هر کیلو پسته چند برابر نفت می‌ ارزد؟

تاریخ ارسال : 23 اکتبر 2022 ساعت : 9:19 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
هر کیلو پسته چند برابر نفت می‌ ارزد؟

وزیر جهادکشاورزی گفت: متوسط قیمت یک کیلو پسته در دنیا بیش از ۶ دلار و متوسط قیمت هر لیتر نفت تنها ۷۰ سنت است و این امر نشان‌می دهد محصول پسته بسیار ارزآور برای کشور است. 

همشهری آنلاین نوشت : دکتر سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاوری در اختتامیه جشنواره پسته دامغان اظهار کرد: یکی از سرمایه های اصلی مردم دامغان، نیروی انسانی ارزشمند و خوش‌فکر این شهر است.‌

وی با بیان اینکه پسته یک‌ محصول فرهنگی و تاریخی است، افزود: پسته دامغان، محصولی با کیفیت و با عملکردی مناسب و بالا است.‌

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران شرف ما هستند به تاریخ کهن دامغان پرداخت و تصریح کرد: دامغان یکی از مراکز تمدنی ایران زمین است.

وی با اشاره به تلاش های استاندار سمنان گفت: استاندار پر تلاش سمنان با تعاملات خوب خود توانسته است تا استان را به سرعت به سمت رشد و پیشرفت هدایت نماید. 

ساداتی نژاد با بیان اینکه بالغ بر ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصول ارز آور پسته است افزود: مزیت کشور ایران، کشاورزی و مزیت کشاورزی در کشور ما باغداری و مزیت باغداری نیز، پسته کاری است.

تلاش برای کسب مجدد رتبه اول صادرات جهان


وی به صادرات پسته کشورمان در گذشته پرداخت و ادامه داد: از یک‌ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده در سال ۱۳۹۹، قدری تنزل کرده ایم که باید تلاش شود تا جایگاه نخست خود را مجددا کسب کنیم.

وزیر جهادکشاورزی گفت: امید است که با اقدامات ترویجی و آموزشی مناسب در یک سال آینده بتوانیم به عملکرد دوبرابری تولید پسته در کشور و استان سمنان دست یابیم.

این عضو کابینه اظهار کرد: متوسط قیمت یک کیلو پسته در دنیا ۶ دلار و متوسط هر کیلو نفت حدود ۷۰ سنت است و این امر نشان‌ می دهد محصول پسته بسیار ارزآور برای کشور است. 

وی با اشاره به ظرفیت بالای دامغان در حوزه کشاورزی و باغداری اضافه کرد: باید در جهت به زراعی  به باغی، نوسازی و برندینگ در دامغان‌ تلاش مضاعف کنیم‌.

وی با بیان اینکه حد اعتباری مناسبی برای بسته بندی و فرآوری محصول پسته در بانک‌ کشاورزی ایجاد خواهد شد افزود: زنجیره ارزش و تولید ثروت برای شهرستان دامغان دارای اهمیت است و ما نیز در این زمینه حمایت های لازم را به انجام‌خواهیم‌ رساند.

این عضو کابینه سیزدهم گفت: سال ۱۴۰۱ با حمایت ریاست جمهور، سال خوبی برای کشاورزان بود و در تلاشیم بنا به فرمایش دکتر رئیسی ، کشاورزی را اقتصادی کنیم. 

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: ۱۲۸ درصد رشد خرید گندم، حرکتی پرشتاب به سمت اقتصاد کشاورزی در کشور است . 

افزایش دوبرابری تولید پسته


ساداتی نژاد از افزایش دو برابری تولید زیتون در کشور در سال جاری خبر داد و با اشاره به اهمیت دامداری در کشور خاطرنشان کرد: یکی از با شرف ترین و دلسوزترین اقشار مردم‌ ایران دامداران و پرورش دهندگان طیور هستند.‌

وی وعده داد: از هفته آینده معاون‌ امور دام وزارت جهاد کشاورزی، بحث تهاتر نهاده با گوشت را به انجام‌ خواهد رساند. نهاده های دامی از هفته آینده به دامداران ارائه و بعد از فصل پروار بندی تهاتر انجام خواهد شد. 

وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: در حوزه دام سنگین و شیر مشکلاتی وجود داشت که با تدبیر انجام‌شده این‌مشکل برطرف گردید. 

وی با بیان اینکه مرکبات (سیب ، نارنگی و پرتقال) از معافیت ۵۰ درصد رفع تعهد ارزی بهره‌مند شد تصریح کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان را وظیفه خود می دانیم‌.

این عضو کابینه گفت: صدور اسناد کشاورزی بنا به دستور رئیس جمهور, حداکثر تا پایان دولت انجام و تحویل کشاورزان‌خواهد شد. 

وی با اشاره به کم آبی در بخش کشاورزی افزود: الگوی کشت‌محصولات کم‌ آب بر، در استان هایی همچون سمنان‌ ،مورد توجه بوده و تسهیلات لازم در این زمینه ارائه خواهد شد.

دیدگاه شما

خبرنامه