گشتی در بازار خودرو 3 نکته را نشان داد، یک آنکه بازار خودرو خیلی هم وارد فاز رکود نشده است، خرید و فروش وجود دارد اما مانند سالهای 97، 98 و 99 که عطش خرید خودرو با هدف کسب سود وجود داشت، رنگ باخته است و تقریباً هر فردی که نیاز به خودرو یا تعویض خودرو دارد، وارد این بازار میشود؛ همان اتفاقی که در قبل از سال 97 (قبل از تحریم صنعت خودرو) همه شاهد آن بودند.
دومین نکته آنکه خبرهای مثبت از صنعت خودرو چون معرفی محصولات جدید و واردات خودرو باعث شده که مردم و فعالان بازار به این حوزه امیدوار شوند، لذا این روزها شاهد تولد قارچگونه نمایشگاههای خودرو هستیم. بر این اساس اگر بازار خودرو رکود شدیدی داشت آیا فردی حاضر میشد برای ایجاد نمایشگاه خودرو هزینه کند؟
سومین نکته اینکه فروش خودرو حتی با مدل قرعهکشی که قرار است بزودی برای تمام خودروها حذف شود، ساماندهی پیدا کرده است و مردم با شانس بیشتری میتوانند ثبتنام کنند و همچنین از آنجا که مردم متوجه شدند این بازار دیگر مانند سالهای گذشته سودده نیست برای خرید خودرو با هدف فروش و کسب سود عطش ندارند. اکنون خیلی از خریداران خودرو منتظر خودروهای وارداتی هستند که میگویند سری اول آن نیمه دوم سالجاری وارد بازار میشود.
مجموع این اقدامات سبب شده که حداقل طی 4 ماه اخیر در بازار از 10 میلیون تا 50 میلیون تومان کاهش پیدا کند. همچنین بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ در طول حدوداً یک ماه اخیر در بازار نشان میدهد، قیمت اکثر خودروها به طور متوسط 4 تا 6 میلیون تومان کاهش داشته است؛ البته کاهش یک میلیون تومانی دنا معمولی و حتی 60 میلیون تومانی پژو 207 اتوماتیک هم دیده میشود.
اصغر کمالی یکی از فعالان بازار خودرو، کاهش قیمت انواع خودروها را تأیید کرد و گفت: «برخی از نمایشگاهداران و فعالان بازار خودرو علاقهای به کاهش قیمت خودرو ندارند و تمام تلاش خود را برای سیاهنمایی بازار انجام میدهند؛ این افراد کسانی هستند که خودروها را با قیمت بسیار بالا خریداری کردند و اکنون هر گونه کاهش قیمت به ضرر آنها تمام میشود، از همین رو سعی میکنند با قیمت بالا محصولات خود را به فروش برسانند و مشتریان را هم نسبت به آینده عرضه خودرو و قیمتها ناامید کنند.»
او ادامه داد: «اگر رویه موجود ادامه پیدا کند، ریزش قیمت خودروها ادامه خواهد داشت و نمایشگاهداران ضرر بیشتری خواهند کرد، اما به هر ترتیب باید قبول کرد همانگونه که بیش از 3 سال بازار خودرو دچار بههمریختگی شده بود و خیلی از فعالان بازار از این امر سودجویی کردند، اکنون زمان آرامش این حوزه رسیده است و به نظر میرسد مقاومت بیشتر، مشکلات بیشتری را ایجاد کند.»
کمالی تصریح کرد: «از اواخر سال گذشته که افزایش تولید خودرو الزام شد، قابل پیشبینی بود که قیمتها در بازار خودرو ریزش میکند از همین رو پیشبینی ما این است که با ادامه این روند و واردات خودرو، قیمت خودروهای بازار و کارخانه خیلی بههم نزدیک شود، لذا از مردم میخواهیم که مانند این چند ماه خرید هیجانی نکنند و مطمئن باشند که خودرو را با قیمت مناسبتر میتوانند از بازار خریداری کنند.»
او گفت: «در حال حاضر در تعداد محدودی از خودروها که افزایش تیراژ تولید آنها اتفاق نیفتاده قیمتها بالا است، در سایر خودروها و بخصوص آنهایی که از لیست قرعهکشی خارج شدند، شرایط بهتری وجود دارد.»
لیست قیمت امروز خودروهای داخلی در بازار:
206 تیپ 2: 299 میلیون تومان
207 دستی پانوراما: 402 میلیون تومان
207 اتوماتیک ام_سی: 473 میلیون تومان
پارس سال: 305 میلیون تومان
پارس سفارشی: 315 میلیون تومان
پارس ال_ایکس: 368 میلیون تومان
پارس ال_ایکس سفارشی + مانیتور: 415 میلیون تومان
رانا پلاس: 303 میلیون تومان
رانا پلاس پانوراما: 335 میلیون تومان
هایما اس_7: 960 میلیون تومان
هایما اس_5: 825 میلیون تومان
کوییک: 198 میلیون تومان
کوییک آر: 203 میلیون تومان
فیدلیتی 5 نفره (سفید): 1150 میلیون تومان
فیدلیتی 7 نفره (سفید): 1175 میلیون تومان
دیگنیتی (سفید): 1220 میلیون تومان
تیگو7 پرو: 1330 میلیون تومان
تیگو8 پرو: 1830 میلیون تومان
جک اس_5 نیو: 1020 میلیون تومان
جک تی_8: 1100 میلیون تومان