سرنوشت موبایل های دزدیده شده در ایران

تاریخ ارسال : 24 آگوست 2022 ساعت : 12:02 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
سرنوشت موبایل های دزدیده شده در ایران

این روزها اگر در خیابان‌های شلوغ تهران قربانی سرقت نشده باشید، به احتمال زیاد شاهد صحنه سرقت بوده‌اید. سرقت‌هایی که در کسری از ثانیه رخ‌می‌دهد و مالباخته قبل از این‌که بفهمد چه شده و کمک بخواهد، سارق و همدستش که راکب موتور است از محل فرار کردند.

براساس اعلام پلیس در مدت ۹ ماه، ۲۳هزار و ۳۱۳گوشی سرقتی از موبایل‌قاپان و زورگیران در تهران کشف شده، این در حالی است که اگر این میزان را با توجه به کشف نشدن نیمی از موبایل‌های سرقتی در نظر بگیریم، روزانه بیش از ۱۶۰‌موبایل از سوی دزدان به سرقت می‌رود.

چند سالی است بازار خریدوفروش گوشی‌های دسته دوم در افغانستان داغ شده و گوشی‌های سرقتی در ایران به‌خصوص تهران، راهی این کشور می‌شوند. این گوشی در بازار افغانستان به‌خصوص هرات، به یک‌سوم قیمت واقعی فروخته می‌شوند و کار به‌جایی رسیده که این گوشی‌ها در فروشگاه‌های موادغذایی هم فروخته می‌شود.

سرقت گوشی‌های تلفن‌همراه و انتقال آن به افغانستان به صورت چرخه‌ای، حرفه‌ای انجام می‌شود که گاهی مالخران افغان پشت قضیه هستند. سعید از دزدان حرفه‌ای تلفن‌همراه است که تا قبل از دستگیری با پرسه‌زنی در خیابان‌ها موبایل‌قاپی می‌کرد. او می‌گوید: «بعد از سرقت، تعدادی از موبایل‌ها را در بازار داخلی به مالخرانی می‌فروشیم که آنها را خرد کرده و قطعه‌فروشی می‌کنند اما تعدادی را هم به مالخری افغان می‌فروختم که بسته‌هایصدتایی را به مرز افغانستان انتقال می‌داد و از آنجا در بازار این کشور می‌فروخت. در آنجا گوشی‌ها قابل ردیابی نیست و ترس گرفتاری نداریم.»

سرقت گوشی‌های هوشمند و قاچاق‌شدن به آن‌سوی مرز، موضوعی است که رئیس پلیس تهران هم آن را تایید می‌کند. سردار رحیمی در گفت‌وگو با «جام‌جم» گفت: «در چند سال اخیر سارقان علاوه بر این‌که گوشی‌های تلفن‌همراه را در داخل کشور به فروش می‌رسانند به فروش گوشی‌های سرقتی به افراد تبعه‌افغانستان نیز اقدام می‌کنند و آنها گوشی‌های سرقتی را به کشور خود منتقل و به قیمت بالاتر می‌فروشند. تعدادی از خریداران گوشی‌های سرقتی نیز، آنها را به کردستان عراق انتقال می‌دهند.»

دیدگاه شما

خبرنامه