صادرات خرمای عربستان رتبه نخست در جهان

تاریخ ارسال : 31 آگوست 2022 ساعت : 12:54 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
صادرات خرمای عربستان رتبه نخست در جهان

عربستان سعودی با تولید بیش از 300 نوع خرما، در میان 113 کشور دنیا رتبه اول صادرات این محصول را به خود اختصاص داد. بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده خرما در جهان محصولات پادشاهی سعودی را به دلیل نوع و کیفیت متفاوت آن ترجیح می‌دهند.

گزارش «مرکز تجارت بین‌الملل» (International Trade Center-ITC) حاکی از آن است که عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ هم با تولید ۱.۵۴ میلیون تن خرما به ارزش بیش از ۳۲۳ میلیون دلار، نخستین صادرکننده خرمای تازه و خشک در جهان بود. این رقم معادل بیش‌ از ۱۵ درصد کل تجارت جهانی حدود دو میلیارد دلاری خرما در سال ۲۰۲۱ است و نشان می‌دهد که عربستان سعودی در میان ۲۴ کشور صادرکننده این محصول در جهان، بیشترین درآمد حاصل از صادرات خرما را به‌ دست آورده است.

فصل برداشت خرما در این کشور هرساله از ماه ژوئن آغاز می‌شود و در بسیاری از مناطق پادشاهی سعودی، تا ماه نوامبر ادامه دارد.

وزارت محیط‌ زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی اعلام کرد که در سال‌های اخیر، تلاش‌هایش را برای حفظ جایگاه نخست این کشور در میان صادرکنندگان خرما افزایش داده است. این وزارتخانه با ارتقای کیفیت تولید در مزارع، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین کشاورزی و تامین استانداردهای کیفی خرماهای صادراتی، خرمای سعودی را به عنوان یک نشان تجاری در بازارهای جهانی معرفی و تبلیغ می‌کند. 

در اطلاعیه وزارت محیط‌ زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی، آمده است که مزارع «ارگانیک» و در نظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی روند صادرات خرما از این کشور را تسهیل کرده‌اند. رعایت استانداردهای بین‌المللی همچنین افزایش تقاضا در بازارهای جهانی به خصوص کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن را در پی داشته و سرمایه‌گذاران را برای توسعه بخش‌ پرورش نخل و خرما ترغیب کرده است.

به گزارش عرب‌نیوز، پادشاهی عربستان سعودی بیش از ۳۳ میلیون اصله درخت نخل دارد و تعداد مزارع آن در ۱۳ منطقه جغرافیایی از عدد  ۱۲۳ هزار فراتر می‌رود. 

نخل و خرما در بسیاری از صنایع از جمله مواد غذایی، فراورده‌های پزشکی، بهداشتی و آرایشی، مصالح ساختمانی و غیره کاربرد دارند و صنایع مرتبط با آن‌ها یکی از صنایع مهم‌ جهان به شمار می‌روند.

وزارت محیط‌ زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی موفق شد با هماهنگی سازمان ملل متحد، خرما را با عنوان «میوه ممتاز» در سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) ثبت کند. این سازمان با پیشنهاد عربستان سعودی مبنی بر اعلام سال ۲۰۲۷ به نام «سال بین‌المللی نخل و خرما» موافقت کرد.

با وجود صادرات انبوه خرما از عربستان سعودی، فعالان صنفی می‌گویند ذخایر بالای این کشور به بازاریابی بیشتری نیاز دارد. عبدالغنی الانصاری، یکی از تولیدکنندگان، در همین زمینه گفت که خرماهای محلی این کشور تنوع و کیفیتی دارند که به‌ندرت در خارج از عربستان سعودی یافت می‌شود.

دیدگاه شما

خبرنامه