صدور اولین چک الکترونیک تا ۲ هفته دیگر

تاریخ ارسال : 19 اکتبر 2022 ساعت : 9:03 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
صدور اولین چک الکترونیک تا 2 هفته دیگر

رئیس کل بانک مرکزی از صدور اولین چک الکترونیک کشور تا دو هفته آینده خبر داد.

علی صالح آبادی در مراسم‌ رونمایی از سامانه شفق (شبکه فراگیر قرض الحسنه) اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در بانک مرکزی، این است که کارها مبتنی بر سامانه و فناوری انجام شود تا امکان نظارت و فعالیت فراهم باشد، زیرا با نظارت‌های سامانه‌ای و سیستمی می‌توان به اهداف مدنظر رسید. 

وی از صدور اولین چک الکترونیک تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی است و صندوق‌های قرض‌الحسنه یکی از بازارهای بسیار مهم در توسعه شمولیت مالی است. ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه بایستی تحت نظارت بانک مرکزی باشد و این موضوع از سال گذشته در دستور شورای پول و اعتبار قرار گرفت. 

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار که در هفته قبل به تصویب نهایی رسید شاخص‌های شناسایی صندوق‌های قرض‌الحسنه در سه طبقه صندوق‌های کوچک با سرمایه ۳۵۰ میلیون تومان، صندوق‌های متوسط با سرمایه یک میلیارد تومان و صندوق‌های بزرگ ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که صندوق‌های کوچک تا سقف ۳۰ میلیون تومان، تسهیلات صندوق‌های متوسط تا ۵۰ میلیون تومان و صندوق‌های بزرگ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هر فرد می‌توانند اعطا کند دوره بازپرداخت تسهیلات هم حداکثر ۶۰ ماهه در نظر گرفته می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی از اعلام آمادگی برای اعطای مجوز به صندوق‌های قرض‌الحسنه جدید خبر داد و گفت: در چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار اعطای مجوز به صندوق‌های کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

وی این را هم گفت:‌صندوق‌های قرض‌الحسنه موجود یکسال مهلت دارند خودشان را با دستورالعمل شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تطبیق دهند البته در مورد سرمایه‌های آنها صندوق‌های کوچک تا ۱۰۰ میلیون صندوق‌های متوسط ۴۰۰ میلیون تومان و صندوق‌های بزرگ تا یک میلیارد تومان می‌توانند سرمایه داشته باشند.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: صندوق‌های جدید هم مجوز فعالیت پیدا می‌کنند.

صالح آبادی گفت: وام‌های خرد در قالب قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و وام‌های تولیدی به عنوان موتور ایجاد اشتغال نیز مهم است که عمده تسهیلات بانکی به میزان ۶۶ درصد تسهیلات سرمایه در گردش برای تولید پرداخت می‌شود و ۱۵ درصد از تسهیلات کل بانکی هم به عنوان تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اینکه آیا نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه باعث محدودیت فعالیت صندوق‌های موجود نمی‌شود، بیان کرد: سامانه شفق به هیچ وجه محدودکننده نیست بلکه می‌خواهیم فعالیت صندوق‌ها نظام‌مند شود و از مواردی مانند پول‌شویی یا فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

وی در مورد سامانه اعتبارسنجی مشتریان هم گفت:‌ در حال حاضر بر اساس سوابق قبلی مشتریان افراد ارزیابی شده و رتبه اعتباری مشتریان از نظر چک برگشتی و تسهیلات معوق شناسایی شده و علاوه بر شبکه بانکی از سایر دستگاه‌ها استعلام گرفته می‌شود و در سامانه شفق نیز در تلاش هستیم که اطلاعات حاکمیتی مشتریان از نظر شناخت مشتری، اعتبار مشتری و همچنین میزان وام‌های در جریان و وام‌های معوق مشتریان را به صندوق‌های قرض‌الحسنه اعلام کنیم.

صالح‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی در سال جاری گفت:‌در سال گذشته ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شد و امسال با رشد ۴۱ درصدی نسبت به مشابه سال قبل در نیمه اول ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

دیدگاه شما

خبرنامه