حمایت از دامداران با تهاتر دام با نهاده

تاریخ ارسال : 23 نوامبر 2022 ساعت : 11:50 ق.ظ 0 نظر
Print Friendly, PDF & Email
حمایت از دامداران با تهاتر دام با نهاده

شرکت پشتیبانی امور دام کشور با انجام تهاتر دام با نهاده در قالب تولید قراردادی در راستای حمایت از تولید تاکنون حدود 20 هزار تن گوشت منجمد 5 تکه دام سبک و سنگین از دامداران کشور خریداری کرده است. حمایت از دامداران در این روش توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به صورت ریالی است؛ یعنی به‌ازای هر کیلوگرم دامی که از دامدار خریده می‌شود با ترکیب ذرت، سویا و جو، به نرخ‌های مصوب بازارگاه یا بعضاً پایین‌تر از نرخ مصوب بازارگاه به دامداران نهاده داده می‌شود.

نهاده‌های دامی سهمی حدود 70 درصدی در تولید مرغ و تخم مرغ دارند و تولید گوشت قرمز واحدهای دامداری نیازمند این محصول است. این در شرایطی است که طی یک ماه اخیر قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی با کاهش شدیدی روبه رو بوده است به طوری که قیمت کنجاله سویا، جو و ذرت علوفه‌ای افت 40 درصدی را تجربه کرده‌ است و حالا احتمال کاهش قیمت این 4 محصول در بازار کشور پیش‌بینی می‌شود.

در شرایط فعلی حجم نهاده‌ها از لحاظ مقادیر و نوع آنها در حجم استانداردی قرار دارد و در حال حاضر بیشتر از ذخایر استراتژیک نهاده در کشور وجود دارد.

نهاده‌های دامی وارداتی عمدتاً توسط شرکت پشتیبانی امور دام قیمت‌گذاری می‌شوند. دامداران بزرگ نهاده‌های دامی وارداتی را از سامانه بازارگاه و دامداران کوچک و متوسط این نهاده‌ها را از تعاونی‌ها و بخش خصوصی خریداری می‌کنند.

طبق اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران، روزانه بیش از 15 تا 16 هزار تن نهاده‌ دامی از بنادر کشور بخصوص بندر امام خمینی(ره) خارج می‌شود که حدود ۴۰ درصد کالاهای موجود در بندر امام خمینی مربوط به شرکت پشتیبانی دام است و قرار است ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر به 30 هزار تن برسد. با ترخیص نهاده‌های دامی در یک ماه آتی رسوب نهاده‌ها در مبادی ورودی کشور کاهش می‌یابد و در انبارهای استان‌ها ذخیره خواهد شد.

 پس از اصلاح ارز ترجیحی قیمت هر کیلو کنجاله سویا 17 هزار و 100 تومان تعیین شده و جو و ذرت دامی نیز با قیمت 12 هزار و 100 تومان در سامانه بازارگاه و شرکت پشتیبانی امور دام به فروش می‌رسد ولی در حال حاضر قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به حدود 15 هزار و 550 تومان، قیمت ذرت 10 هزار و 500 تومان و جو نیز به 9 هزار و 450 تومان رسیده و انتظار می‌رود افت قیمت این محصولات ادامه دار باشد.

 براساس آمارهای گمرک در نیمه نخست سال‌جاری 5 میلیون تن نهاده دامی به ارزش 2 میلیارد و 465 میلیون دلار وارد کشور شده، به‌طوری که طبق این آمار بیشترین میزان واردات مربوط به ذرت دامی است. 

«محمد جعفری» معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی در خصوص تهاتر دام با نهاده در قالب تولید قراردادی، گفته است: «خرید تضمینی دام سبک و سنگین از دامداران، یک خرید حمایتی است. به عنوان نمونه یک کیلوگرم گوشت منجمد پنج تکه به قیمت ۲۱۷ هزار تومان از دامداران خریداری و با ترکیب ۴۰ درصد جو، ۳۰ درصد ذرت و ۳۰ درصد سویا به دامداران تحویل داده می‌شود.»

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور وضعیت نهاده‌ها را در کشور مطلوب دانسته و عنوان کرده است: «نهاده‌ها در سه مسیر استان‌ها، مطالبات دامداران و سامانه بازارگاه عرضه می‌شود.»


خرید تضمینی دام، راهکار حمایتی دولت از تولیدکنندگان

وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدکنندگان از خردادماه امسال دستور‌العمل خرید دام سنگین و از تیرماه دستور‌العمل خرید دام سبک را به تمامی ادارات کل شرکت پشتیبانی امور دام در استان‌ها ابلاغ کرده است. 

شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه خرید تضمینی دام سبک و سنگین که یک خرید حمایتی است در بیش از ۱۵ استان انجام شده است.

مبنای قیمتی خرید حمایتی در میانگین کشور برای هر کیلوگرم گوشت منجمد، تقریباً ۲۱۷ هزار تومان است و از این میزان تقریباً ۹۰ هزار تومان برای دامدار محاسبه شده است. شرکت پشتیبانی امور دام تاکنون نیز حدود ۷۰ درصد پول دامداران را با نهاده تهاتر کرده‌ است و مابقی هم تهاتر می‌شود تا در صورت تأمین نقدینگی مابقی نیز پرداخت شود.

سیاست وزارتخانه در خصوص مازاد دام خریداری شده به این دو روش انجام می‌گیرد؛ اول خرید حمایتی مازاد از طریق پشتیبانی امور دام به صورت گوشت قرمز و سیاست‌های صادراتی دام زنده که بحث خرید گوشت منجمد را شرکت پشتیبانی امور دام انجام داده و دوم موضوع صادرات به رؤسای سازمانی استان‌ها واگذار شده تا خودشان صادرات دام زنده را مدیریت کنند.

با توجه به افزایش تولید گوشت قرمز و کاهش تقاضا و وجود حدود 4 میلیون رأس دام سبک مازاد در دامداری‌ها و بروز مشکلاتی از جمله کاهش مصرف گوشت قرمز و انباشتگی دام در دامداری‌ها، بخشی از دام‌ها به صورت حمایتی توسط دولت خریداری شده است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از خرید حمایتی دام زنده سبک و سنگین در استان‌های سراسر کشور با تعیین نرخ توسط کمیته‌های استانی طی روزهای آینده خبرداد و گفت: این اقدام در راستای حمایت از تولیدکنندگان است.

محسن سلامی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این خصوص گفته است: «تعیین قیمت خرید حمایتی دام زنده سبک و سنگین در تمامی استان‌های کشور توسط کمیته‌های استانی انجام می‌شود.»

با روی کار آمدن دولت سیزدهم جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در نامه‌ای به معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور، جزئیات طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر و روستایی را در شورای قیمت گذاری، تصویب و ابلاغ کرد. 

دولت به منظور کوتاه کردن دست دلالان و حمایت از عشایر استان طرح خرید تضمینی دام زنده از این قشر را در دستور کار خود قرار داد و آن را اجرایی کرد.

علاوه بر خرید تضمینی دام عشایر، ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است: «کمک بلاعوض به صندوق‌های دامپروری و عشایر انجام خواهد گرفت تا نهاده‌های دامی مورد نیاز به صورت اعتباری به دامداران روستایی و عشایری داده شود و پس از پروار بندی و فصل زایش تسویه حساب شود.»

دیدگاه شما

خبرنامه