اتصال مستقیم اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای به موبایل

تاریخ ارسال : 21 دسامبر 2022 ساعت : 11:15 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
اتصال مستقیم اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای به موبایل

 بازار اتصال مستقیم تلفن‌های همراه به ماهواره‌ در حال گسترش است اما موانع همچنان پابرجا هستند.

 هیاهو در صنعت ماهواره ادامه دارد. در بخش تلفن های ماهواره ای تحرکاتی مشاهده شده, شرکت هایی مثل ای.اس.تی اسپیس موبایل و اسپیس اکس با پروژه استارلینک با پرتاب‌های تجاری خود در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌اند

اما تیم فارار تحلیل گر موسسه تی.ام.اف باور دارد شرکت‌هایی که به دنبال اتصال تلفن به ماهواره هستند با موانعی زیادی روبه‌رو هستند, چه از نظر مقرراتی و چه از نظر مالی. به گفته او هیچ تضمینی نیست که شرکت هایی که خدمات تجاری خود را راه اندازی می کنند سود زیادی به دست آورند.

فارار مشخصا به معامله گلوبال استار با اپل اشاره دارد. ماهواره های گلوبال استار قابلیت تماس ماهواره ای اضطراری اپل در آِیفون ۱۴ را فراهم می کنند. اما گلوبال استار انتظار دارد فروشش در سال آینده از ۱۲۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۸۵ الی ۲۳۰ میلیون دلار برسد. که به گفته فارار پول زیادی نیست. بی‌توجه به این واقعیت شرکت های زیادی امیدوارند با استفاده از خدمات تلفن‌های ماهواره ای سود زیادی به دست آورند.

اسپیس موبایل و استارلینک

استار لینک به تازگی برای پرتاب ۷۵۰۰ عدد از ماهواره های نسل دوم خود از دولت ایالات متحده مجوز گرفت. پس از دریافت این مجوز این شرکت برنامه خود را بروزرسانی کرد تا خدمات تلفن ماهواره ای را با حدود ۲۰۰۰ تا از ماهواره هایش پوشش دهد. به گفته فارار استارلینک برنامه خود را برای دریافت هرچه سریع تر تاییدیه برنامه ریزی کرده است. دریافت چنین تاییدیه ای ممکن است یک سال یا بیشتر زمان ببرد.

شرکت دیگری که امید می رود خدمات ماهواره ای ارائه دهد ای.اس.تی موبایل است که با پرتاب ماهواره جدید بلو واکر ۳ پیشرفت زیاده کرده است. طبق یادداشت جدیدی که تحلیل گران امور مالی شرکت بی. رایلی برای سرمایه گذاران نوشته اند، فقط در ۲ هفته گذشته ای.اس.تی اسپیس موبایل پیشرفت قابل توجهی کرده و لینک‌های زمینی را با شرکایش یعنی راکوتن و نوکیا امتحان کرده و برای این کار از فناوری ثبت شده خود در زمینه داپلر و تآخیر استفاده کرده است و همچنین شبکه های زیرزمینی در تگزاس, هاوایی و ژاپن نصب کرده است و پروانه آزمایش در ایالات متحده, ژاپن, کلمبیا, کنیا, نیجریه, فیلیپین و اندونزی را دریافت کرده است.

به گفته تحلیل گران اسپیس موبایل در زمینه تجاری سازی اتصال فراخ باند واقعی دستگاه های ارتباطات سیار مستقیم به فضا سال‌ها از بقیه جلوتر است.

با این حال فارار از انجمن تی.ام.اف خاطر نشان کرد, اسپیس موبایل برای تامین بودجه مورد نیاز برای پرتاب ماهواره هایش باید مبلغ بیشتری جمع آوری کند. ولی به دلیل سهام در حال کاهش این شرکت این امر پیچیده است. قیمت سهام اسپیس موبایل از تقریبا ۱۴ دلار برای هر سهم در ماه آگوست به تقریبا ۴ دلار کاهش یافته.

البته استارلینک و اسپیس موبایل تنها شرکت‌هایی نیستند که به دنبال ارائه خدمات تلفن ماهواره ای هستند. لینک گلوبال, اومنی اسپیس, ایریدیم و بقیه شرکت ها نیز علاقه خود را به فضا نشان داده اند.

دلیل برای خریدن گوشی‌های نسل بعد

اندازه کلی بازار تلفن ماهواره ای هنوز معلوم نیست. برخی مانند موسسه نورثن اسکای (Northern Sky Research) بر این باورند که این صنعت در چند سال آینده می تواند میلیارد ها دلار درآمد ایجاد کند. اما برخی مثل فارار به خصوص به دلیل مبلغی که در معامله بین اپل و گلوبال استار وجود داشت به این امر بدبین هستند. به گفته او صحبت و تبلیغاتی که در مورد این امکانات می شود خیلی بیشتر از مبلغی است که به فراهم کنندگان می رسد.

اما به گفته فارار یک عامل اصلی و مهم وجود دارد که این صنعت را رو به جلو می برد: ارتقا احتمالی تلفن‌ها.

فارار توضیح می دهد که به نظر بیشتر تولید کنندگان تلفن همراه مانند اپل خدمات تلفن ماهواره ای ابزاری است که کاربران را به ارتقاء تلفن خود تشویق می کند. او می گوید آخرین محرک بزرگ برای ارتقاء, فناوری نسل ۵ بود. و خدمات تلفن ماهواره ای ” احتمالا محرک بعدی این چرخه است.”

طبق شایعات سامسونگ با شرکت ایریدیوم در حال مذاکره است تا از قابلیت تلفن ماهواره ای در تلفن هوشمند جدیدش گلکسی اس.۲۳ استفاده کند.

در حال حاضر بولییت تولید کننده گوشی های اندرویدی مقیم بریتانیا برای افزایش فروش گجت هایش چنین ویژگی هایی را وعده داده است.

ثبت اختراع جدید اپل می تواند نشان دهنده علاقه سازنده آیفون به این فناوری فراتر از تماس های اضطراری باشد.”پخش زنده, داده های تلویزیونی و داده های رادیوی ماهواره ای” در میان خدمات ماهواره ای است که اپل اخیرا ثبت کرده است./ خبرآنلاین

دیدگاه شما

خبرنامه