اگر این مدلی حمام می کنید، کور خواهید شد!

تاریخ ارسال : 11 اکتبر 2022 ساعت : 12:15 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email

حمام کردن و دوش گرفتن با لنز چشم یعنی تماس نزدیک آب با محصولی که هیچگونه سازگاری با آن ندارد. اما حتماً برای شما هم پیش آمده‌است که اطرافیانتان با پافشاری زیاد ادعا می‌کنند بدون خارج کردن لنز چشم خود دوش می‌گیرند و هیچ مشکلی ندارند!

اگر این مدلی حمام می کنید، کور خواهید شد!

کاری اشتباه در حمام که کورتان می کند

به گزارش اقتصاد آنلاین، خطراتی که این کار برای شما دارد، جیران‌ناپذیر است. اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری از این حقیقت بدانید و راهکارهایی برای حفظ سلامت چشمتان در این شرایط یاد بگیرید، جای درستی آمده‌اید!

چرا لنز چشم با آب سازگاری ندارد؟

ممکن است ایده خوبی به نظر برسد که لنزهای خود را در حین دوش گرفتن نگه دارید. لنز به شما کمک می‌کند تا ببینید کدام شامپو را برمی‌دارید، آیا درست اصلاح می‌کنید یا نه و اینکه حوله شما کجاست. اما در عمل، دوش گرفتن، حمام کردن و شنا کردن با لنزهای تماسی به این واقعیت خلاصه می‌شود که آب، صرف نظر از اینکه از کجا آمده‌است، می‌تواند چشمان شما را در معرض خطرات جدی قرار دهد.

لنز چشم

اگرچه آب نماد تمیزی و شست‌وشو است اما در عین حال انواع میکروب‌های باکتریایی و ویروسی در آن وجود دارد. در کشورهای توسعه یافته، آب شیرین قبل از رسیدن به خانه‌ها از میکروب‌های خطرناک پاک می‌شود. در این کشورها از روش‌هایی مانند تصفیه تکنولوژی UV، تکنولوژی اوزون و فناوری استفاده از دوزهای بالای کلر استفاده می‌کنند تا آب لوله‌کشی منازل در بالاترین سطح از سلامت قرار داشته‌باشد.

بااین‌وجود آب لوله‌کشی حاوی ارگانیسم‌هایی که در منابع آب طبیعی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، دریا و دیگر منابع آب شیرین زندگی می‌کنند. این میکروب‌ها در تماس با لنز چشم خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند.

لنز درواقع چشم را در برابر آلودگی‌ ناشی از باکتری‌های موجود در آب آسیب‌پذیرتر می‌کند. انواع باکتری به غیر از آب لوله‌کشی، در سردوش حمام یا روی لیف، آب استخر، یا وان آب گرم وجود دارد. این موضوع خطر ابتلاء به عفونت‌های چشمی و سوزش چشم را افزایش می‌دهد. اما حمام کردن با لنز خطرات دیگری نیز برای سلامت چشم دارد!

لنز را در معرض اب قرار ندهیم!

حمام کردن و دوش گرفتن با لنز تماسی خطرات جدی برای سلامتی چشم شما به دنبال دارد. رایج‌ترین این خطرات عبارتنداز:

ابتلاء به عفونت کراتیت آکانتاموبا: کراتیت آکانتاموبا یکی از عوامل عفونت چشمی است، که بیماری‌های نادر و البته بسیار جدی چشم را ایجاد می‌کند. در این بیماری باکتری کراتیت آکانتاموبای موجود در آب توسط لنز به دام افتاده و در چشم شروع به فعالیت می‌کند. عفونت کراتیت آکانتامبا در هر یک میلیون کاربر لنز تماسی دیده می‌شود. این بیماری بسیار دردناک و دشوار است. درواقع این میکروب پروتئین‌هایی در چشم آزاد می‌کند که عامل تخریب بافت قرنیه است. این میکروب همچنین اجازه می‌دهد تا ارگانیسم‌ها وارد قرنیه شده و شروع به مصرف سلول‌های قرنیه کنند. علائم اولیه این بیماری شامل قرمزی، تاری دید، احساس ناخوشایند در چشم و ایجاد غیرطبیعی اشک است. درضمن نوع حاد این بیماری می‌تواند به از دست دادن بینایی شما منجر شود.

تورم چشم: لنزهای تماسی درست مانند اسفنج عمل می‌کنند. هنگامیکه لنزهای تماسی در معرض آب قرار می‌گیرند، ذرات آب را جذب کرده و متورم می‌شوند. آب دوش می‌تواند حاوی انواع محرک‌های شیمیایی، محیطی و باکتریایی باشد. هر یک از این محرک‌ها در صورت تماس با سطح ظریف چشم می‌تواند باعث تورم و در نهایت عفونت چشم شود.

خشکی و خراشیدگی قرنیه: هوای گرم و بخار آب می‌تواند لنزهای تماسی را خشک و کوچک کند. در این شرایط لنز به سطح چشم می‌چسبد. البته می‌توانید با استفاده از قطره‌های چشمی لنز را جدا کنید. بااینحال لنز چسبیده می‌تواند قرنیه را خراش داده و باعث شود که میکروب‌ها به بافت چشم دسترسی داشته و ایجاد عفونت کنند.

·     تماس با مواد شوینده: احتمالاً پیش از این نیز احساس ناخوشایند رفتن شامپو یا کف صابون را در چشم خود تجربه کرده‌اید. معمولاً این شرایط مسئله مهمی برای شما ایجاد نمی‌کند زیرا چشمان شما می‌توانند صابون را بدون دردسر دفع کنند. اما اگر در این شرایط از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، مسئله کمی پیچیده می‌شود.

تماس هرگونه صابون و شامپو یا هر محصول دیگریی که در حمام استفاده می‌کنید، می‌تواند لنز شما را آلوده کند. برای جلوگیری از تحریک بیشتر چشم، باید در اولین فرصت ممکن لنزهای خود را بردارید. سپس آنها را یک شب  تا صبح در یک محفظه تمیز پر از محلول لنز تازه قرار دهید تا کاملاً ضدعفونی شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از عفونت چشم ناشی از قرار گرفتن لنز در معرض آب

لنز را در معرض اب قرار ندهیم!

براساس تحقیقات 99 درصد لنزهای تماسی عملکرد ضعیفی در مقابل عوامل عفونت‌زا مانند آب دارند. بنابراین قرار گرفتن لنز چشم در معرض آب منجر به افزایش خطر ابتلاء به عفونت چشم می‌شود. عادت دوش گرفتن با لنز تماسی یکی از رفتارهای خطرناک است که باید همین حالا آن را ترک کنید. اما چگونه می‌توانید از پس ترک عادت حمام کردن با لنز چشم بربیایید:

ساده ترین راه این است که از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده کرده و البته بک عینک نیز در دسترس داشته‌باشید. به‌این ترتیب می‌توانید صبح قبل از گذاشتن لنزهای تماسی خود دوش بگیرید. درصورت نیاز نیز می‌توانید در حمام از عینک استفاده کنید. درضمن اگر قرار است بیرون از خانه و مثلاً بعد از ورزش دوش بگیرید لنزها را بیرون آورده و بقیه روز را عینک بزنید. 

بعضی از مردم به پوشیدن لنزهای یکبار مصرف علاقه‌ای نداشته و دوست دارند لنز را شبانه روز در چشم خود نگه دارند. بعضی لنزهای تماسی مانند لنز آیرآپتیکس شب و روز برای استفاده دائم در طول شبانه‌روز موردتأیید هستند. درواقع اینگونه لنزها از پلاستیک انعطاف‌پذیر ساخته شده و اجازه می‌دهد تا اکسیژن از قرنیه عبور کند. به همین دلیل این باور وجود دارد که شما می‌توانید به طور دائم و حتی در حمام از این لنزها استفاده کنید. با این حال، خطر ابتلاء به عفونت خطرناک چشم ناشی از باکتری‌های موجود در آب حمام برای همه انواع لنزهای تماسی یکسان است.

برای اکثر مردم، پوشیدن لنزهای تماسی در دوش امری است که به طور تصادفی اتفاق می‌افتد. اگر این اتفاق می افتد، بلافاصله چشمان خود را ببندید و به سرعت از حمام خارج شوید تا بتوانید لنزها را به درستی خارج کنید. اگر متوجه هر گونه درد و یا قرمزی در چشمتان شدید، فوراً با چشم‌پزشک خود تماس بگیرید.

از آنجایی که لنزهای تماسی خیلی سریع آب را جذب می‌کنند، هر چه مدت طولانی‌تری با لنزهایتان در حمام باشید، خطر به دام انداختن میکروارگانیسم‌ها در چشم شما بیشتر می‌شود.

هرگز با لنز شنا نکنید، مگر اینکه از عینک‌های ضد آب استفاده کنید.

لنزهایی را که آسیب دیده، خیس یا در معرض آب قرار گرفته اند دور بیندازید.

اگر محلول شما تمام شد، هرگز لنزهای خود را در آب نگهداری نکنید.

برای وارد و خارج کردن لنز و بعد از شستن دست‌ها، از یک حوله بدون پرز برای خشک کردن دست‌ها استفاده کنید.

اگر در حین دوش گرفتن متوجه وجود لنز در چشم خود شدید …

مراقبت از لنز

از حمام خارج شوید.

دستان خود را خشک کنید.

بلافاصله لنزهای خود را بردارید تا از گیر افتادن باکتری در چشمانتان جلوگیری کنید.

اگر لنزها آسیب دیده یا یکبار مصرف هستند، باید دور انداخته شوند.

·     اگر لنزها آسیب ندیده و یکبار مصرف نیستند، قبل از استفاده مجدد باید در محلول ضدعفونی‌کننده استریل شوند.

اگر قرمزی، سوزش، خارش، احساس وجود جسم خارجی یا درد طولانی‌مدتی در چشمتان به وجود آمد، فوراً با چشم‌پزشک خود تماس بگیرید. منبع: لوناتو

دیدگاه شما

خبرنامه