محدودیت جدید استارلینک کاربران را غافلگیر کرد

تاریخ ارسال : 05 نوامبر 2022 ساعت : 12:04 ب.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
محدودیت جدید استارلینک کاربران را غافلگیر کرد

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از زمان راه‌اندازی محدودیت حجمی برای کاربران درنظر نگرفته، اما این موضوع به زودی تغییر می‌کند. اسپیس ایکس از ماه دسامبر محدودیت مصرف دیتا ۱ ترابایت در ماه را برای کاربران اعمال می‌کند، هرچند پس از گذر از این میزان اینترنت قطع نخواهد شد و سرعت کاهش می‌یابد.

تقریبا همه ما با سیاست «مصرف منصفانه» یا اعمال محدودیت حجمی آشنایی داریم؛ سیاستی که برای سرویس‌های نامحدود درنظر گرفته شده و اگر از یک سقف خاص عبور کنیم، سرعت به حدی کاهش می‌یابد که تقریبا استفاده از اینترنت غیرممکن می‌شود. حالا همین سیاست برای کاربران استارلینک اعمال خواهد شد، هرچند کاهش سرعت آن با آنچه در ایران رخ می‌دهد، احتمالا متفاوت خواهد بود و این محدودیت حجم مربوط به ساعات خاصی می‌شود.

مصرف منصفانه برای اینترنت استارلینک

استارلینک یک ایمیل برای کاربران در ایالات متحده و کانادا ارسال کرده و از سیاست مصرف منصفانه سخن گفته. طبق این سیاست، کاربران خانگی هر ماه را با «دسترسی اولویت‌دار» شروع می‌کنند و زمانی که مصرف دیتا از ۱ ترابایت فراتر برود، روزهای باقی‌مانده ماه به صورت «دسترسی پایه» خواهد بود.

در وضعیت دسترسی پایه سرعت پایین‌تر از حالت دیگر خواهد بود. البته اسپیس ایکس به این موضوع اشاره کرده که مصرف دیتا در ساعت‌های ۱۱ شب تا ۷ صبح به وقت محلی، جزو سقف ۱ ترابایت محسوب نمی‌شود و این محدودیت تنها برای ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب درنظر گرفته شده است.

اسپیس ایکس قابلیتی را برای کاربران درنظر گرفته که توسط آن می‌توانند از طریق پنل میزان مصرف خود و نزدیک شدن به سقف مصرف منصفانه را مشاهده کنند. اگر پس از عبور از سقف مجاز، کاربران از سرعت رضایت نداشتند، می‌توانند حجم اضافه بخرند. هزینه هر گیگابایت حجم اضافه برابر ۲۵ سنت است.

این محدودیت تنها برای کاربران خانگی درنظر گرفته شده و سرویس‌های RV و Portability شامل آن نمی‌شوند. البته به گفته اسپیس ایکس، کمتر از ۱۰ درصد مصرف‌کنندگان خانگی ماهانه مصرف دیتا بالاتر از ۱ ترابایت دارند.

به نظر می‌رسد این محدودیت پس از آن صورت می‌گیرد که با افزایش تعداد کاربران استارلینک در کشورهای مختلف، سرعت این سرویس رو به کاهش است. بنابراین استارلینک می‌خواهد مانع از افت بیشتر سرعت در پی افزایش مصرف دیتا و فشار به شبکه شود./ دیجیاتو

دیدگاه شما

خبرنامه