مصرف این خوراکی ها برای مردان ضروری است

تاریخ ارسال : 10 اکتبر 2022 ساعت : 11:19 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

پروستات قسمتی از سیستم تناسلی مردان بوده که بافتی اسفنجی مانند بوده و ماهیت غددی دارد. این غده اطراف مجاری ادرار قرار گرفته و ترشحات آن از طریق مجاری ادراری از بدن خارج می شود.

مصرف این خوراکی ها برای مردان ضروری است

بهترین درمان خانگی پروستات اینجاست + علل و علائم

به گزارش اقتصاد آنلاین، غده پروستات از ابتدای زندگی نوزاد پسر وجود دارد و در حوالی سن ‌بلوغ تحت تاثیر هورمون تستوسترون، سایز آن بزرگ شده، به طوری که حدود سن ۲۰ سالگی اندازه آن ثابت شده و حدود سی گرم می باشد. از حدود سن بلوغ غدد پروستات شروع به فعالیت کرده و ترشحات خود را به هنگام انزال به مایع منی وارد میکند و حدود ۳۵ درصد آن را تشکیل می دهد.

ترشحات پروستات خاصیت بازی (قلیایی) داشته و از اسپرم در محیط اسیدی واژن محافظت میکند و به سهولت انتقال اسپرم به رحم و انجام لقاح (ترکیب اسپرم و تخمک) می شود. پروستات همچون بافتی اسفنجی اطراف مجاری ادراری قرار گرفته است و سبب تنظیم دفع ادرار میشود و به هنگام انزال با انقباض خود مانع از خروج ادرار می شود. در جریان برخی بیماری های پروستات مثل بزرگ شدگی خوش خیم پروستات، سلولهای آن دچار هایپرپلازی (افزایش تعداد) شده و به مجرای ادرار فشار وارد میکنند. شایعترین شکایت این افراد ادرار قطره قطره، احساس فوریت در دفع ادرار، کاهش قطر ادرار و…می شوند.

خوراکی هایی که از بزرگ شدن پروستات پیشگیری می کند

سرطان پروستات

بزرگ شدگی پروستات در مردان

بزرگ شدن پروستات در مردان شایع بوده و شیوع بالایی در مردان بالای ۶۵ سال دارد. شیوع کنسر پروستات نیز با افزایش سن زیاد میشود. کنسر پروستات تمایل زیادی به متاستاز استخوانی دارد و فرد علاوه بر علائم ادراری، درد استخوانی را نیز تجربه میکنند. سن بالا، رژیم غذایی پر چربی و پروتئین و فیبر کم، فعالیت بدنی کم، کاهش تخلیه مایع منی و مصرف سیگار و الکل از جمله ریسک فاکتور های ابتلا به بیماریهای پروستات می باشد. انار به علت داشتن ترکیبات فنولی بالا خاصیت انتی اکسیدانی بالایی داشته و در پیشگیری از بروز سرطان ها از جمله کنسر پروستات جلوگیری می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای ترکیبی به نام لیکوپن بوده که نه تنها سبب پیشگیری از سرطان پروستات میشود، سیر پیشرونده کنسر را کاهش میدهد. به همین جهت مصرف گوجه فرنگی در گروه سنی بالای ۶۰ سال و سالمندان توصیه شده است.

مکمل های امگا سه

مکمل های امگا سه به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد سبب پیشگیری از کنسرها از جمله کنسر پروستات میشود. ماهی های چرب حاوی مقدار قابل توجهی امگا سه هستند و مصرف ماهی و مکمل های امگا سه در سالمندان توصیه می شود. سبزیجات و میوه ها به علت فیبر بالا و مواد آنتی اکسیدان، از قوی ترین ترکیبات ضد سرطان بوده و مصرف آنها توصیه میشود. جامعه متخصصین تغذیه توصیه به مصرف روزانه پانصد گرم میوه و سبزیجات در طی روز دارند. پژوهش ها نشان داده است که مصرف روزانه سیر و موسیر سبب کاهش ریسک ابتلا به کنسر میشود.

انواع کلم ها و کلم بروکلی

انواع کلم ها و کلم بروکلی دارای ترکیبات ضد سرطان‌ مثل گلوکوسینولات بوده و مصرف آنها در پیشگیری از کنسر پروستات حوصله می شود. عصاره چای سبز دارای ترکیبی به نام کاتچین بوده که علاوه بر خاصیت ضد اکسیدانی که دارد، از طریق مهر آنزیم آلفاردوکتاز مانع از تولید دهیدرو تستوسترون میشود. دهیدروتستوسترون سبب کنسر پروستات می شود.

مصرف روزانه چای سبز

مصرف روزانه چای سبز برای مردان میانسال مفید هست. ترک سیگار و الکل، مصرف کمتر چربی های حیوانی و جایگزین کردن روغن های گیاهی نیز تاثیر زیادی در جلوگیری از  سرطان پروستات دارد. منبع: طبینجا

دیدگاه شما

خبرنامه