لهستانی‌ ها در زمستان امسال زباله‌ می‌سوزانند تا گرم شوند

تاریخ ارسال : 08 اکتبر 2022 ساعت : 10:23 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
لهستانی‌ها در زمستان امسال زباله‌ می‌سوزانند تا گرم شوند

انبوه زباله‌های شهری در لهستان، شهروندان این کشور را به این فکر انداخته است که با سوزاندن آن‌ها، خانه‌های خود را در زمستان پیش‌رو گرم کنند.

شهروندان لهستان که برای گرم کردن خانه‌های خود به زغال‌سنگ متکی هستند اکنون با کمبود آن و افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند.

لهستان کشوری است که زغال‌سنگ، سوخت اصلی و رایج آن است و مسئولان این کشور از سال‌ها پیش برای تأمین زغال‌سنگ مورد نیازشان، این عنصر را وارد می‌کردند اما جنگ اوکراین مانعی بر سر راه واردات آن شده است.

از همین رو برخی از شهروندان لهستان که از کمبود سوخت گرمایشی در طول زمستان پیش رو وحشت دارند، به‌صورت شبانه‌روزی در صف‌ها می‌ایستند تا زغال‌سنگ مورد نیاز خود را تهیه کنند، اما در مقابل، برخی از لهستانی‌ها هم به فکر گزینه‌های جایگزین از جمله زباله‌های خانگی افتاده‌اند.

اگرچه رئیس جمهوری لهستان تأکید کرده است کشورش به اندازه کافی زغال‌سنگ دارد اما وابستگی لهستان به معادن روسیه را نمی‌شود کتمان کرد.

با وجود این، لهستان برای مقابله با آلودگی هوا تحت فشار است، زیرا گرد و غبار ناشی از مصرف زیاد زغال‌سنگ و ذرات ریز آن، آسیب‌های محیط‌زیستی فراوانی می‌زند.

دولت لهستان که به طور موقت کنترل‌های کیفی زغال‌سنگ را به حالت تعلیق درآورده، در حال طراحی ماسک‌هایی است تا شهروندان این کشور را در مقابل گرد و غبار ناشی از مصرف زغال‌سنگ محافظت کند.

این در حالی است که برخی از شهرداری‌ها در لهستان، محدودیت‌های زیست‌محیطی اعمال شده در سال‌های گذشته را تا سال ۲۰۲۴ کاهش داده‌اند.

پیشتر دولت لهستان وعده داده بود که تا سال ۲۰۵۰ استفاده از سوخت برای تولید برق را متوقف کند.

برخی از فعالان محیط زیست بر این نظرند که ۶۰ درصد خانوارهای لهستانی زغال‌سنگ کافی برای زمستان ندارند. به گفته آن‌ها، شهروندان لهستان از روی ترس هر شی‌ئی را که می‌توان برای سوزاندن استفاده کرد، جمع‌آوری می‌کنند.

شهردار شهر «نووی سونچ» گفت که در حال حاضر زباله‌های شهری کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته جمع‌آوری می‌شود.

از همین رو او گفت:«ما افرادی را که می‌خواهند ما و فرزندانمان را مسموم کنند، جریمه می‌کنیم.» شهر نووی سونچ یکی از آلوده‌ترین شهرهای اروپا شناخته شده است.

آلودگی هوا سالانه جان حدود ۴۰ هزار نفر را در کشور ۳۸ میلیون نفری لهستان می‌گیرد که پس از بلغارستان بیشترین رقم در سرانه اتحادیه اروپاست.

لهستان که منتقد سیاست آب‌وهوایی اتحادیه اروپا و مدافع استفاده از زغال‌سنگ بوده است، بیشترین حجم برق مورد نیاز خود را با بهره‌گیری از زغال‌سنگ تولید می‌کند.

دیدگاه شما

خبرنامه