هزینه سنگین درمان روی دوش بیمه شوندگان تامین اجتماعی!

تاریخ ارسال : 23 اکتبر 2022 ساعت : 9:18 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
هزینه سنگین درمان روی دوش بیمه شوندگان تامین اجتماعی!

بدلیل عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی ، مطالبات مراکز طرف قرارداد دانشگاهی به تعویق افتاده و همین موضوع باعث عدم پذیرش بیمه شدگان در برخی مراکز درمانی دولتی شده است.

مهر نوشت: چند روزی است که بیمه شدگان تأمین اجتماعی با مراجعه به برخی مراکز درمانی وزارت بهداشت متوجه می‌شوند که بیمه تأمین اجتماعی اعتباری در این مراکز ندارد و از پذیرش آنها خودداری می‌شود این درحالی است که این عدم پذیرش فقط با یک نامه‌ای که پشت شیشه چسبانده شده رخ می‌دهد.

وزارت بهداشت به صورت کتبی هیچ نامه و یا دستور اداری برای عدم پذیرش بیمه شدگان تأمین اجتماعی به این سازمان و یا حتی بیمارستان‌های خود ارسال نکرده و این عدم پذیرش تخلف محسوب می‌شود.

البته سازمان تأمین اجتماعی چندین ماه به مراکز درمانی دانشگاهی وزارت بهداشت بدهکار است اما این امر دلیلی برای عدم پذیرش و سر در گمی بیمه شدگان تأمین اجتماعی در مراکز دولتی نمی‌شود چرا که بیمه شده حق بیمه خود را هر ماه پرداخت می‌کند و انتظار ارائه دریافت خدمات مناسب را نیز دارد.

از سوی دیگر چنانچه دولت بدهی خود را به تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، پرداخت کند در این صورت تأمین اجتماعی نیز می‌تواند بدهی مراکز درمانی را بپردازد و و این مشکل برطرف شود.

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در خصوص مشکل بدهی تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر تأمین اجتماعی به بخش خصوصی دو ماه بدهکار است و مراکز طرف قرارداد دانشگاه‌های علوم پزشکی با تأمین اجتماعی نیز از ما طلبکارند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی و مراکز طرف قرارداد آن مربوط به دولت است و این در حالی است که تأمین اجتماعی بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

دهقان کیا گفت: چنانچه دولت بدهی خود را به ما پرداخت نکند ما نمی‌توانیم به بیمه شدگان خدمات مناسب و به موقع ارائه کنیم.

رئیس کانون بازنشستگان تهران تصریح کرد: مراکز طلب و پول خود را به روز از ما می‌گیرند اما برای دریافت مطالباتمان باید سال‌ها منتظر باشیم و در آخر نیز با سود مربوط به ۱۰-۱۵ سال قبل بدهی خود را دریافت کنیم.

وی یادآور شد: براساس مصوبه مجلس در سال جاری دولت قرار بود ۹۰ هزار میلیارد تومان به ما بدهد که ما بتوانیم بدهی‌های خود را به مراکز طرف قرارداد و دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کنیم اما متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دهقان کیا با اشاره به اینکه منابع ما زیاد نیست و حتی برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیز با مشکل روبرو هستیم، اظهار داشت: مشکل بعدی ما بحث درمان بازنشستگان است و باید مدیر عامل سازمان توجه خاصی نسبت به قراردادهای منعقد شده داشته باشد تا بتواند با رایزنی با دولت و مسئولان این مشکل را برطرف کند تا هر چه سریع‌تر بتوانیم مطالبات بخش خصوصی را پرداخت کنیم.

رئیس کانون بازنشستگان تهران در پاسخ به این سوال که گفته شده برخی از بیمارستان‌های دولتی بیمه تأمین اجتماعی را نمی‌پذیرند، گفت: به دلیل بدهی ای که تأمین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد دارد، این مشکل به وجود آمده و از دولت سیزدهم و رئیس جمهور و آقای رئیسی می‌خواهیم که همانگونه که بازنشستگان تا کنون پشتیبان نظام و دولت بودند، دولت نیز به این قضیه ورود کند و بدهی خود به بزرگترین سازمان بیمه‌ای را پرداخت نماید تا بتوانیم به بحث درمان بازنشستگان به درستی با ارائه خدمات مناسب بپردازیم.

وی افزود: اختلافی که بین تأمین اجتماعی و دولت وجود دارد نباید به مردم و بیمه شدگان کشیده شود و آنها دچار مشکل شوند چرا که تمامی حق بیمه‌ها از بیمه شدگان در سالهای خدمت پرداخت شده است. بنابراین انتظار داریم هر چه سریع‌تر این موضوع با رایزنی دولت برطرف شود.

دهقان کیا با اشاره به اینکه هزینه‌های درمانی افزایش زیادی یافته است، گفت: بسیاری از بازنشستگانی که به کانون‌ها مراجعه می‌کنند به دلیل افزایش هزینه‌های درمانی و خدمات رسانی نامناسب عنوان می‌کنند که ما می‌خواهیم با این دردها بمیریم و توان پرداخت هزینه‌های درمانی را در مراکز نداریم. از دولت رئیسی انتظار داریم علیرغم تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد به این قشر و بازنشستگی توجه ویژه داشته باشد.

دیدگاه شما

خبرنامه