند.

قرار دادن کیسه یخ روی دندانی که درد می‌کند

قرار دادن کیسه یخ (یک تکه یخ کوچک که درون کیسه پلاستیکی قرار داده می‌شود، سپس با پارچه نازکی به دور آن پیچیده می‌شود) روی دندانی که درد می‌کند یا روی گونه خود بر روی ناحیه آسیب دیده، حدود 15 دقیقه قرار دهید تا اعصاب شما بی حس شود، و تسکین فوری از درد دندان داشته باشید.

خود را مشغول نگه دارید

بیشتر مردم از این که فقط پاهای خود را بالا بگذارند و برنامه مورد علاقه خود را از تلویزیون تماشا کنند بسیار خوشحال هستند. اما آیا می‌دانید اگر احساس درد می‌کنید، معمولاً فکر خوبی است که مغز خود را فعال و درگیر کنید؟ مشغول نگه داشتن مغز با فعالیت‌های تحریک کننده ذهن شما را از دندان درد دور می‌کند و درد ساعاتی قبل از خواب را تسکین می‌دهد.

خوابیدن روی تشک صاف و مناسب

هیچ رازی نیست که یک تشک با کیفیت خوب خواب شما را در هر زمان به شدت بهبود می‌بخشد، حتی زمانی که دندان درد دارید. توصیه می‌کنیم روی تشک مموری فوم بخوابید زیرا این نوع تشک‌ها راحت، حمایت کننده و رفع کننده فشار هستند. این کار کل بدن شما را پشتیبانی می‌کند، مانع از پرتاب شدن و چرخاندن شما در طول شب می‌شود.

با این حال، اصول بهداشت خواب را به خطر نیندازید. حتی اگر درست قبل از خواب احساس درد می‌کنید، به دنبال تلفن همراه، رایانه لوحی یا لپ تاپ نباشید تا درد شما را فراموش کند. دلیل این امر این است که، قرار گرفتن در معرض نور شبانه از صفحه نمایش چنین دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند اثرات نور خورشید را بر سلول گیرنده چشم شما تکرار کند، در نتیجه ساعت طبیعی بدن شما را گیج می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور به بدن شما احساس گیجی می‌دهد که هنوز روز است. و در نتیجه، بدن فکر می‌کند که به جای آماده شدن برای زمان خواب، باید سعی کند هوشیار بماند. به عنوان یک گزینه، مجله مورد علاقه خود یا هر کتاب خوب خود را در زیر نور کم بخوانید، یا شاید فقط با یک دوست مکالمه داشته باشید تا فکر شما را از درد دور کند.

درمان‌های طبیعی و خانگی برای دندان درد شبانه 

بسیاری از مردم به درمان‌های خانگی برای تسکین دندان درد شبانه اعتماد زیادی نشان می‌دهند، اما در حقیقت از نظر علمی هیچ یک از آن‌ها برای درمان دندان درد در طولانی مدت اثبات نشده است. ترفند در اینجا این است که روشی را انتخاب کنید که برای شما بهتر باشد.

برخی از معروف ترین درمان‌های خانگی و طبیعی عبارتند از:

  • یک تکه از پنبه را در روغن میخک آغشته کنید: یک پنبه را در روغن میخک فرو ببرید (در بیشتر داروخانه‌ها موجود است) و آن را روی محل دندان درد قرار دهید، یا چند قطره از این روغن را روی لثه‌های خود بمالید. قرار است این درمان درد دندان شما را بی حس کرده و تسکین دهد و به شما امکان می‌دهد یک خواب آرام داشته باشید.
  • چرخاندن آب نمک در دهان: حل کردن یک قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب گرم، و سپس آن را برای مدت حدود نیم دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید. این کار باید درست قبل از خواب انجام شود. آب نمک اطراف دندان آسیب دیده شما را تمیز می‌کند و به شما در کاهش هرگونه تورم و التهاب کمک می‌کند، در حالی که با باکتری‌های ایجاد کننده عفونت مبارزه می‌کند.
  • جویدن حبه‌های سیر قبل از خواب: جویدن یک یا دو حبه سیر برای از بین بردن دندان درد شما قبل از خواب – گفته می‌شود سیر دارای آنتی بیوتیک و سایر خواص دارویی است که می‌تواند به کاهش موثر درد کمک کند.
  • جویدن پیاز خام: جویدن پیاز خام برای چند دقیقه برای کاهش درد دندان شما – قرار است پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده باشد و بنابراین می‌تواند با از بین بردن میکروب‌های ایجاد کننده عفونت، درد دندان را کاهش دهد.
  • چای نعناع فلفلی: تسکین دهنده دندان درد با چای نعناع فلفلی که نه تنها عطر و طعم خوبی دارد، بلکه ادعا می‌شود که دارای نوعی بی حسی است. چای را می‌توان قورت داد یا پس از چرخاندن در دهان، آن را تف کرد. همچنین اعتقاد بر این است که تانن های جذب کننده موجود در چای سیاه و سفید می‌توانند با کاهش تورم به کاهش درد دندان کمک کنند. در این حالت، باید یک کیسه چای مرطوب و گرم را برای تسکین موقتی روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  • سرکه و فلفل قهوه ای: حواس خود را با سرکه و فلفل قهوه ای در ساعت‌های قبل از خواب پرت کنید: برای این داروی غیرمعمول، باید یک تکه فلفل قهوه ای (از یک ناهار یا کیسه مواد غذایی) را در سرکه فرو ببرید، فلفل سیاه را روی کنار یکی بپاشید، و سپس آن را در برابر گونه خود نگه دارید. این کار باید احساس گرمی روی گونه شما ایجاد کند، که فقط ممکن است شما را از درد دندان منحرف کند.
  • یک پنبه مرطوب آغشته به مخلوط پودر جوش شیرین و نمک: قرار دادن یک پنبه مرطوب آغشته به مخلوط پودر از قسمت‌های مساوی جوش شیرین و نمک، در بین گونه و دندان‌ها، اما نه مستقیم در دندان آسیب دیده. این درمان برای تسکین درد و فشار دندان شما، باعث بهبود خواب بهتر است.
  • استفاده از خمیر زنجبیل – کاین: برای این درمان خانگی، قسمت‌های مساوی ادویه جات و زنجبیل را مخلوط کرده و آب اضافه کنید تا به صورت خمیر درآید. یک پنبه کوچک را در مخلوط خیس کنید تا اشباع شود و آن را روی دندان آسیب دیده قرار دهید و مراقب باشید که به زبان و لثه لمس نشود. این مسئله باید در جای خود باقی بماند تا زمانی که درد دندان شما کمرنگ شود – یا تا زمانی که قادر به تحمل آن باشید، زیرا خمیر احساس سوختگی می‌دهد.

منبع: daniel-rouge

دیدگاه شما

خبرنامه